BasBQ
Beef en Steak

Babi Ketjap 2.0 Revisie A

 
 
 
 

Peter64

Gerijpt
Berichten
4.623
Ik keek vandaag naar buiten, saai, mistig en koud. Dacht aan mijn reizen uit het grijze het verleden. Straat Malakka, Straat Singapore, Straat Sunda... warm, heet en vochtig en ik kreeg daardoor spontaan zin in een lekker stoofgerecht uit de kampong. Keuze is gevallen op, Babi Ketjap met nasi goreng.
Uit de grote voorraad aan recepten een voorbeeld van Mele Best (Babi Ketjap 2.0) in combinatie met het boek van good old Beb Vuyk aangehouden.

Gisteravond al een stuk procureur in grove blokjes, pakweg 3 x 4 x 3 cm, gesneden. Mooie vlees. Lichte marmering. Enkele hardere stukken vet. Gesneden vlees gekruid met laospoeder (1 deel), knoflookpoeder (2 delen), djintan (komijn) (2 delen), gerookte paprika poeder (1deel), chilipoeder (1 deel). Goed gemengd, goed geschud en vervolgens een nacht in de koelkast.
Te kleine blokjes vlees vind ik zelf niet fijn. Deze vallen te snel uit elkaar gedurende het stoven.

IMG_4284.JPG


Q klaar gemaakt om te roken. Kokosbriketten voor gebruikt. 1 bakje met briketten en wat houtskool mee laten warmen voor later gebruik.
Skillet en kleine DO al mee op het rooster om voor te warmen. Temperatuur rond de 100 C. 1 uur gerookt met kersenhout. (SMOG alarm ? :unsure:)

IMG_4285.jpg
IMG_4286.JPG
IMG_4287.JPG


Na 1 uur roken de Q klaar gemaakt om het vlees, uien, knoffie etc. te bakken in de skillet.
Gedurende de tijd tot de Q klaar is het vlees warm gehouden in de voorgewarmde DO.
De skillet op 160 C gebracht en vervolgens het vlees aangebraden. Pan is slecht op temperatuur te houden. Extra houtskool toegevoegd.
Vleesjes aangebraden, spekjes toegevoegd. Als vlees klaar is alles in de DO.
Vervolgens de uien, knoflook en gember gebakken. Onder tussen vlees warmgehouden in de DO. Blijft, staand op de kolenrooster, lekker op 70 C.
Uiteraard ook mezelf op temperatuur gehouden. 😋

IMG_4289.jpg
IMG_4292.jpg


IMG_4291.JPG


Vervolgens alles in de DO. Ketjap, black soy, sambal en wat heet water erbij. Lekker laten sudderen.

IMG_4293.jpg


Nu 60 min zachtjes laten stoven. Temp net buiten de stoofketel, op de steun, is 130 C.
iedere 20 minuten goed doorgeroerd. Het is niet te warm buiten (en in de Q) dus steeds een voorgewarmde briket toegevoegd.
Ondertussen een biertje gedronken en de nasi gemaakt.
Na 60 minuten een stukje doorgestoken en geproefd. 😋. Lekker gaar. Is met een vork uit elkaar te steken.
Aansluitend de bamboescheuten toegevoegd en nog 10 min laten staan.

IMG_4295.JPG
IMG_4308.jpg


IMG_4309.jpg
IMG_4312(1).JPG


In afwijking van normaal ben ik na het koken en Q-en eerst gaan douchen. Daarna eea ff warm maken en opdienen.
Wat me gelijk opvalt is de stevige rooksmaak aan het gerecht. Dit is tijdens het Q-en niet opgevallen omdat je steeds boven de Q staat.. Valt goed in de smaak. Saus is licht zoetig.
Al met al prima gesmaakt. Ook de complimenten van de tafelgenoten.

Bedankt voor het lezen. ;)

Verbeterpunten.
- Ijzerwerk en extra brandstof vooraf mee opwarmen is een plus
- In dit weer koelt een kleine vuurplek voor te stoven snel af. Volgende keer een extra bakje hete kolen voor de dome op temperatuur te houden plaatsen.

IMG_4289.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er erg lekker uit zeg.

Heb je nog over? Krijg er honger van


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dit ziet er heerlijk effe gekopieerd ga ik denk ook eens proberen
Mooi verslag ook bedankt
En je had er ook een lekker biertje bij daar heeft mijn schoonzoon ook gewerkt hij is er zelfs geboren en zijn vader werkt er nog steeds.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
 
Lekker aan het stoven geweest

Is je DO steun bevallen?
 
Lekker aan het stoven geweest

Is je DO steun bevallen?
Prima, zeker zo handig dan de eerdere opstelling met stenen. Kolen netjes binnen het steuntje bij elkaar sjorren. Voeding kan vanaf de top of vanaf de zijkant.
 
Mooi verslag, ziet er heerlijk uit! Ik ga ook eens kijken of ik dat voor elkaar kan krijgen in mijn oventje.
 
Wauw. Wat ziet het er fantastisch uit zeg
En een top reportage met heerlijke foto's

Had erg graag aangeschoven om eens te proeven.
 
Dat ziet er heerlijk uit. Zn oosterse stoof lust ik ook wel. Water loopt me in de mond. Moet ik snel weer eens maken
 
Ziet er goed uit, leuk idee ook om het vlees eerst te roken, dat geeft je net het beetje extra
 
Terug
Bovenaan Onderaan