BasBQ
Beef en Steak

Babi Pangang van Spareribs

 
 
 
 

PH met een F

Pitmaster
Berichten
516
Leuk man, dit forum! telkens weer zie ik lekkere dingen langskomen en wordt ik getriggerd tot weer nieuwe lekkernijen van de Q.
Dit keer door @Peter64 met z'n fijne maaltjes.

Op de Q: babi pangang van spareribs. Een losse pols rubje op basis van de droge ingredienten in de babi pangang marinade uit Indorock van Vanja van der Leeden. Ik wilde de ribs snel klaar hebben, want het was gewoon een werkdag.. Easterwood methode dus. Ik heb mn ribs tot nu toe eigenlijk altijd low and slow gemaakt via de 3-2-1 methode. Ik had geen idee wat die hoge temperaturen met een marinade zou doen, dus vandaar de keus voor een rub.

Zout, palmsuiker, peper, knoflookpoeder, gemberpoeder en 5-spice was het volgens mij.
Zout niet te veel, want later kwam er nog een lakje overheen met ketjap er in.
Bbq naar 160-170 graden en off we go!

RibbelsPangang-4.jpg


Anderhalf uur later waren ze eigenlijk al wel gaar. perfect zeg, die hoge temperatuur voor de ribs!

RibbelsPangang-3.jpg


RibbelsPangang-2.jpg


Ik heb de ribben in losse ribs gesneden en daarna ingesmeerd met een mengsel van ketjap, sambal, tamarindewater, gember en palmsuiker

Daarna nog even kort op de bbq tot de nasi klaar was.

De saus die ik er bij gemaakt heb was vrij naar recept van @Ewald en staat hier.
Ewald, wat een top saus! heerlijk gewoon!

We hebben heerlijk gegeten met wat nasi en kroepoek er bij :)

RibbelsPangang-1.jpg


Ik had ook nog een toetje, maar dat kwam niet van de Q, maar was toch lekker: panna cotta van cornflakesmelk met een chocolade tuille :cool:


toetje-2.jpg


Op naar de volgende!
 
Lekker out of the box.
Dit had ik zeker gelust.
Mooi dat mijn "kunsten" voor jou een inspiratiebron zijn. 😋
 
Het ziet er heerlijk uit!

Moet ik hier binnenkort ook maar eens gaan maken.
 
Dat ziet er heerlijk uit zeg. Mooie maaltijd voor door de weeks zeg maar. Top
 
Ziet er heerlijk uit, hier ook alleen nog maar ribs op de Easterwood methode (hogere temp)
Ook gemarineerde ribs gaan prima zo, ik houd de temperatuur op ongeveer de 150 gr.C of net eronder.
Die saus is echt TOP, daar ben ik nog steeds onwijs trots op, er is 10 jaar overheen gegaan om helemaal af te krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan