Beef en Steak

Absolute beginner meldt zich.

Dr. Truffel

Tondelzoeker
Beste leden en beheerders,

Allereerst mijn dank voor de toelating bij Hét BBQ genootschap, de plek waar ik mijn informatie vandaan kan halen, vragen mag stellen en in de toekomst mijn kunsten kan delen. MAAR.... ik heb absoluut geen ervaring met bbq-en en de laatste keer is jaren geleden bij iemand anders geweest. Vreemd genoeg heeft het mij nooit aangesproken door slechte ervaringen met smakeloos, of totaal verprutst, vlees/vis/gevogelte en kant en klaar spul.

Omdat mijn persoonlijke ervaringen zo slecht zijn, maar wel weet dat het totaal anders kan, wil ik mij toch wagen aan de kunsten van bbq-en. Het proberen van simpele dingen en voornamelijk ook het leren hoe een complete feestmaal gemaakt kan worden is voor mij de eerste prioriteit. Ik waag mij dus niet aan grote stukken vlees in het begin, wat maakt dat een duur toestel voor mij al niet nuttig is (en dus ook niet weet of het mij gaat bevallen).

Ik hoop hier in de aankomende maanden voldoende ervaring op te doen, om later een weloverwogen keuze te kunnen maken voor wat ik allemaal wil hebben en doen.

Hartelijke groet,
Dr. Truffel

Welkom!
Watvoor BBQ heb je?

Als je er nog geen hebt kun je het beste een Weber 57cm op marktplaats kopen.
Mocht het dan toch niet bij je blijken te passen kun je hem altijd weer voor een vergelijkbaar bedrag verkopen.

Van harte welkom! Leuk dat je het toch wilt proberen. Doorzetter 😉

Mee eens. Goed om hiermee te starten. En tweedehands is echt helemaal prima. Ze zijn goed schoon te maken en je hebt iets waar je echt nog jaren mee vooruit kan. En je kunt er nagenoeg alles op maken wat je wilt.

Hartelijk dank voor het welkom.

Ik heb geen bbq en ook geen idee wat je er allemaal mee kunt, dit alles zou ik dus nog moeten leren.

Welkom op het forum. Leuk om te lezen dat je ondanks slechte ervaringen het toch wil proberen.

Ik zou aanraden om te beginnen met wat theorie. Lees een boek over BBQen of kijk wat YouTube tutorials.

Het Vuur de Baas van de Noskos is een aanrader maar helaas moeilijk te krijgen in boekvorm, wel Ebook.

Ook het BBQ boek van Nick Toetn is een goed begin.

Wat je vooral wilt leren in het begin is zaken zoals:

Welke BBQ types zijn er? Hoe steek je de BBQ goed aan en wat heb je nodig? Hoe werk je met een warme en koude zone etc.
Hoe regel je de temperatuur? Welke kolen of aanmaak middelen kun je beter wel kopen en welke beter vermijden?

Warme en koude zone is erg belangrijk. Het meeste vlees wordt namelijk verpest door de BBQ vol met kolen te leggen zonder zone zonder kolen. Neem een worstje: het worstje verbrand aan de buitenkant op die hete kolen zonder gaar te worden. Vergelijk het met een koekenpan loeiheet laten worden en dan een drumstick erop willen bakken.

Hartelijk dank voor het welkom.

Ik denk dat het voor mij goed is om mij in de basis te verdiepen, ik kan mij niet herinneren dat ikzelf ooit een bbq heb klaargemaakt met kolen of iets. Alleen in een ver verleden bij mijn ouders een elektrische bbq aangezet en daar stopt mijn persoonlijke ervaring wel. Ik heb dus i.d.d. geen besef van houtskool of aanverwanten, ik zou zeggen: een fles terpentine en een zak met het 1 of ander kool van de action bij wijze van spreken 😆

Ik ga uitzoeken wat voor soorten bbq-s er zijn en dan eens een onderwerp aanmaken met mijn bevindingen en eventuele vragen.

Welkom op het Genootschap.

Om gelijk heel veel geld uit te geven terwijl je eigenlijk niet weet of het iets voor je is, is inderdaad niet slim.

Gelukkig staan op Marktplaats veel tweedehands Weber ketels te koop.
Kijk of je er eentje kan vinden met een doorsnee ven 57 cm met Aspan, dan kan je eigenlijk alles maken wat ook op een hele dure kamado kan

Allereerst welkom!, daarna direct het advies van Frits hierboven opvolgen. (slim ventje die Frits, die ken wel iets met een bbq).

Welkom op het forum.

Ook ik zou beginnen met een 57 centimeter Weber. Deze bbq’s kunnen veel vergeven foutjes met de temperaturen makkelijk.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Hoi Dr. Truffel,
welkom bij het Genootschap

Welkom! Gewoon starten met een Weber 57 of WGA (Weber Go Anywhere) van Marktplaats. Zijn goed te betalen en kun je (van)alles op bereiden.

Ik ga voor de 57 met asbak, maar in mijn omgeving is er niet veel nu. Als eerste BBQ heb ik nu net een 37cm Weber opgehaald voor 20 euro zodat ik in ieder geval iets kan gaan proberen. Helaas ook geen WGA in de omgeving, dus die optie viel voor nu even af en nieuwkoop zou niet aantrekkelijk zijn op dit moment. Dan spendeer ik liever meer geld in de 57 met attributen.

Maar dames en heren, het begin is er en ben blij dat er hier lekker actief gereageerd word en ik nu de keuze heb kunnen maken om te zoeken naar de juiste. Als zoveel mensen het adviseren is het een no brainer.

Terug
Bovenaan Onderaan