BasBQ
Beef en Steak

Aartsvijand

 

Josser

Stoker
Berichten
281
Gisteren was het zo ver. Nog eens een poging om brisket te maken. Mijn allereerste poging was faliekant mis gegaan, dus we hebben niet op de beste manier kennis gemaakt met elkaar. De dag voordien het vlees getrimd en voorzien van kruiden. We zijn wat voorzichtig geweest met de hoeveelheid kruiden om het resultaat daar al zeker niet van laten afhangen.

Een betrekkelijk kleine van 4kg. Voor trimmen en rub:
IMG_20210124_192351.jpg

IMG_20210129_181228.jpg


IMG_20210129_182910.jpg


Na trimmen een rub:
IMG_20210130_074830.jpg


De dag erna wekker gezet om 7u en om 8u kon hij er op. Geur van rook en koffie en je dag kan niet meer stuk
IMG_20210130_080320.jpg


Beginnen met sprayen om 10u30 (2.5u op 110 graden) . Kleurtje begint al in de goede richting te gaan:
IMG_20210130_102645.jpg


Laatste keer sprayen voor wrappen:
IMG_20210130_130337.jpg


Tijd om te wrappen, want zit goed vast in de stall (+- 60 graden) en elke keer als ik spray, zakt de kerntemp terug een graad. We zijn ondertussen 14u en al 5u op 110 graden bezig.
IMG_20210130_140722.jpg


Enja, ook gewrapt gaan we verder op de kamado. Hier komt geen oven aan te pas:

IMG_20210130_141023__01.jpg


De kerntemp van 93 wordt heel langzaam gehaald ondanks het wrappen (al gaat dit veel trager bij papier ipv alu folie). Om 12u (16u na hem te hebben opgelegd) is het goed genoeg geweest en mag hij gaan rusten.

IMG_20210131_000516.jpg


Na een goed uur kunnen we er eens van gaan proeven. Zoals je ziet, wordt vocht/sap ook goed bijgehouden in papier:
IMG_20210131_005633.jpg


Er is in verhouding betrekkelijk weinig flat:
IMG_20210131_005952.jpg


IMG_20210131_010333.jpg


En het resultaat? Volgende keer absoluut meer kruiden (peper en zout). Het vlees heeft op zijn eigen niet super veel smaak. Bark is super goed. Flat was iets te droog naar mijn zin, maar nog genoeg sappig en lekker. Bij de trektest moest ik net iets teveel kracht zetten. Als je de sneetjes flat mengt met het sap, zijn ze wel nog best sappig. Zo heb ik ze dan ook gevacumeerd. Point kan je bijna niet verpesten en was heerlijk. De smaak ligt heel dicht bij die van short ribs.

Gezien de lange duurtijd en het grote verschil van 20 graden tussen de digitale probes en de dome thermometer, ga ik straks alles nog eens kalibreren. Ik heb ook al nieuwe vilt gestoken, want ik merkte dat er rook lekte (dit stond al op de planning).

Ondertussen staat de kamado weer aan om een beenhammetje te maken. Een apart verslag komt er nog aan als die af is
 
Dat doet me denken aan een oud gezegde : " Heb uw vijanden lief". Weet echter niet meer van wie dit gezegde is.
Eet smakelijk!!
 
Waar kan ik heen met mijn bordje?
 
mooie reportage hoor !! dit nodigt mij nu ook wel uit om het een keer te proberen. Maar ik begrijp dat je het dus beter kan injecteren ?
zo`n injectie heb ik nog niet, maar gaat er dan natuurlijk wel komen.
Deze run ziet er volgens mij goed uit !
 
mooie reportage hoor !! dit nodigt mij nu ook wel uit om het een keer te proberen. Maar ik begrijp dat je het dus beter kan injecteren ?
zo`n injectie heb ik nog niet, maar gaat er dan natuurlijk wel komen.
Deze run ziet er volgens mij goed uit !
Ik heb een maandje geleden eens een test gedaan met pulled pork (van spierring/procureur) waarbij de ene geïnjecteerd was en de andere niet. Dan blind laten testen en bij de eerste hap overduidelijk te zeggen welke geïnjecteerd was. Beide waren lekker, maar die met injectie had uniformere smaak en was iets sappiger.

