BasBQ
Beef en Steak

Ajam Rendang (Smoor van Kip)

 
 
 
 
 

Ridevi71

Forum Meubilair
Berichten
10.089
Beste bbq collega's

Na aanleiding van de fotowedstrijd van deze maand vroeg ik enkele dagen geleden aan onze dochter wat zij nou graag zou willen eten.
Vaak is dat picanha, of ribben, maar daagde haar uit eens out-of-the-box te denken.

Bij dit winterweer past maar 1 gerecht: een lekkere stoof! was het antwoord.
Prima! Dan kan ik mijn (bijna) nieuwe DO weer eens gebruiken 😆

Ik was op zoek naar een voor ons onbekende stoof. Kip, dat zou het worden.
Lekker wat recepten op het web gelezen maar ik kwam er niet zo goed aan uit.
Gelukkig staat hier in de kast het Indonesisch kookboek van Bep Vuijk.
Deze erbij gepakt en ja, uit de diverse recepten op het internet en van Bep is er een eigen variant ontstaan.

Deze wil ik graag met jullie delen want het smaakte heerlijk.

Ingrediënten
1 kilo kippendij
3 uien grof gesneden
3 teentjes knoflook
2 lomboks zonder zaadjes (of met zaadjes en meer lomboks als je van pit houdt) 😅
2 sereh stengels (citroengras) Helaas waren deze uitverkocht dus heb ik een potje citroengraspuree gekocht 🙀 2 theelepels gebruikt
2 cm djahé (gember)
1 limoen. het sap en de zest
600-800ml kokosmelk
1 theelepel suiker
1 theelepel sumak
1 theelepel koenjit (kurkuma)
1 theelepel ketoembar (koriander)
1 theelepel djinten (komijn)
zout+olie

Bereiding
-bestrooi de kippendijen lichtjes (naar smaak) met zout
-rook de kippendijen op het rooster voor max 30 minuten bij een niet te hoge temp (je hoeft ze niet te garen namelijk)
-maak tijdens het roken een pasta van de gember, limoen, suiker, kurkuma, koriander, komijn en sumak
-snij na het roken de kippendijen in grote stukken, ca 3-4cm
-fruit de ui, knoflook en lomboks in de DO met een scheutje olie
-voeg vervolgens de kip, kokosmelk en de kruidenpasta toe. Zorg dat de kip zo goed als onder staat. Eventueel aanvullen met water
-stoven voor 1,5 a 2 uur tot het gaar is

Wat heb ik van bovenstaande geleerd?
1. voldoende kokosmelk kopen. Ik had maar 400ml dus de rest aangevuld met (te veel) water waardoor het even duurde totdat het de juiste consistentie had
2. op tijd boodschappen doen om geen citroengraspuree te hoeven kopen 😏

De pic's

De ingredienten
20220107_123755.jpg


Alles netjes voorbereid
20220107_131453.jpg


Het roken van de kip met 1 klein stukje rookhout
20220107_133626.jpg



20220107_140036.jpg


Vervolgens in blokjes snijden. Ondertussen kon de DO op temp komen
20220107_141352.jpg


En hoppa, daar gaan we
20220107_141747.jpg


Alles bij elkaar hatseflatsen
20220107_142552.jpg


Je ziet bij bovenstaande foto dat de kokosmelk te weinig was. Dus (te veel) water toegevoegd

20220107_143642.jpg


Over vocht gesproken. Een pakketje Rotterdamse biertjes gekregen om eens te testen. Prima. Dat gaan we deskundig even doen :geek: Deze was ontzettend fruitig. Een zoetige geur en een duidelijk aanwezige grapefruit-smaak

IMG-20220107-WA0002.jpeg


Ondertussen: Die geuren, vrienden. Die geuren!!!
20220107_150311.jpg


Maar het zou goed komen. Vocht verdampt, weet je wel?

20220107_181532.jpg


En daarna op het bordje

20220108_171429.jpg


En voor het noodzakelijke tegengas tegen al die smaak een heerlijk fris wegdrinkbiertje:
20220108_175332.jpg


Wat vonden we ervan? Wat een ontzettend lekkere stoof zeg! Heerlijk anders dan met rundvlees.
Dit gaat hier een blijvertje worden.

Dank voor het kijken
Rick
 
Dank voor het delen Rick. Denk dat ik graag even had aangeschoven.
 
Dat ziet er erg lekker uit!

Had graag een bordje mee gegeten.
 
Oei, kippenstoof 😍 Ziet er heerlijk uit, nog wat over? 😂
 
Ah het kookboek van Bep Vuijk is een klassieker die eigenlijk gewoon iedereen in zijn kast moet hebben staan .

Vorige maand nog daging rendang sapi gemaakt. Zo lekker!

Deze kip versie ziet er ook erg lekker uit zeg. Yumyum
 
Over wel boek van Bep Vuijk hebben we het hier? Ben altijd wel geïnteresseerd in dat soort boeken.
 
Zalig Rick, ik kan het hier bijna ruiken... die biertjes zien er lekker sappig uit! Je beschreef het een beetje als een foutje van teveel water, maar ik denk dat na die reductie juist nèt de goede consistentie is ontstaan... tenminste, zo ziet het er wel uit! Echt gaaf dat jouw dochter zoiets voorstelt en jij het dan gaat uitwerken. Heel tof!
 
Wat heerlijk Rick. Kippenstoof, weer eens wat anders. Eerst die vriezer eens een beetje leeg 🤣🤣
 
Ah het kookboek van Bep Vuijk is een klassieker die eigenlijk gewoon iedereen in zijn kast moet hebben staan .

Vorige maand nog daging rendang sapi gemaakt. Zo lekker!
Klopt. Ben er erg blij mee

Alleen al de naam klinkt goed. Lekker hoor
 
Over wel boek van Bep Vuijk hebben we het hier? Ben altijd wel geïnteresseerd in dat soort boeken.
Groot Indonesisch kookboek van Bep Vuijk.
Super boek.

Is voor ons een grote inspiratie bron.
Al heel vaak sambals en pindasaus ook gemaakt. Heerlijk
 
Zalig Rick, ik kan het hier bijna ruiken... die biertjes zien er lekker sappig uit! Je beschreef het een beetje als een foutje van teveel water, maar ik denk dat na die reductie juist nèt de goede consistentie is ontstaan... tenminste, zo ziet het er wel uit! Echt gaaf dat jouw dochter zoiets voorstelt en jij het dan gaat uitwerken. Heel tof!
Thnx Sander
Achteraf is tie perfect geworden inderdaad. Maar het duurde wel erg lang 😅
Gelukkig de stoof al op vrijdag gemaakt. Vaak Is tie na een dag nog lekkerder en zaterdag werd/Was het geen best weer.

Dochter des huizes Is heel goed met voorstellen die ik moet uitwerken 😂
 
Een goeie keuze van je dochter, ziet er ook goed uit op’t bordje.

Er is zekers wat water verdampt gezien het hoogte verschil in de DO👍🏻
 
Rick, ziet er lekker uit. Had graag samen met Frits ff een hapje geproefd. 😋
Ik heb al een tijdje geen Ajam Rendang meer gemaakt, maar je brengt me wel op een idee.

By the Way. Had je zo'n honger dat je een stuk van die peper hebt afgeknaagd ? :ROFLMAO:

Beb Vuyk is een klassieker. Was het eerste kado dat ik van mijn huidige vrouw in 1994 kreeg. 30e druk.
Staat nog steeds als vraagbaak in de kast.
 
Laatst bewerkt:
Rick, ziet er lekker uit. Had graag samen met Frits ff een hapje geproefd. 😋
Ik heb al een tijdje geen Ajam Rendang meer gemaakt, maar je brengt me wel op een idee.

By the Way. Had je zo'n honger dat je een stuk van die peper hebt afgeknaagd ? :ROFLMAO:

Beb Vuijk is een klassieker. Was het eerste kado dat ik van mijn huidige vrouw in 1994 kreeg. 30e druk.
Staat nog steeds als vraagbaak in de kast.
Thnx Peter

Ha ja, die peper. Er lagen 2,5 pepers. Ipv 2 hele maak ik dan die halve maar op. Een hele blijft langer goed en 2,5 werd misschien te pittig.

Aha, dan heb je dezelfde als ik. Echt een fantastisch boek. Eerlijk, niet alle ingrediënten zijn even makkelijk verkrijgbaar maar dat mag de pret niet drukken.
Alleen al ter inspiratie Is het fantastisch.
 
Terug
Bovenaan Onderaan