BasBQ
Beef en Steak

Bastard CSG wil niet blijven branden

 

Aevin

Vuurmaker
Berichten
54
Hoi,
Vandaag een the bastard cold smoke generator gekocht, daar ik wat champignons koud ging roken (en meteen wat kaas, als het toch brandt).
Nou krijg ik met geen mogelijkheid voor elkaar dat het langer dan 10 min rookt met deksel er op.

Weber ketel, onderste schuiven vol open, boven ook.
CSG staat op kolenrooster, grillrooster erboven voor ~2/3e tot 3/4e vol.
Brandertje op de mot zelf, en een aanmaakblokje er onder geprobeerd.
Houtmot gebruikt wat er bij geleverd werd in doos.

Zonder deksel rookt het prima gedurende ~15 min.

Wat deed ik verkeerd?
 
Laatst bewerkt:
Heb je het mot niet te vast aangedrukt?
Dan smeult het vuur niet verder.
 
Heb je het mot niet te vast aangedrukt?
Dan smeult het vuur niet verder.
vanuit het zakje erin gegoten en een paar keer op het aanrecht mee getikt (restantje op de wanden afgeveegd)
 
Dat is toch niet te hard nee.

Vreemd.
 
Hoeveel / hoog heb je csg gevuld? Met deksel bedoel je neem ik aan deksel van bbq? Of doe je een deksel op de csg?
 
Hoeveel / hoog heb je csg gevuld? Met deksel bedoel je neem ik aan deksel van bbq? Of doe je een deksel op de csg?
Deksel van de weber inderdaad.
Gevuld tot zeg een 5-8 mm onder de rand van de csg? (het hele zakje wat er bij zat).

Hetgeen wat ik me nog kan voorstellen is dat ik de airflow teveel blokkeer.
Heb 2 aluminium grillschalen (wegwerp) gebruikt om de champignons op te roken (https://www.ah.nl/producten/product/wi128488/ah-aluminium-grillschaal)

Dit is op een 47cm weber.
 
Ik krijg de CSG van Weber ook niet goed aan.. Zeer frustrerend. Ik denk dat het aan het soort mot ligt. (maar heb nog geen oplossing)
 
De rookmot moet echt droog zijn. Ik bewaar het tegenwoordig in huis. Vroeger droogde ik het wel eens in de oven, uurtje op 70 graden.

Vullen doe ik tot de rand en druk niet aan og aantikken.

DD070094-8B04-48F0-8C60-F857C75E67E1.jpeg
 
Ik heb de houtmot van smokin flavors. Bewaar het altijd binnen, en heb nooit problemen ervaren met doven...
 
Tips zijn hierboven allemaal genoemd:
  1. Droge mot, binnen bewaren.
  2. Losjes afvullen, niet aandrukken zie filmpje @noskos op You tube.Hier
Luchtstroom hoeft maar minimaal te zijn maar ik zet hem aan de onderkant altijd maximaal open en knijp aan de bovenkant.
Ik zou de tip van @Frits proberen om de mot in de oven te drogen?
Als dat niet lukt misschien eens een ander merk proberen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de houtmot van smokin flavors. Bewaar het altijd binnen, en heb nooit problemen ervaren met doven...
Ik van "rookplankje.nl" tot nu toe ook alleen maar positieve ervaringen. Merk wel dat bv beuk wat langzamer brand dan eiken. Maar gelukkig nog geen problemen met uitgaan of "dwars over" branden.
 
Ik heb vorige week voor het eerst koud gerookt. Heb toen beuken mot van smoking flavor gebruikt. Een keer “aansteken” en bleef zonder problemen 12uur gaan. Zou het dus niet gelijk op de mot steken.
 
Het kan verschillende oorzaken hebben zoals hierboven al benoemd. Ik heb zelf een csg van weber en het is altijd wel een beetje klooien om deze aan te krijgen. Zeker omdat je daar aan het begin geen kaarsje oid onder kan zetten. De hierboven genoemde tips zijn goed om te proberen.
Ik moet het zooitje meestal meerdere keren aansteken en goed aanwakkeren door er wat in te blazen. Maar als het eenmaal langer dan 15 minuten brand, dan blijft hij wel branden.
Als je echt hele grove mot hebt kan je het wat fijner maken in bijvoorbeeld een keukenmachine met een hakmolen als je die hebt.
 
mijn ervaringen zijn:

gaat ie heel snel uit => mot te grof, ofwel mengen met veel fijnere mot of door de koffiemolen halen.
loop hij diagonaal => mot te fijn, mengen met groffere mot.
 
mijn ervaringen zijn:

gaat ie heel snel uit => mot te grof, ofwel mengen met veel fijnere mot of door de koffiemolen halen.
loop hij diagonaal => mot te fijn, mengen met groffere mot.
Kijk dat is info waar we wat mee kunnen (y)
 
Terug
Bovenaan Onderaan