BasBQ
Beef en Steak

Apple Brined Chicken.

 
 
 

Hans

BBQ Junkie
Berichten
5.554
Beste mede Q-ers.

Je leest er zoveel over maar vind eigenlijk niet of nauwelijks een recept met behoorlijke uitleg, pekelen en wat het doet.
Totdat ik laatst een tip van Noskos kreeg over z'n boek "Het vuur de baas" waarin hij het e.e.a. uitlegt waardoor ik het beter kan begrijpen.
De kalkoen (een compleet recept) heb ik al enige malen met de kerst gemaakt (heerlijk) dus dacht ik, dat moet ook in het klein kunnen.
Zo gezegd zo gedaan.
Toen we laatst bij Amazing Oriental aan 't struinen waren zagen we dat ze ook kippetjes verkochten :-/  niet echt een adres waar je kippen vandaan haalt maar ja omdat het toch om een probeersel ging maar een mais kippetje meegenomen.



En vandaag de tijd gevonden om er ook eindelijk eens aan te beginnen  :blush:

Een mooie appelsap pekel gemaakt met verse rozemarijn,thijm, peperkorrels,knoflook en jenever bessen en de kip hier
24 uur in laten zwemmen.



Het rook al heerlijk.

Na het pekelen ook nog een paar uur de tijd gegeven om te drogen en te rusten dan kon de pekel zich goed door de kip verdelen



En dan op de bbq, klaargemaakt voor L&S op 145 gr.C omdat er ook groenten op de schaal lag en die wilde ik niet laten verpieteren.



Kon ik mooi de gevogelte stomer die met vaderdag aan is komen waaien eens proberen.

Ook deze opstelling in de Q was een probeersel.



Met pizzasteen als hitteschild op de steentjes.

SPANNEND allemaal.

Toen de temperatuur van 72 gr.C in de borst was bereikt kon die er af en even uitdampen.





Zag er zeer smakelijk uit vonden we en ............. dat was ie ook ;)

De beloning,





We hebben heerlijk gegeten :)

Dank voor het meekijken.

Groetjes,     

Hans.




 
Mooie sessie, met dito resultaat.
 
Ziet er goed uit Hans.
Even ter geruststelling, je kip heeft een Label Rouge keurmerk.
Ik ben erg fan van dit Franse keurmerk, vergelijkbaar met 3 sterren beter leven (wat je zo goed als nergens ziet) .
Maximaal 11 kippen per m2 binnen en minimaal 2 m2 aan buitenruimte per kip of bij veel boeren zelfs totaal vrije uitloop.
75% granen uit eigen streek.
Een keurmerk wat al in de jaren 60 is opgezet door boeren om te laten zien dat het ook anders kan in de pluimveeindustrie.
En niet onbelangrijk je proeft dit terug in de smaak.


Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
Barbeknoei zei:
Ziet er goed uit Hans.
Even ter geruststelling, je kip heeft een Label Rouge keurmerk.
Ik ben erg fan van dit Franse keurmerk, vergelijkbaar met 3 sterren beter leven (wat je zo goed als nergens ziet) .
Maximaal 11 kippen per m2 binnen en minimaal 2 m2 aan buitenruimte per kip of bij veel boeren zelfs totaal vrije uitloop.
75% granen uit eigen streek.
Een keurmerk wat al in de jaren 60 is opgezet door boeren om te laten zien dat het ook anders kan in de pluimveeindustrie.
En niet onbelangrijk je proeft dit terug in de smaak.


Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Dank voor deze info, de kip was i.d.d. heerlijk. :)
 
Lekker Hans, lust ik wel ;)
 
Mooi verslag Hans en een lekker kippetje had ik ook wel gelust
 
Dat ziet er heerlijk uit! Mooi dat ik het wat duidelijker heb kunnen maken. Dat pekelverhaal was een hoop uitzoekwerk omdat er niet zo heel veel vakliteratuur is waarin het wetenschappelijk en onderbouwd wordt verteld.
 
Hans zei:
Een mooie appelsap pekel gemaakt met verse rozemarijn,thijm, peperkorrels,knoflook en jenever bessen en de kip hier
24 uur in laten zwemmen.
Het rook al heerlijk.


Die appelsap pekel ruikt inderdaad heel lekker Hans, het ruikt niet alleen lekker het is ook een superlekkere pekel.
Door deze pekel is de traditie voor kerstkalkoen bij ons thuis gezet.
Ziet er heerlijk uit en zo zal hij ook wel hebben gesmaakt, heb je de kip ook nog met gesmolten boter ingesmeerd?
 
Ewald zei:
Hans zei:
Een mooie appelsap pekel gemaakt met verse rozemarijn,thijm, peperkorrels,knoflook en jenever bessen en de kip hier
24 uur in laten zwemmen.
Het rook al heerlijk.


Die appelsap pekel ruikt inderdaad heel lekker Hans, het ruikt niet alleen lekker het is ook een superlekkere pekel.
Door deze pekel is de traditie voor kerstkalkoen bij ons thuis gezet.
Ziet er heerlijk uit en zo zal hij ook wel hebben gesmaakt, heb je de kip ook nog met gesmolten boter ingesmeerd?

Niet met boter maar met een heel erg lekkere olijf olie. ;)
 
Lekker kippie hoor. Dat boekje is best handig :D Had laatst de buurman met een nieuwe BBQ dit kado gedaan en die was helemaal lyrisch. Had geen idee dat BBQ zoveel meer was dan burgers verbranden.
 
Lekker chicky Hans. Ziet er heel goed uit. Mooi kleurtje er op. Je moet jezelf van tijd tot tijd eens even kietelen. En dat is zo te zien wel gelukt.
Succes met de foto wedstrijd.
 
Bram zei:
Lekker chicky Hans. Ziet er heel goed uit. Mooi kleurtje er op. Je moet jezelf van tijd tot tijd eens even kietelen. En dat is zo te zien wel gelukt.
Succes met de foto wedstrijd.


Dank je wel Bram ;)
 
Dat ziet er geweldig uit Hans.
Goeie tip van die pekel. Ga ik zeker eens proberen
 
Ziet er heerlijk uit

Verstuurd vanaf mijn LG-K420 met Tapatalk

 
Potverdikke zeg, het water loopt mij in de mond. Mooi kleurtje ook dat kippetje.

Ff een wat anders, wat voor briketten gebruik je hier? Zie voor de zoveelste maal vierkante blokjes. Bij mij zijn alleen de aanmaakblokjes vierkant .
Ik koop steeds briketten, maar merk wel dat de ene briket de andere niet is. En heb het idee dat je de grootste winst al hebt met het gene waar je op stookt.


Weber WOK 57
Rookton Albatros
 
Goede briketten werken i.d.d. heel prettig (geven weinig as, branden goed en constand voor L&S en H&F)
Ik gebruik al heel lang zeer tot tevredenheid EcoBrasa briketten.






 
Die van mij branden wel goed, maar voor mijn gevoel te kort. En bergen as wat je weer uit je Q moet halen. En dat valt niet mee want letterlijk alles zit onder de as met een zuchtje wind


Weber WOK 57
Rookton Albatros
 
Smokeye zei:
Die van mij branden wel goed, maar voor mijn gevoel te kort. En bergen as wat je weer uit je Q moet halen. En dat valt niet mee want letterlijk alles zit onder de as met een zuchtje wind

Kan je wellicht iets aan de constructie wijzigen waardoor de wind minder vat op de briketten heeft?


Weber WOK 57
Rookton Albatros
 
Terug
Bovenaan Onderaan