BasBQ
Beef en Steak

Aziatische buikspek

big_kahuna

Tondelzoeker
Berichten
5
Hi allemaal,

Prachtig stuk buikspek bij de Sligro gekocht afgelopen week en besloten deze low & slow op aziatische wijze te bereiden. Ruim 24 uur laten marineren in Korean bbq saus en vervolgens rustig naar 77 graden gegaard, met appel hout op de KJ. Resultaat was erg lekker! Marinade was zoet en pittig en paste erg goed bij het buikspek, we hebben het gegeten met boa's en een oosterse salade.

Ingredienten koreaanse bbq saus

- Gochujang
- Gember
- Knoflook
- Mirin
- Buine suiker
- Sesam olie
- Soja saus
- Rice wine vinegar
- Vis saus

De marinade rook niet heel lekker (denk dat het de gochujang was) maar het eindresultaat was zeker goed. Rook smaak had iets meer gemogen, dus volgende keer een iets zwaardere houtsoort erbij doen of meer van hetzelfde(?). De stall was overigens wel redelijk lang, aangezien ik de tijd had vandaag niet gegaan voor een texas cruch maar besloten af te wachten, duurde ongeveer 1,5-2 uur bij 66 graden.

Al met al, erg tevreden wellicht alleen volgende keer de fatcap even afgrillen om het nog iets krokanter te maken.

WhatsApp Image 2022-01-09 at 18.19.17 (1).jpeg

WhatsApp Image 2022-01-09 at 18.19.17.jpeg
WhatsApp Image 2022-01-09 at 18.19.18 (1).jpeg
WhatsApp Image 2022-01-09 at 18.19.18.jpeg
WhatsApp Image 2022-01-09 at 18.19.19.jpeg
 
Lekker spekkies zo ,
 
Fijn hoor, smakelijk

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Ziet er goed uit! Lekker hoor.
 
OMG
Wat Is spek toch lekker
En 2 uur Is helemaal niet lang hoor.

Voor meer rooksmaak ander rookhout gebruiken of langer roken.
Na een uurtje of zo heeft het weinig nut meer om te roken.

Eea Is natuurlijk afhankelijk van je rooster temperatuur
 
Dit is met recht "spekkie voor mijn bekkie".
Mooi verslag met een 😋😋 resultaat.
 
Ziet er goed uit! Hebben de boa’s lekker mee gegeten of is er nu nog meer uitval…

Heerlijke buns hoor, de gua bao’s. 😬. Enne super simpel zelf te maken.
 
Ziet er goed uit! Hebben de boa’s lekker mee gegeten of is er nu nog meer uitval…

Heerlijke buns hoor, de gua bao’s. 😬. Enne super simpel zelf te maken.
De boa's waren er super lekker bij maar natuurlijk ook gewoon uit het vuistje gegeten. Heb ze nog nooit zelf gemaakt aangezien ik om de hoek bij de toko woon maar dat is dus goed te doen?
 
OMG
Wat Is spek toch lekker
En 2 uur Is helemaal niet lang hoor.

Voor meer rooksmaak ander rookhout gebruiken of langer roken.
Na een uurtje of zo heeft het weinig nut meer om te roken.

Eea Is natuurlijk afhankelijk van je rooster temperatuur
Ja wellicht dat mijn temperatuur in het begin te laag was, zat net tegen de 100 aan, zou dat het verschil kunnen maken?
 
Ziet er zeer smakelijk uit en de kleur is ook prachtig door het rook. En de cap is misschien niet helemaal naar je wens maar ik vind het goed gelukt! Blijft toch iets lastig om echt crispy te krijgen.
 
Ja wellicht dat mijn temperatuur in het begin te laag was, zat net tegen de 100 aan, zou dat het verschil kunnen maken?
zeker. hoe warmer, hoe sneller
maar rond 110gr lekker low & slow roken, dat is wat spek heel erg leuk vind. wordt het lekker zacht en smeuïg van
maar niks mis met je bereidingswijze hoor. prima

een krokante huid (zwoerd) bereik je door het op hoge temp direct boven de kolen te grillen, niet verbranden.
een truc is om het van tevoren al veel vocht te onttrekken door er zout op te wrijven, af te spoelen en dan nog eens te laten drogen in de koelkast
maar het valt niet mee. Heb ook wel eens gelezen dat mensen er even met de gasbrander overheen gaan.....
je moet dus wel spek met zwoerd, de huid, hebben uiteraard
 
Dat ziet er een heerlijk stukje spek uit. Lust ik wel
 
Ziet er fantastisch uit. Mooi kleurtje.
Voor een crispy vetje hoef je niet direct te grillen
Dat kan ook indirect als je de temperatuur van de BBQ op het laatst flink omhoog doet naar 230-240 graden.
En er zijn nog meer truukjes die het krokante bevorderen.
Bij direct grillen heb je alleen maar meer kans dat de boel snel verbrandt
 
Wauw, dat ziet er uit als een heerlijk stuk spek! 🥰
 
Terug
Bovenaan Onderaan