Bij brisket heb ik persoonlijk de voorkeur om niet te injecteren omdat je het niet shred en mengt. Ook verwacht ik dat het vlees meer smaak heeft dan een standaard varken (speciale rassen buiten beschouwing) en dus minder smaakmakers in het vlees nodig heeft.
Hoedanook is de kwaliteit van je vlees de belangrijkste voor het bepalen van je resultaat.

De vraag of je moet/wilt injecteren is altijd persoonlijk imho.
 
  • Leuk
Waarderingen: Reem
Ik heb een maandje geleden eens een test gedaan met pulled pork (van spierring/procureur) waarbij de ene geïnjecteerd was en de andere niet. Dan blind laten testen en bij de eerste hap overduidelijk te zeggen welke geïnjecteerd was. Beide waren lekker, maar die met injectie had uniformere smaak en was iets sappiger.

Bij brisket heb ik persoonlijk de voorkeur om niet te injecteren omdat je het niet shred en mengt. Ook verwacht ik dat het vlees meer smaak heeft dan een standaard varken (speciale rassen buiten beschouwing) en dus minder smaakmakers in het vlees nodig heeft.
Hoedanook is de kwaliteit van je vlees de belangrijkste voor het bepalen van je resultaat.

De vraag of je moet/wilt injecteren is altijd persoonlijk imho.
bedankt voor je feedback.
zo`n injectie-spuit wil ik sowieso al eens aanschaffen voor idd pulled-pork. Maar wat jij nu hebt gemaakt is wel next-level !
Brisket is dus nog niet zo makkelijk te bereiden. Ik hou dit in gedachten om ook een keer te proberen. Wil de uitdaging wel aangaan.
en dus genoeg kruiden gebruiken lees ik in je verslag.
 
bedankt voor je feedback.
zo`n injectie-spuit wil ik sowieso al eens aanschaffen voor idd pulled-pork. Maar wat jij nu hebt gemaakt is wel next-level !
Brisket is dus nog niet zo makkelijk te bereiden. Ik hou dit in gedachten om ook een keer te proberen. Wil de uitdaging wel aangaan.
en dus genoeg kruiden gebruiken lees ik in je verslag.
Ik kan alleen aanraden direct voor een kwalitatieve spuit te gaan. Kost niet de hoofdprijs en gaat je een hoop kopzorgen besparen. Ik veronderstel dat er al het een en ander over geschreven gaat staan op dit forum
 
mooie en vooral leerzame run
eindresultaat ziet er goed uit hoor.

en smaak kan je natuurlijk ook naderhand nog weel aan toevoegen, zout, peper, likje mosterd of bbq saus. Wordt ie ook weer wat sappiger.
lekker op brood
 
Toch een mooie run. Brisket is een moeilijk stukje vlees. Foto’s zien er toch lekker sappig uit. Ik ga me ooit nog eens een super de luxe brisket aanschaffen en het eens over doen. Ziet er altijd toch heel lekker uit. Deze lust ik wel
 
