BasBQ
Beef en Steak

Aardappel anders

 

liesje

Vuurmaker
Berichten
66
Eerste postje, wat probeersels ...

Doordeweekse avond, en zin om een vuurtje te stoken in de Morso Forno, nog prachtig weer hier, eindelijk een beetje afgekoeld na twee weken tegen de 40° aan komen we weer een beetje tot leven en hebben we eindelijk weer zin in wat anders dan alleen een beetje frisse sla et rauwkost....
Niet veel bijzonders in de koelkast, maar genoeg om wat leuks te bedenken en te testen:
1. Aardappel die ik hier voorbij zag komen ergens op een foto, leek lekker en wou ik ook es proberen
2. Mini gratin van aardappel met spek
3. Drumsticks kip ( niks nieuws, maar paste goed bij de rest en ik had nog in de koelkast liggen)
Manlief had in eerste instantie weinig zin om het vuur aan te steken na een lange dag werk, maar werd vrij snel aangestoken door mijn enthousiasme voor een lekkere maaltijd en motiveerde zich met dit vooruitzicht. ( en man en vuur blijft gewoon een oeroude combinatie die altijd werkt ;)) dus de Forno was snel op goeie temperatuur, hond kwam ook snel ff checken of er iets interessants te doen ( of te eten ) was...

WhatsApp Image 2023-09-14 à 11.02.27o.jpg

En ondertussen was ik in de keuken één en ander aan het klaarmaken....
Begonnen met een lekker sausje voor de aardappels, verse roomkaas met lekker vers geplukte bieslook, een echalotje gesnipperd, gerookt zout, peper, citroensap, een goeie teen knoflook en een paar fikse draaien van de pepermolen, snel; lekker en simpel

WhatsApp Image 2023-09-13 à 21.05.13.jpg


Vervolgens aan de slag met de aardappels, want die wilde ik gaan testen, had twee dingetjes in mijn hoofd:
1. Een soort van gevulde aardappel maar toch niet helemaal
2. Een minigratin van aardappel en spek
- Voor de soort van gevulde aardappel heb ik de aardappel bijna in plakjes gesneden maar niet helemaal ( ben ik nog te volgen??) en vervolgens in de inkepingen plakje gerookt spek en flinterdunne plakjes verse knoflook gepropt, daarna het geheel 'opgevuld' ( maar niet helemaal ;-) ) met gorgonzola, vervolgens beetje olijfolie, zout ( dat heerlijke gerookte zout van Maldon) en een fikse draai van de pepermolen er over heen.
- Voor de minigratin had ik hele dunne plakjes aardappel net even aan het koken gebracht en vervolgens in een ramequin gedaan, zout, peper, verse knof, vloeibare room en plakje gerookt spek eroverheen, yummie 😋

WhatsApp Image 2023-09-14 à 10.54.243.jpg


Forno ondertussen lekker rond de 200° en goed op gang:

WhatsApp Image 2023-09-14 à 11.02.27cdc.jpg

Aardappels op de gietijzeren plancha en vervolgens op de tuscan grill, en de ramequins gewooon lekker dicht bij de warmte geschoven :
WhatsApp Image 2023-09-14 à 10.55.2917.jpg

Begon in ieder geval snel goed te ruiken...
Terwijl de aardappels aan het garen zijn aan de slag met de drumsticks, snel ff in de kruiden/marinade/rub gezet ( beetje ketjap manis, gerookte paprikapoeder, knof, gerookt zout, peper, beetje ve-tsin, beetje uit de losse pols en snelsnelsnel, maar was lekker...

WhatsApp Image 2023-09-14 à 08.18.41.jpg


Plancha met aardappels vervolgens van de Tuscan Grill gehaald en gewoon op de pizzasteen geschoven om plek vrij te maken voor de drumsticks en deze gezellig bij de aardappels in de Forno geschoven:

WhatsApp Image 2023-09-14 à 11.00.56a.jpg


En zo de hele boel lekker ff met rust gelaten en genoten van een prachtige septemberavond in Bourgondië...

WhatsApp Image 2023-09-14 à 11.00.56875432.jpg


WhatsApp Image 2023-09-14 à 11.00.56785221214.jpg

En na een halfuurtje was één en ander klaar, begon er lekker uit te zien :

WhatsApp Image 2023-09-14 à 11.00.5032.jpg


A table, lekker glaasje Chardonnay van de lokale wijnboer erbij, en van de wijngaarden achter huis......was goed te doen ;-)
WhatsApp Image 2023-09-14 à 10.59.3426.jpg

Bedankt voor het lezen ;-)
 
Dat ziet er goed uit 😎
Mooie streek he de Bourgogne…

Mijn schoonouders hebben een huis in St.Clemènt-sur-Guye, vlak St.Gengouax

De wijnvelden, de Cave’s, heerlijk ❤️
 
Is dit nu "leven als een god in Frankrijk"
Ziet er smakelijk uit
 
Prachtige foto's van heerlijk eten zo te zien, had graag een vorkje mee geprikt!!
 
Dat ziet er goed uit 😎
Mooie streek he de Bourgogne…

Mijn schoonouders hebben een huis in St.Clemènt-sur-Guye, vlak St.Gengouax

De wijnvelden, de Cave’s, heerlijk ❤️
Hé, wat grappig, dan wonen jouw ouders ongeveer 25 à 30km bij mij vandaan, ja, heerlijke streek om te wonen, zit hier al bijna 23 jaar, ik woon in Plottes, op twee kilometer van Chardonnay, vindt het goed leven hier ;)
 
Vervelend zo he😋😋
 
Ziet er fantastisch uit! 🤤
De aardappels op deze manier heten doorgaan hasselback 😉.
Frankrijk trekt mij op de een of andere manier niet of nauwelijks, misschien eens verandering in brengen en gewoon gaan.
 
Ziet er fantastisch uit! 🤤
De aardappels op deze manier heten doorgaan hasselback 😉.
Frankrijk trekt mij op de een of andere manier niet of nauwelijks, misschien eens verandering in brengen en gewoon gaan.
Ah, ok, dank je, hasselback, wist ik niet, heb gelijk ff gecheckt op google en ladingen leuke varianten om te proberen gevonden (y), en ja, ga gewoon es naar Frankrijk, al is het alleen maar om het culinaire aanbod, een leuke markt, een goeie wijncaveau en een lekker glaasje Bourgogne, een stukje charolais of blonde d'acquitaine, of een snoekbaarsfiletje uit de Saone......het enige jammere van Frankrijk is dat er zo verdomd veel fransen overal zijn, geloof dat ze de laatste tijd niet echt een goeie reputatie aan het opbouwen zijn met alle herrie en rommel hier, maar echt, af en toe rijden de treinen hier als er geen staking is en wordt er les op school gegeven als er geen staking is en ze hebben niet allemaal gele hesjes aan....sommige zijn zelfs aardig ....;)
 
Ziet er geweldig uit, en niet alleen het eten! Wat een droomplek om te bbqen zeg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan