BasBQ
Beef en Steak

Argentijnse Chorizo

Jorst Worst

Tondelzoeker
Berichten
18
Let op, het gaat hier om de verse chorizo niet de gedroogde.

Een restje wang en schouder in de vriezer (allebei ongeveer een halve kilo) bleken een goed excuus om eens een argentijnse chorizo te proberen. Bij de slager vandaag een kilootje kinnebak gehaald. Ik ga de helft van het vlees gebruiken voor de standaard braadworst die ik vaker maak maar daar ga ik hier nu niet verder over uitwijden. De andere helft gaat met een restje runder stooflap de chorizo in, dat wordt een probeerseltje.

Ik vindt het altijd leuk om recepten op het internet op te zoeken uit het land waar de worst vandaan komt. Google translate is je vriend!
De recepten voor de echte traditionele argentijnse chorizo lopen natuurlijk flink uiteen. Ik pik er altijd uit wat me aanspreekt en wat ik voor handen heb en voeg zo verschillende recepten samen.

De Argentijnse chorizo is qua specerijen een wat eenvoudigere worst dan de hier meer bekendere Spaanse chorizo die vaak ook oa komijn en oregano bevat

Dit is het plan geworden.
-250 gr varkenswang
-250 gr varkensschouder
-500 gr kinnebakspek
-300 gr runder stooflap
-20 gr zout
-2 tl zwarte peperkorrels
-1 tl gerookt paprika poeder
-1 tl zoete paprikapoeder
-3 tenen knoflook
-20 gr magere melkpoeder
-150 ml rode wijn (Malbec)

Ik kijk tijdens het mengen even of de kleur en smaak me aanstaat, wellicht voeg ik wat extra paprika toe. Verder zie ik het wel goed komen

Het vlees ligt nu te ontdooien in de koelkast. Morgenavond snijden en voorzouten. Zaterdagavond door de Porkert (8mm plaat) en dan de natuurdarm in. Zondag op tafel!

Wordt vervolgd...
 
ik ga je volgen
ben benieuwd
succes
 
Het makkelijkste is achter de rug. Snijden en voor zouten. Ik heb de kinnebak gescheiden gehouden van het magerder vlees omdat het vet het mengen van de paprika met het vlees zou bemoeilijken.

IMG_20210312_190900.jpg

Morgen verder...
 
Het makkelijkste is achter de rug. Snijden en voor zouten. Ik heb de kinnebak gescheiden gehouden van het magerder vlees omdat het vet het mengen van de paprika met het vlees zou bemoeilijken.

Bekijk bijlage 17477
Morgen verder...
Met worst maken inderdaad altijd de
Magere ingrediënten eerst mengen en als
Laatste pas de vette ingrediënten 👍🏻
 
Het meeste werk voor vandaag is weer gedaan, alleen de afwas nog...

IMG_20210313_200728.jpg

Het middelste eerste deel is de braadworst, het donkerdere is de grovere chorizo

IMG_20210313_202147.jpg

Ik probeer altijd een beetje gelijke lengtes te krijgen, maar maak me niet zo druk om wat variaties daarin

Het hele spul ligt nu in de koelkast te drogen en ik bak zo na de afwas een burgertje van het laatste restje chorizo wat in de de vuller achterbleef.
Morgen de barbecue aan voor enkele chorizo's, de rest gaat vacuum de vriezer in, voorlopig is er wel weer een voorraadje!
 
Ziet er geweldig lekker uit zeg.
Mooie worstjes.

Ik doe met je mee, straks jalapeno cheddar worstjes op de bbq
 
Ze zijn heerlijk! Gewoon op een wit puntje met chimichurri, verder niets nodig

IMG_20210314_173706.jpg


IMG_20210314_174007.jpg


Het plan was er een gevulde paprika (ei + mozzarella) bij te maken, maar de paprika die ik had liggen een flinke rotte plek, maar even wat geïmproviseerd met folie, viel niet tegen, maar met paprika is dit echt smullen geblazen.
IMG_20210314_173600.jpg


De chorizo gaat in ieder geval zeker vaker gemaakt worden

Ziet er geweldig lekker uit zeg.
Mooie worstjes.

Ik doe met je mee, straks jalapeno cheddar worstjes op de bbq
Die zijn top, ik ga die binnenkort ook eens maken denk ik
 
Beetje laat aangekomen op dit feestje, maar ze zien er schitterend uit. Hier staat chorizo nog hoog op de to do, misschien nog wel gestegen naar het zien van dit 👍
 
Dit ziet er heel goed uit. Volgens mij wordt het hier ook weer tijd om worst te maken 😁
 
Terug
Bovenaan Onderaan