Toch een mooie run. Brisket is een moeilijk stukje vlees. Foto’s zien er toch lekker sappig uit. Ik ga me ooit nog eens een super de luxe brisket aanschaffen en het eens over doen. Ziet er altijd toch heel lekker uit. Deze lust ik wel
Op zich was het zeker geen slechte run, maar het was niet op competitie/franklin niveau (zonder met 1 van de 2 ervaring te hebben). Je kan nooit kritisch genoeg zijn op je eigen creaties en continu proberen te verbeteren 😉
Door het grote verschil in dikte en vet tussen flat en point, is het idd van heel groot belang dat de kwaliteit van je vlees top notch is (eigenlijk is het een totaal onlogisch stuk vlees om in zijn geheel te maken).
Gezien je badge ga ik ervan uit dat je ook al de nodige ervaring ermee hebt 👍
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Op zich was het zeker geen slechte run, maar het was niet op competitie/franklin niveau (zonder met 1 van de 2 ervaring te hebben). Je kan nooit kritisch genoeg zijn op je eigen creaties en continu proberen te verbeteren
Door het grote verschil in dikte en vet tussen flat en point, is het idd van heel groot belang dat de kwaliteit van je vlees top notch is (eigenlijk is het een totaal onlogisch stuk vlees om in zijn geheel te maken).
Gezien je badge ga ik ervan uit dat je ook al de nodige ervaring ermee hebt

Nou ervaring....
Ik heb het gemaakt van gras gevoed. De reden waarom ik het niet nog eens over gedaan heb is de prijs van de stukken vlees. Ik zou het graag eens maken van graan gevoed rund. Maar een prijs van €200,- voor z’n stuk houd me een beetje tegen. Het is gewoon opgewaardeerd stoofvlees. En ik kan zoveel andere lekkere dingen proberen.
Het is namelijk niet gezegd dat een USA graan gevoed brisket wel altijd goed gaat lukken. De lijst met todo is nog behoorlijk lang
 
Nou ervaring....
Ik heb het gemaakt van gras gevoed. De reden waarom ik het niet nog eens over gedaan heb is de prijs van de stukken vlees. Ik zou het graag eens maken van graan gevoed rund. Maar een prijs van €200,- voor z’n stuk houd me een beetje tegen. Het is gewoon opgewaardeerd stoofvlees. En ik kan zoveel andere lekkere dingen proberen.
Het is namelijk niet gezegd dat een USA graan gevoed brisket wel altijd goed gaat lukken. De lijst met todo is nog behoorlijk lang
De usda prime zijn hier idd heel duur. De mijne was graangevoerd black Angus uit Canada en kwam excl. 6% BTW op 13.65 euro de kilo uit. Dat vind ik zeker nog schappelijk voor de kwaliteit die je krijgt. De volgende keer ga ik eens een andere halen als die er is. Ze hebben er ook van wagyu (de klasse ontgaat me even) , maar die vind ik hun prijs absoluut niet waard.
 
Ziet er echt voortreffelijk uit Josser!

het grote verschil van 20 graden tussen de digitale probes en de dome thermometer, ga ik straks alles nog eens kalibreren.

Schrik ik helemaal niet van hoor, het is heel goed mogelijk dat het lager op het rooster minder heet meet dan hoger in je dome... hete lucht blijft hoog hangen. Prima om eens te checken, maar bij kalibratie=goed zou ik gewoon van de temperatuur op het rooster uitgaan.

Wat een machtige plak vlees is zo'n packer toch hè? Schitterend!
 
Ziet er echt voortreffelijk uit Josser!



Schrik ik helemaal niet van hoor, het is heel goed mogelijk dat het lager op het rooster minder heet meet dan hoger in je dome... hete lucht blijft hoog hangen. Prima om eens te checken, maar bij kalibratie=goed zou ik gewoon van de temperatuur op het rooster uitgaan.

Wat een machtige plak vlees is zo'n packer toch hè? Schitterend!
Mijn ervaring is juist dat op het rooster warmer is dan in de dome. Daar is dan ook meer stralingswarmte van de deflector. Vooral bij het laten stijgen van de temp zie je dat de probes doorschieten en terug settelen.
Calibratie is ondertussen gebeurd en ze zaten nog allemaal perfect. Ik kan er nu niets meer aan doen. Volgende keren extra in de gaten houden.

Geen bezoek mogelijk en de wederhelft houdt niet van de textuur van stoofvlees, dus ik ga zeker niet klagen over het stukske vlees 😋
 
Terug
Bovenaan Onderaan