BasBQ
Beef en Steak

Ali sate maker

 
 

Bassie@79

Sprokkelaar
Berichten
25
Sate rijgen is niet mijn grootste hobby en omdat uitbesteden aan vrouwlief niet altijd lukt heb ik een tijdje geleden een sate maker bij mijn Chinese vrienden besteld. En nu was het tijd om te testen. Het ding volgepropt met een kilo kippendijen en met de 7" Old Hick 49 stokjes sate gemaakt. Het doorsteken van de spiesjes is een beetje geklooi, maar uiteindelijk heb je wel mooi gelijke stokjes sate. Het enige nadeel is dat ze wat aan de kleine kant zijn. Waar ik normaal eigenlijk altijd kies voor een natte marinade bij sate, heb ik nu een test gedaan met shaslick kruiden van de Makro. Dat is een blijvertje, het zijn heerlijke satetjes geworden.
fbfe8dee64a83e658abf1e9250ac546b.jpg
0c1ff33852086f20f6e04cb153265be2.jpg
ad8e57e068a6f60178c97121528dd4ac.jpg
81542209e0d6ec03550086f6fa3d16f8.jpg
7ade509209688e6b04d8cf0d614f040f.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Kijk gemak dient de mens! Trouwens de eerste keer dat ik z'n saté "maker" zie!

Ziet er lekker uit, schuif er maar een paar door zou ik zeggen!
 
Ze zien er super uit, ook een fantastische grill voor saté.
 
Je zegt aan de kleine kant, maar dat is het volgens mij een souvlaki- of arrosticinimaker. Dat zijn sateetjes van een 40gr/st ongeveer.

Heb dat ding al vaker ergens zien voorbij komen gepromoot voor souvlaki’s.
 
Rijgen is ook zeker niet mijn hobby, maar ik ben dan ook weer zo dat ik anderen mijn saté zeker niet laat rijgen (ik heb nogal wat eisen)....
Wat dat betreft is zo'n ding een uitkomst. Ik vraag me wel af hoe je dat gaat doen met een natte marinade, dan krijg je volgens mij niet alle kanten gemarineerd?
 
Rijgen is ook zeker niet mijn hobby, maar ik ben dan ook weer zo dat ik anderen mijn saté zeker niet laat rijgen (ik heb nogal wat eisen)....
Wat dat betreft is zo'n ding een uitkomst. Ik vraag me wel af hoe je dat gaat doen met een natte marinade, dan krijg je volgens mij niet alle kanten gemarineerd?
Daarom heb ik nu een kruidenmix gebruikt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Dus als ik het begrijp kieper je dat ding vol met kip (of ander vlees) en steek je er stokje doorheen?
Dan maakt het toch niet uit of het gekruid is of gemarineerd?
 
Dus als ik het begrijp kieper je dat ding vol met kip (of ander vlees) en steek je er stokje doorheen?
Dan maakt het toch niet uit of het gekruid is of gemarineerd?
Het ding stop je vol met grote stukken. Vooraf marineren met een natte marinade leek me daarom niet wenselijk. Achteraf nat marineren op de stok leek me ook niet handig, daarom dus nu voor het marineren met kruiden gekozen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Ja precies.

Maar als je het met een natte marinade goed zou willen doen moet je dit na het snijden doen.

Souvlaki’s worden altijd als stokje gemarineerd volgens mij. Wij kopen ze altijd naturel en maken dan een marinade waar ze in liggen.

Op de foto is mijn vrouw ze in de kom aan het leggen en dan gaat de marinade erover.

A1975714-E558-417E-9B45-53AF79B37356.jpeg


Je kan er mee doen wat je wilt. Dit voor de souvlaki’s of arrosticini’s. Dit zijn kleine Griekse of Italiaanse saté’tjes. Als ik zelf saté’s rijg, zijn dat toch wel stokjes van 100gr/stuk of meer. Bij deze snij ik eerst de blokjes en marineer ik het onder vacuum. Als ik ze zo in de super koop, smeer ik ze gewoon met een simpele marinade in.

Met zo een souvlakimaker kun je bv je kippendijen al compleet marineren en daarna in de souvlakimaker steken. De smaak gaat er zeker voldoende in zitten hoor.

Met andere woorden, je kunt er alle kanten mee uit.

Ik zelf ben zot van souvlaki’s. En voor de mensen die kort aan de grens wonen van Lanaken/Maastricht, raad ik aan om bij Dlagerij Hendricks te gaan in Lanaken. Daar betaal je iets van €45 per 100 stuks, afhankelijk van of je rund, varken, lam of kip neemt.
 
Het ding stop je vol met grote stukken. Vooraf marineren met een natte marinade leek me daarom niet wenselijk. Achteraf nat marineren op de stok leek me ook niet handig, daarom dus nu voor het marineren met kruiden gekozen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Zoals ik naar Zzzjon antwoorde, kun je er alle kanten mee uit.

Je kan het vlees van te voren voorzien van dry rub of in z’n geheel marineren (vacuum is daarvoor zeer goed). Maar je kan ze ook gewoon snijden en daarna insmeren met wat olie en dry rub erop. Ofwel insmeren met marinade, ofwel de stokjes in zijn geheel in de marinade steken. Of een paar manieren combineren. Je kan met de overschot van de marinade nadat ze gesneden zijn, zo nog eens insmeren.

Alles is mogelijk.
 
Zoals ik naar Zzzjon antwoorde, kun je er alle kanten mee uit.

Je kan het vlees van te voren voorzien van dry rub of in z’n geheel marineren (vacuum is daarvoor zeer goed). Maar je kan ze ook gewoon snijden en daarna insmeren met wat olie en dry rub erop. Ofwel insmeren met marinade, ofwel de stokjes in zijn geheel in de marinade steken. Of een paar manieren combineren. Je kan met de overschot van de marinade nadat ze gesneden zijn, zo nog eens insmeren.

Alles is mogelijk.
Een goede reden om het vaker te maken!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Ziet er heerlijk uit en al zijn de sateetjes wat kleiner dat is geen probleem pak je er gewoon een paar extra.;-)

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk
 
Ik ook zo een apparaat en gebruik een soort dunne spaak met een punt op geslepen,
deze gaat het eerste door het vlees en dan steek ik het satestokje erin dat werkt makkelijker.
 
Souvlaki’s worden altijd als stokje gemarineerd volgens mij. Wij kopen ze altijd naturel en maken dan een marinade waar ze in liggen.

Op de foto is mijn vrouw ze in de kom aan het leggen en dan gaat de marinade erover.

Bekijk bijlage 40152

Je kan er mee doen wat je wilt. Dit voor de souvlaki’s of arrosticini’s. Dit zijn kleine Griekse of Italiaanse saté’tjes. Als ik zelf saté’s rijg, zijn dat toch wel stokjes van 100gr/stuk of meer. Bij deze snij ik eerst de blokjes en marineer ik het onder vacuum. Als ik ze zo in de super koop, smeer ik ze gewoon met een simpele marinade in.

Met zo een souvlakimaker kun je bv je kippendijen al compleet marineren en daarna in de souvlakimaker steken. De smaak gaat er zeker voldoende in zitten hoor.

Met andere woorden, je kunt er alle kanten mee uit.

Ik zelf ben zot van souvlaki’s. En voor de mensen die kort aan de grens wonen van Lanaken/Maastricht, raad ik aan om bij Dlagerij Hendricks te gaan in Lanaken. Daar betaal je iets van €45 per 100 stuks, afhankelijk van of je rund, varken, lam of kip neemt.
Waar koop je kippendij spies ongemarineerd?
 
Terug
Bovenaan Onderaan