BasBQ
Beef en Steak

Advies gevraagd: bacon

Ik twijfelde ook bij mijn eerste bacon week...

Dacht echt dit is niet geheel goed...

Maar ik kan nog steeds "tikken" hier...  :p
 
El Fumarole zei:
ThrowonD zei:
El Fumarole zei:
Pekelen lukt ook heerlijk in een vacuumzak trouwens :)

Bedoel je dat je het dan ook gevacumeerd heb, en zo in de koelkast legt?
Zijn er dan nog dingen waar je extra op moet letten?

Ik vacuumeer hem grotendeels, maar niet volledig. Ik laat een klein beetje lucht zitten. Als er dan sap uit het vlees begint te komen is het wat makkelijker om dat rond het vlees te laten 'mengen'.
Verder is dat eigenlijk alles wat ik doe. En dan elke dag ??n keer omdraaien gedurende de pekelweek.

Bedankt... voor de tip... ook Bert...
 
El Fumarole zei:
Hitman zei:
Haha nee die was me te snel. Geur zou eventueel van de pekel kunnen komen.
Ligt nu te drogen in de koelkast. Ga morgen nog eens ruiken.
Zo'n stuk buik ruikt na een week in de pekel altijd naar 'iets'. Ik vind het zelf een wat zoet-wee?ge lucht (hangt wschl ook van je pekel samenstelling af), maar niet bedorven. Dat is echt goor en ruik je meteen. Dat is echt ranzig.

Een beetje wee?ge lucht is denk ik de goede omschrijving. Vandaag de primo aan het werk gezet.





Nu wachten op de juiste kern temperatuur. Ik laat jullie weten hoe het is afgelopen. Bedankt voor alle antwoorden!
 
Nou hij is klaar!! Morgen proeven!



Viel me in het begin niet mee om de primo op 110 graden te houden.
Heb hem tussen door leeg gehaald en op enkele kolen verder gegaan. Ging toen veel beter.
Is de temperatuur verder nog belangrijk of draait het vooral om de kerntemperatuur?
 
Als de pit temperatuur te hoog wordt krijg je een soort gebraden rookspek. En dat is ook heerlijk, maar voor dit recept niet de bedoeling.
Kerntemperatuur is verder leidend voor de mate van garing.

En dan morgenochtend: een gebakken eitje met je eigen rookspek! Voor mij altijd een redelijk euforisch begin van het weekend :D
 
Hoogste pit temp. is 125 graden geweest. Voor nog geen 20 min. Verder rond de 100/110 graden. Volgende keer beter kouder en langer roken?
 
Ik houd het meestal rond de 100 graden tot een kern van 65.
Maarre... Het ziet er goed uit toch! Is ie lekker?
 
Ik vind hem er lekker uitzien.
Mocht je twijfelen, kun je altijd Red Fox een PM sturen of hij hem wil vernietigen. Die woont in de buurt.

Vreemd dat je de primo moeilijk stabiel kreeg, probeer de volgende keer eens houtskool.
Aansteken en zodra hij op temperatuur is gelijk je vlees erop met het rookhout. Gaat hier altijd primo.
 
Haha ja Geert ken ik!

Maar hij smaakte prima. Stook de primo altijd op black ranch houtskool. Denk alleen dat ik hem te vol heb gedaan. Heb nu gewoon een goede reden om het nog een keer te maken. Al hoef je er geen reden voor te hebben. Bedankt voor de tips.
 
El Fumarole zei:
En dan morgenochtend: een gebakken eitje met je eigen rookspek! Voor mij altijd een redelijk euforisch begin van het weekend :D

Plus 33  :p
 
Terug
Bovenaan Onderaan