Beef en Steak

Adana kebab in flatbread

Timmeeh

Stoker
Gisteren was het weer heerlijk genieten in de tuin. Mooi weer, spelende kinderen en natuurlijk de barbecue weer aan. Dit keer met Adana kebab met een zelfgemaakt flatbread en een frisse salade.

In de ochtend het gehakt gehaald bij de lokale Turkse slager. Vanwege de tijd gegaan voor ‘klaar’ Adana gehakt. Thuisgekomen dit aan 2 spiesen geregen en in de koelkast om mooi op te stijven.

IMG_2877.jpeg

Ondertussen het deegje gemaakt van bloem, water, gist, zout en een beetje suiker. Dit mocht ongeveer 30 minuten rijzen.

Ondertussen de Weber naar 270 graden gestookt met de pizzasteen erin. Op een verhoging, zodat de bodem niet verbrand.

IMG_2881.jpeg

De eerste poging ging wat minder, maar 2 en 3 kwamen er goed uit. Ik had er gelukkig maar 2 nodig.

De steen uit de Weber gehaald en terwijl deze naar 220 graden indirect ging, de salade gemaakt van een rood uitje, sla, tomaat en wat komkommer. Ook nog een paprika geroosterd voor erdoor.

Daarna de spiesen direct boven de kolen tot ze mooi rondom gegrild waren, en toen nog even indirect. Heerlijk, wat een fantastische geur komt daar vanaf.

IMG_2885.jpeg

De spiesen van de barbecue gehaald, en de flatbreads erbij gepakt. Deze heerlijk gevuld met de salade en de paprika, en uiteraard een goede knoflooksaus. Daar de kebab in gelegd en de spies eruit gehaald.

IMG_2886.jpeg

IMG_2889.jpeg

En toen: aanvallen. Man man man wat lekker. Echt super! We hebben er weer van genoten. Op naar de volgende 😁👍🏻

Dat ziet er heerlijk uit, mooi gerecht zo. Mag ik vragen wat jouw definitie is van een “ goede knoflooksaus” ? Ik heb mijn ideale nl. nog niet gevonden

Zaanse Mayo, oregano, 18 tenen knoflook en klein bietje cayennepeper. Wel op eigen risico. Flesje water voor de nacht is aan te raden 🥳

Dat ziet er heerlijk uit, mooi gerecht zo. Mag ik vragen wat jouw definitie is van een “ goede knoflooksaus” ? Ik heb mijn ideale nl. nog niet gevonden
In dit geval degene die mijn Turkse slager zelf achterin de slagerij maakt. Het zelf maken heb ik min of meer opgegeven. Het werd nooit helemaal zoals ik het graag zou willen.

Zaanse Mayo, oregano, 18 tenen knoflook en klein bietje cayennepeper. Wel op eigen risico. Flesje water voor de nacht is aan te raden 🥳
Ik maak hem bijna hetzelfde..maar ik gebruik een halve bol VERSE knoflook. Zo'n groene zeg maar. En die kan nog best een beetje pittig zijn, dus een nachtje..of 2 laten staan kan zeker geen kwaad.

Super Tim, ziet er zalig uit man!

Ons familierecept is heel simpel en juist niet met veel knoflook. Less is more zeg maar.

3 flinke eetlepels volle kwark
3 flinke eetlepels volle mayonaise
1 teentje knoflook geperst of geraspt (klein teentje)
Een lekkere hoeveelheid fijngesneden peterselie naar smaak. (Half bosje)
Eventueel een eetlepel limoensap als je dat lekker vindt.
Dit alles lekker mixen en voor tenminste een nacht in de koelkast.

Dit geeft een lekker zachte maar toch zeer smakelijke saus waar je niet vanaf kunt blijven.

De hoeveelheden zijn ongeveer, wij maken altijd een tupperwarebak vol als we met veel mensen zijn. Gewoon een stokbroodje met dit sausje is ook namelijk al erg lekker.

Dit sausje is zacht en romig en dus niet sterk en pittig, maar wij houden er hier zo van.

Edit: wat ik hiermee wil zeggen is dat knoflook in koude verwerking veel sterker is dan als wanneer het wordt verwarmd

Laatst bewerkt:
Dat ziet er heerlijk uit, mooi getecht zo. Mag ik vragen wat jouw definitie is van een “ goede knoflooksaus” ? Ik heb mijn ideale nl.
Ons familierecept is heel simpel en juist niet met veel knoflook. Less is more zeg maar.

3 flinke eetlepels volle kwark
3 flinke eetlepels volle mayonaise
1 teentje knoflook geperst of geraspt (klein teentje)
Een lekkere hoeveelheid fijngesneden peterselie naar smaak. (Half bosje)
Eventueel een eetlepel limoensap als je dat lekker vindt.
Dit alles lekker mixen en voor tenminste een nacht in de koelkast.

Dit geeft een lekker zachte maar toch zeer smakelijke saus waar je niet vanaf kunt blijven.

De hoeveelheden zijn ongeveer, wij maken altijd een tupperwarebak vol als we met veel mensen zijn. Gewoon een stokbroodje met dit sausje is ook namelijk al erg lekker.

Dit sausje is zacht en romig en dus niet sterk en pittig, maar wij houden er hier zo van.

Edit: wat ik hiermee wil zeggen is dat knoflook in koude verwerking veel sterker is dan als wanneer het wordt verwarmd
Staat op het lijstje…thanks

In dit geval degene die mijn Turkse slager zelf achterin de slagerij maakt. Het zelf maken heb ik min of meer opgegeven. Het werd nooit helemaal zoals ik het graag zou willen.

Exact mijn probleem, mijn slager had ook heerlijke verse saus, toen hij stopte had zijn opvolger ineens dezelfde als de AH “ verse” versie

Exact mijn probleem, mijn slager had ook heerlijke verse saus, toen hij stopte had zijn opvolger ineens dezelfde als de AH “ verse” versie
tsja, dat haalt het hier natuurlijk niet bij. Nergens in de buurt een andere winkel waar ze het nog we zelf maken? Ik moet er ook 20 minuten voor rijden, maar dat is de moeite waard als je direct ook kruiden en vlees koopt.

Zelf maken is toch ook leuk?

Geheim van elke goede knoflooksaus is toch wel een klein beetje suiker toevoegen 🙂. Zelf vind ik het lekker om gepofte knoflook te gebruiken.

Broodjes zien er goed uit! 👌

Dat is nog eens een broodje kebab zeg, lekker hoor 🙌

mijn knoflooksaus is vergelijkbaar met bovenstaande (mayo, yoghurt, knoflook, P&Z .. maar ik voeg ook gembersiroop toe.. dit geeft net even extra aan de saus, kon het niet goed zelf omschrijven, AI zegt: Gembersiroop voegt een zoete, pittige en verwarmende smaak toe aan gerechten. )

Terug
Bovenaan Onderaan