Beef en Steak

Alternatief bij inpakken spareribs

Op dit forum komen veel spareribs voorbij wat natuurlijk niet zo gek is. Hierbij vaak de 3-2-1 methode met verschillende tijdsduren.

Wat me op valt is dat er heel vaak wordt gekozen om zowel suiker, agavesiroop als boter toe te voegen bij het inpakken. Dit roep een aantal vragen bij me op:

-Waarom specifiek agavesiroop? Dit is een ingrediënt wat je verder veel minder tegenkomt als andere zoetmakers.
-Is er een alternatief als je de ribben niet te zoet wil? Bij een rub met bruiner suiker erin en een BBQ saus wordt het al snel zoet op zoet. Wat zou je gebruiken bij pittige ribben of ribben die gekruid moeten zijn (bijvv. Mediterraans maar niet zoet).
-Kun je ook volstaan met alleen wat water toevoegen en wellicht wat extra rub in het water voor smaak als het puur om vocht gaat?

Ben benieuwd wat de opties zijn.

Hallo Edwin.

Het leuke van spare ribs is dat je met de methode 3-2-1 alle kanten op kunt. Het zoete wat we meestal tegen komen is een traditionele rib. Maar het smaak profiel kun je gewoon aanpassen. Wat zou je kunnen doen Bijvoorbeeld. Smeer de ribs een dag van te voren in met sriracha saus. En voordat je ze op de bbq leg, leg er een rub over heen met de smaken van Azië, denk aan 5-spices of curry, vadouvan of maak een eigen rub met dille Laos etc. En voor het inpakken maak je een vocht aan met soja saus beetje ketjap (zoet is nodig voor de totale smaak beleving) appel azijn. En het laatste uur of half uur aflakken met soja en ketjap ( niet te veel je wil geen verbranden ketjap smaak) en hou je van pittig dan sriracha erbij. maar het aflakken is niet nodig wel lekkerder. Serveer het met verse lente uitje fijn gesneden erover heen of gebakken uitjes. Het inspuiten dus vochtig houden tussendoor kan gewoon met water en appel azijn. Voor de smaak kun je ook een Chinese rijst wijn of voor de Durval saké toevoegen aan het inspuiten. En zo kan je spare ribs op elke wijze en smaak anders bereiden. Gewoon experimenteren dat maakt het ook leuk. Succes

En het verschil van siroop en honing is dat siroop licht zoet is. En als je al suiker bij gaat voegen en ook nog eens honing dan krijg je echt heel veel zoet. En denk dat om de balans te zoeken er daarom wordt gekozen om siroop te gebruiken in een receptuur. En hoe meer suikers er ook meer kans bestaat op verbrande suikers. Hoop dat ik je heb kunnen helpen zo. Groet Daan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Een paar weken geleden heb ik het wat anders geprobeerd:
- Roomboter
- Jack Daniel's Tennessee Apple
- Geen suiker.

Heb ze afgelakt met een eigengemaakte pittige bbq saus, dus ze waren niet te zoet.
 
Als je meer rook wil gewoon 3 blokjes mesquite of eik toevoegen 😎😁
 
Terug
Bovenaan Onderaan