BasBQ
Beef en Steak

Aanschaf Weber GBS 57 + extra's

kevin

Tondelzoeker
Berichten
22
Hi Barbecueers,

Ik wil binnenkort een Weber Master Touch GBS 57 aanschaffen, aangezien deze overal erg word aangeprezen als goede BBQ.

Momenteel heb ik een Campingaz Texado gasbarbecue met twee branders ingebouwd in een vaste buitenkeuken in de tuin. Deze heb ik vorig jaar lente gebouwd, en wil ik nu aanpassen voor een GBS 57.

Er spelen alleen wat vragen op;
  • Welke briketten? Haal ik deze gewoon bij de bouwmarkt/action/pompstation of "stinken" deze en is dit echt troep wat ik zou moeten vermijden?
  • Welke nodige accessoires moet ik aanschaffen? BBQ gereedschap heb ik, daarnaast zal ik een Firestarter en een goede schoonmaak borstel nodig hebben.
    Maakt het uit waar je zo'n firestarter haalt, en zit hier verschil in? En qua schoonmaak borstel heb ik nog een nieuw in de verpakking Landmann borstel liggen. Is deze goed genoeg of is het beter om een weber borstel te halen voor het behoud van het rooster?
    4171672.jpg

  • Voldoet de IKEA Fantast als thermometer? En is de weber thermometer in de deksel goed genoeg om te gebruiken voor de dome temperatuur met het bereiden van recepten of moet deze vervangen worden?
  • Ik wil ook een wok aanschaffen voor het GBS systeem, ook hier lijkt het me dat ik beter gewoon een goede wok koop ipv die dure van weber, of is de weber speciaal?


Alvast bedenkt voor jullie antwoorden!

Fijne dag!
 
1. De meesten hier gebruiken kokosbriketten, deze branden langen schoon, geven weinig as en zijn na het doven nog een keer te gebruiken. oa te koop bij Vuur&Rook, Sligro en andere on-line shops
2. Firestarter is een must. Kies je voor (dure) kwaliteit naam je een Weber, wil je elk jaar een nieuwe, dan ga je naar de Action...
De borstel die je al hebt voldoet prima. Andere accessoires zou ik mee wachten en pas kopen als je ze echt mist
3. Koop 2 thermometers bij de Ikea, 1 voor op het rooster en 1 voor in het vlees. De dekselthermometer is niet erg nauwkeurig, ik gebruik deze alleen ter indicatie
4. +1. Kijk anders eens op Marktplaats, daar worden er vaak diverse aangeboden (niet de GBS, maar het oude type), meestal slechts ??n keer gebruikt.... ;)
 
Mijn ervaring is wel dat goedkope starters toch iets minder goed werken als die van bijvoorbeeld van Weber.

Waar je een BBQ koopt maakt niet uit. Een Weber is een Weber.
Kijk bij een schoonmaak borstel wel uit dat hij niet te hard is. Een borstel voor gietijzer wil nog wel eens wat harder zijn als voor een verchroomd rooster. Dan heb je kans dat je het rooster beschadigd en roestvorming krijgt.
Voor accessoires is vooral de afmeting belangrijk.

Verstuurd vanaf mijn XT1635-02 met Tapatalk

 
Ceriel zei:
2. Firestarter is een must. Kies je voor (dure) kwaliteit naam je een Weber, wil je elk jaar een nieuwe, dan ga je naar de Action...

+1

Ik zou zelf het risico van een goedkope starter niet durven nemen. Het scheelt je misschien twee tientjes maar een weber (of ander goed merk) gaat vele jaren mee dus uiteindelijk heb je er voordeel van. En het zal je maar gebeuren dat het handvat afbreekt van zo'n action ding n?t als hij vol zit met gloeiende kolen.....  :-O
 
Bedankt voor alle fijne en ook snelle reacties!

Ik denk dat ik gewoon maar voor een weber starter ga, en die fantast thermometers koop.

