BasBQ
Beef en Steak

ajvar

 

Arie de Knaller

Kooltjesharker
Berichten
191
IMG_5675.jpg


INGREDIËNTEN

  • 5 rode paprika's Samen ongeveer 1 kilo
  • 1 grote aubergine
  • 5 tenen knoflook
  • 60 ml olijfolie van goede kwaliteit
  • 1 eetlepel witte wijnazijn
  • 1 eetlepel suiker
  • zout en peper naar smaak
Vandaag ajvar gemaakt op de barbecue. Ajvar komt uit de Balkan en er zijn veel varianten, soms heet het anders en ieder land heeft natuurlijk "de echte". Ik heb het recept op https://wereldgerecht.nl/europese-recepten/servie-ajvar/ aangehouden, maar wel iets er van afgeweken.

Eerst begonnen met het roosteren van paprika's:

IMG_5667.jpg


en daarna wat aubergines (het eigenlijk recept zegt 1 grote, ik pakte 2 middelgrote, misschien is 1 lekkerder):

IMG_5669.jpg


paprika's nog een tijdje laten stomen in een zak en daarna alles ontveld/uitgelepeld (kost veel tijd).

IMG_5671.jpg
IMG_5672.jpg


Wat knoflook in olie gebakken, bij de paprika, staafmixer er op en de andere ingrediënten (azijn, suiker, zout, peper) erbij. Uiteindelijk nog op het vuur wat laten bakken/prutten/indikken (wat ook de smaak verandert) en daarna in een pot en wat niet paste geserveerd op brood bij wat pinchitos morunos.


68149117490__17038C88-5F65-4AE3-A0EA-09B71194AAB7.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lijkt me heerlijk.

Moet ik dat zien als een soort saus ofzo, ik ken het verder niet.
 
Bedankt voor het delen. Heb de ingrediënten bij je recept gezet zodat het voldoet aan de recepten regels 😉
 
Lekker hoor! Vroeger op vakantie geweest in Kroatië en het daar op, heerlijk!
 
Lijkt me heerlijk.

Moet ik dat zien als een soort saus ofzo, ik ken het verder niet.
Ziet er heerlijk uit. Ajvar met kaas op brood is ook erg lekker.
@Zzzjon, Ajvar is een soort spread zoals Heinz sandwich spread, erg lekker Turkse winkels verkopen het ook, AH trouwens ook. Jet heeft afgelopen week nog een pot besteld.
 
Ziet er heerlijk uit. Ajvar met kaas op brood is ook erg lekker.
@Zzzjon, Ajvar is een soort spread zoals Heinz sandwich spread, erg lekker Turkse winkels verkopen het ook, AH trouwens ook. Jet heeft afgelopen week nog een pot besteld.

Ook Lidl heeft het gehad als ze een "Balkan-week" hadden (maar die is al een tijdje niet geweest). Ajvar kan je inderdaad goed bij een Turkse supermarkt krijgen. Gerelateerde spreads (zoals ljutenica) zijn ook erg lekker. Ik gebruik het meestal als broodbeleg.
 
Lijkt me heerlijk.

Moet ik dat zien als een soort saus ofzo, ik ken het verder niet.
Het wordt daar in Servië en omstreken geloof ik bij alles geserveerd (ik ben er nog nooit geweest, maar dat zegt men), o.a. ook bij gegrillde gerechten. Zelf gebruik ik het als broodbeleg (en dan eet ik er altijd te veel van).
 
Aanrader. Nooit weg om eens te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan