BasBQ
Beef en Steak

Adana Kebab

 
 
 
 

Nosmo

Gerijpt
Berichten
3.741
Adana6.jpg


Het recept is voor 4 personen.

Ingredi?nten;

Voor de kebabs.

1000 gr lamsgehakt
1 ui
1 rode paprika
2 eetl koude boter
1 eetl koriander poeder
1 eetl komijn
1 eetl pul biber of cayennepeper
15 gr zout
1 eetl peper

Voor het bijgerecht.
4 Turkse pitabroden (platbrood zonder opening)
2 eetl gesmolten boter
2 grote rode uien
half bosje bladpeterselie
1 eetl sumac (Turkse winkel) of het sap van halve citroen
2 eetl olijfolie
zout en peper

Bereiding;

Rasp de ui, hak de paprika zeer fijn, snij de boter in heel kleine stukjes. Kneed de ingredi?nten voor de kebabs goed door elkaar en laat het gehakt mengsel 2 uur rusten in de koelkast.

Ik maak het gehakt zelf en draai de paprika,ui en boter gewoon met het vlees mee door de gehaktmolen.

Adana1.jpg


Adana2.jpg


Terwijl het gehakt staat te rusten kun je mooi de uiensalade maken. Snij de uien in heel fijne ringen. Bestrooi de uienringen met flink wat zout en laat ze zo een half uur staan. Spoel ze af in een vergiet en dep ze droog met keukenpapier. Meng er vervolgens de gehakte peterselie, de sumac, de olijfolie en zout en peper door. Zet afgedekt weg in de koelkast.

Adana3.jpg


Kneed kebabs van het gehakt, en smeer ze in met een beetje olijfolie.

Adana4.jpg


Gril de kebabs over een vrij hoog vuur voor ongeveer 15 minuten en keer ze regelmatig om.

Adana5.jpg


Bestrijk de pitabroden met de gesmolten boter en leg ze 1 minuut op het rooster om een beetje te bruinen en door te warmen. Laat ze niet uitdrogen. Bij gebrek aan een Turkse winkel in de buurt gebruik ik gewone pita broodjes, ik neem er dan twee per persoon.
Verdeel de kebabs, de broden en de uiensalade over 4 borden en serveer met een knoflooksaus of met tatziki .

Smakelijk eten.
 
dat is een heel mooi recept, ga ik zeker proberen. bedankt voor het delen
 
Lamskebab. Erg lekker. Mooi recept!
 
Zo! Dat lijkt me heerlijk! Jammer dat je geen kebabspiesen gebruikt hebt, daar kun je het gehakt mooi omheen plamuren. Dat was gaaf geweest!
En ik zie 1 foto niet? Blauw blokje....
Maar lamsvlees is zo lekker.... Heerlijk!
 
Mooi recept!
 
Die kebab spiezen koop ik de volgende keer dat ik weer in Turkije ben, de originele zijn een stuk breder dan mijn prikkertjes en dat kleit vast beter. ;)

Photobucket is een beetje aan het muiten op dit moment, probeer de foto even te refreshen (F5 indrukken als je windows gebruikt), dan zou de foto gewoon zichtbaar moeten zijn.
 
In Adana krijg je het dus zo:

adana7.jpg


Je besteld de kebab daar per meter! ;)
 
Yep, nu doet de foto het!
Ik heb vorig jaar van die kebabspiezen gekocht hier in Den Haag, voor weinagh....ik wil wel voor je kijken?

Staat in mijn laatste BBQ aanwinst
? Reactie #477 Gepost op: 10 oktober, 17:28 ?

jaja, ik weet dus weer niet hoe dat moet. Maar daar kun je de foto's vinden.
 
da5ed8217b5144506c10d0afdd2a5d78.jpg


HA!!!!! Gelukt!
 
@Dominique: Die zijn inderdaad erg mooi, je mag voor mij ook wel zo'n setje regelen als je dat wilt.
 
Ik ga volgende week wel even kijken, ok?
 
Fijn, dank je wel. ;D
 
Ziet er top uit, krijg er trek van.
 
Potdikkie wat lekker.
Helemaal ook dat bordje uit Adana.

Verder complimenten voor de foto's Piet. Retestrak weer
 
Die zien er fijn uit!
 
Ziet er prima uit zeg! Ik heb platte spiesen, dus deze gaan op het todo lijstje!
 
Wow, dit zier er zeer lekker uit!
Ook een groot compliment voor de foto's van het geheel....
 
Super! Gaat op de lijst. Dank voor het recept.
 
Terug
Bovenaan Onderaan