Ik lees wel overal dat de roosters van de GBS niet zo goed zijn, en dat iedereen ze wil laten vervangen voor RVS roosters. Misschien is het dan toch goed om te kijken naar een BBQ waar deze al van RVS zijn?
Ik vind het fijn dat weber het in 9 van de 10 gevallen goed oppakt, alleen het is fijner om deze niet zo snel te hoeven wisselen.

Alleen niet alle BBQ's hebben zo'n mooi GBS systeem waar een wok in kan, daar ben ik wel gecharmeerd van.
 
De 57 MT special edition heeft een RVS gbs rooster ;)
 
En is de weber verder qua kwaliteit veel beter als de Jamie Oliver Classic BBQ? Deze heeft ook RVS roosters
 
Ik heb die Jamie Oliver pas in het echt bekeken en opzich ziet het er best ok uit. Ik houd wel van simplistisch en goed doordacht en dan kom ik toch wel op de Weber uit. De Jamie Oliver heeft een vierpoot wat is persoonlijk niks vind aangezien de vloer dan 100% vlak moet zijn, anders gaat dat wiebelen.

Dat je misschien na een jaar of twee je leverancier een keer moet bellen dat je rooster slecht wordt en dan rustig door kan bbqen tot je je nieuwe rooster binnen krijgt is niet zo'n ramp toch? En met een beetje geluk krijg je ze bij Weber nog wel zover dat je een RVS opgestuurd krijgt, desnoods met een kleine bijbetaling.
 
Het onderstel maakt voor mij niet zo veel uit aangezien ik hem inbouw, de kwaliteit van de pan zelf wel.

Ik hoor alleen maar lof over de service van weber, dus dat is gewoon erg fijn. De MT GBS 57 is op dit moment 228,- en de Jamie is 169,- Dat scheelt dus nog wel wat, maar qua garantie en service is het misschien toch slimmer om voor de weber te gaan.

 
De Jamie Oliver zit maar 2 jaar garantie op als ik het zo snel goed zie. Dan vind ik de 10 jaar op de ketel en 5 jaar op de rest eromheen (even snel uit m'n hoofd) inderdaad toch een stuk beter klinken.

En het rooster van de Jamie Oliver kan dan wel Rvs zijn maar voor wat ik me herinner was dat maar een heel dun rooster, zo kan ieder merk meteen RVS meeleveren.
 
Ik overweeg de GBS special edition met rvs rooster. Is het handig om hierbij de de grote of kleine starter te kopen? Ik gok dat in de kleine te weinig kolen kinnen om "simpel" wat te grillen.

Kan iemand dat bevestigen?
 
idd, de grote kiezen. Voor een kleine hoeveelheid kolen kun je de starter op kop zetten, of een blik gebruiken waarvan de onderkant ook af is. Deze zet je dan in de starter
 
Bedankt voor alle hulp!

Ik heb zojuist een Weber Master-Touch GBS Special Edition besteld icm de Sear Grate.

Nu nog even een paar mooie handschoenen uitzoeken en de grote weber brikettenstarter halen.
 
Mooi speelgoed, ga je veel plezier mee beleven ;)
 
Goeie keuze kevin, veel plezier ermee!!
 
kevin zei:
Ik heb zojuist een Weber Master-Touch GBS Special Edition besteld icm de Sear Grate.
Nu nog even een paar mooie handschoenen uitzoeken en de grote weber brikettenstarter halen.

Waar Kevin?

Ik zou lekker van die mooie rooie las handschoenen scoren voor weinig. Topsspul!
 
Waar komt het verhaal vandaan dat een goedkope starter niet goed genoeg zou zijn?
Heb een grote van de Aldi outlet, kostte welgeteld 2,5 euro en staat altijd buiten in weer en wind (inmiddels een aantal jaar) en nog steeds niet verroest.

Het spontaan erafvallen van het handvat is niet echt ergens op gebasseerd volgens mij. Als je ziet dat het ding verroest is, vervang je hem voor een nieuwe goedkope. Kosten technisch gezien kun je zo voor het geld van een Weber dus vele jaren vooruit. Ik moet nog maar zien of de kosten over vele jaren van een Weber starter wel te rechtvaardigen zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan