BasBQ
Beef en Steak

Alluiminum folie dampen giftig?

 

Xplosiv

Stoker
Berichten
287
Hallo,

Op Facebook stelde ik de vraag of je alluiminum folie om je plate setter kan laten zitten tot de volgende sessie.

Nu kreeg ik daar een paar reacties op dat alluiminum dampen giftig zijn en je het beter helemaal niet kan gebruiken.
Nu denk ik zelf dat het voor low en slow tot 130 graden nog wel mee moet vallen.
Wat denken jullie hier van?

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Hoi..... Persoonlijk heb ik geen probleem met het gebruik van aluminium folie in mijn Weber, alhoewel ik er een plate-setter niet mee zou omwikkelen om deze 'zuiver'te houden...
Misschien nog een leuk artikel om even te bekijken...
 
Ik heb een kamado, met keramische plate setters die probeer ik schoon te houden door er aluminiumfolie over heen te leggen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Af en toe pizza bakken dan is alles weer zuiver :)
Gebruik zelf meestal druip bakjes (die overigens ook van alu zijn)
 
Of het giftig is weet ik niet, maar als je je platesetters er mee inpakt heb je iig wel een grote kans dat het folie gaat verbranden. Ook bij lage temperaturen. Je kolen branden immers gewoon op een paar honderd graden, maar alleen wat minder fel en minder tegelijk. Hierdoor is de temp in het kookgedeelte van je kamado lager.
Een lekbak inpakken in folie is anders, aangezien die in het kookgedeelte staat en dus minder heet wordt dan de onderzijde van je platesetters.
 
Ik heb een kamado, met keramische plate setters die probeer ik schoon te houden door er aluminiumfolie over heen te leggen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Daar bestaan speciaal druippannen voor. Maar soms vergeet ik deze te plaatsen :D Anderzijds blijft de werking hetzelfde van die deflector. Vuil of niet.
 
Nee het is niet schadelijk. Al zou ik niet de steen inpakken met aluminium folie waar een schaal of dienblad wat ik erboven op zet.

Lees dit artikel eens: https://www.nu.nl/nucheckt/4969379/nucheckt-koken-met-aluminiumfolie-gevaarlijk-gezondheid.html

@Frits er wordt ook niet bedoeld giftig bij normaal gebruik.
Het is wel anders als je het aluminiumfolie verbrandt, dan zijn de dampen WEL giftig.

Daarom is mijn regel, NOOIT aluminiumfolie in of direct boven het vuur.

die rookpakketjes van alu met snippers in, is in mijn ogen dan ook levensgevaarlijk en zou ik ten stelligste afraden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan