BasBQ
Beef en Steak

Aanschaf nieuwe barbecue

oskar

Tondelzoeker
Berichten
14
Goedenavond,

Ik ben me al een aantal weken aan het ori?nteren op een nieuwe barbecue. Op dit moment heb ik verder dan het standaard gril werk nog geen ervaring, maar wil ik wel gaan doen in de vorm low & slow bereiding van bijv. spare ribs en pulled pork.

In de tijd dat ik onderzoek aan het doen ben heb ik zelf wel wat zaken kunnen afstrepen. Het wordt geen keramische kamado stijl barbecue, wat ik op zich wel een hele mooie barbecue vind maar ik vind de prijs erg hoog. Je bent met accessoires en een large maatje al snel minimaal 1000 euro kwijt, en veel meer als je voor een Big Green Egg gaat.

Daarom ga ik voorlopig uit van een Weber Master Touch 57 cm, waarop je in principe alles kan bereiden en ik aan het oefenen kan slaan zonder hele grote uitgaven (relatief gezien). Ik begrijp dat het constant houden van de temperatuur bij slow & slow iets meer aandacht vraagt in een kogelbarbecue, maar dat vind ik op zich geen probleem. Ik zie mezelf in de toekomst, als ik iets meer ervaring hebt en vaak genoeg low & slow vlees bereid, wel een aparte Smokey Mountain aanschaffen.

Zelfs als er Smokey Mountain komt ben ik substantieel voordeliger uit qua opstartkosten (ongeveer 600 totaal) dan ik bij een kamado zou zijn. De ruimte voor twee losse barbecues is voor mij persoonlijk geen probleem.

Ik heb nog twee vragen waar ik jullie hulp bij erg goed zou kunnen gebruiken:
  • het verschil in houtskool kosten. Een kamado houd zijn hitte langer vast en gebruikt minder houtskool bij langer sessies dan een Smokey Mountain. Maar hoe groot is dit verschil? Volgende deze bron: https://www.bbqguys.com/bbq-learning-center/comparisons/kamado-vs-charcoal-grills is een kamado ongeveer de helf goedkoper qua brandstof. Is dit een realistische inschatting of is het in de praktijk minder?
  • Ik lees dat er al langere tijd problemen zijn met de roosters van de Weber, waarbij de coating loskomt. Bijv. ook hier: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=13904.0. Ik lees dat verschillende kopers al meerdere vervangende roosters hebben ?versleten? en dat alternatieven zoals rvs lastig te verkrijgen zijn onder bijbetaling als onderdeel van de garantie. Toch wordt de Master Touch op dit forum heel vaak aanbevolen. Is het een probleem wat maar weinig voorkomt? Of neemt iedereen het voor lief omdat er geen volwaardig/beter alternatief is?
 
Een kamado gebruikt doorgaans houtskool, waar een WSM vaak (cocos)briketten gebruikt.
Maarreh, je gaat met een kamado het verschil qua brandstof niet terug verdienen hoor :D Als ik een grove schatting maak, gebruikt me eitje nadat deze op temperatuur is zo'n 0,1 kg houtskool per uur op 110 graden (gigantisch veel natte vinger werk, want ik heb het echt nog nooit gemeten. Puur even geredeneerd hoe lang ik over een zak houtskool deed, hoeveel ik heb weggegooid daarvan, etc).

Over de verchroomde roosters; je kan ook een limited edition halen, die heeft een rvs rooster :D

Met een 57er heb je een mooie veelzijdige Q. Ga je jarenlang veel plezier van beleven. Enneuh.... zo lastig is de temperatuur regelen daarvan niet hoor. (Het is bij de anderen die je noemt makkelijker, maar tis echt geen hartchirurgie :) )
 
Ik heb de weber die jij wil kopen maar heb het rooster vervangen door gietijzer.

Low en slow kost gewoon meer moeite om stabiel te houden, echter als je cocos goed stapelt lukt het wel om de tijd uit te zingen.

Zorg voor een pit probe want de dome thermometer vertelt je dat hij bovenin 30 graden warmer is dan op je rooster.

Hij doet het perfect maar ik wil tzt voor low en slow wel degelijk een keramische erbij kopen.
En de weber gebruiken om te grillen.
 
SilverFox zei:
Een kamado gebruikt doorgaans houtskool, waar een WSM vaak (cocos)briketten gebruikt.
Maarreh, je gaat met een kamado het verschil qua brandstof niet terug verdienen hoor :D Als ik een grove schatting maak, gebruikt me eitje nadat deze op temperatuur is zo'n 0,1 kg houtskool per uur op 110 graden (gigantisch veel natte vinger werk, want ik heb het echt nog nooit gemeten. Puur even geredeneerd hoe lang ik over een zak houtskool deed, hoeveel ik heb weggegooid daarvan, etc).

Over de verchroomde roosters; je kan ook een limited edition halen, die heeft een rvs rooster :D

Met een 57er heb je een mooie veelzijdige Q. Ga je jarenlang veel plezier van beleven. Enneuh.... zo lastig is de temperatuur regelen daarvan niet hoor. (Het is bij de anderen die je noemt makkelijker, maar tis echt geen hartchirurgie :) )

Dank voor de informatie, ik wist niet dat er een limited edition was van de master touch 57 cm. Ik heb direct even gekeken, echter is het prijsverschil tussen de limited edition en de standaard system edition ongeveer hetzelfde als een los RVS rooster. Ik ga even rondneuzen naar een mooie aanbieding.
 
Ben zelf ook 3 jaar geleden met een mt 57 begonnen. Heb er ook alles op gemaakt. En heb donderdag een fornetto razzo smoker erbij gekocht voor het low &slow. Maar het gaat ook gewoon op de mt hoor. Deed het altijd met de snake methode
 
Richard v zei:
Ben zelf ook 3 jaar geleden met een mt 57 begonnen. Heb er ook alles op gemaakt. En heb donderdag een fornetto razzo smoker erbij gekocht voor het low &slow. Maar het gaat ook gewoon op de mt hoor. Deed het altijd met de snake methode

Dank Richard. Ik zie overal terugkomen dat de mt 57 is een perfect vertrekpunt omdat je alle kanten op kunt. Dat vind ik een prettig gevoel, kan ik lekker ervaring opdoen en later uitbreiden als het nodig is. Gefeliciteerd met de Fornetto razzo trouwens, erg mooie aanwinst. Net even je berichten terug gekeken van de beenham op de smoker, ziet er goed uit! Het is met dit weer ook geen straf om er lekker bij te blijven zitten :)
 
Als ik je vraag en argumenten zo lees dan denk ik dat een 57 cm weber een prima eerste model is. Overigens hoor ik de laatste tijd steeds goede verhalen over bv de napoleon bbq's maar daar heb ik zelf (nog) geen ervaringen mee.

Nogmaals, om te starten met serieus bbq-en kun je voor de prijsrange van de 57 cm een prima bbq kopen waar je ook goed low en slow op kunt bbq'en.

Je kunt immers altijd nog een stap verder gaan.
 
Er zijn zoveel mooie dingen die je kunt maken. Dan is een alleskunner als een weber mt bv  een ideaal startpunt. Tenminste dat is mijn mening
 
Oskar,

Zelf ben ik begonnen met een WGA en na een klein half jaartje heb ik een Weber Mastertouch GBS gekocht en bijna 1.5 jaar verder heb ik een WSM 47 erbij gekocht.
Ik heb ontzettend veel kennis opgedaan met zowel de WGA en de Mastertouch voor low & slow maar een WSM is toch wel echt een verademing kwam gebruiksgemak.

Ik had eerst ook het idee ik wil een keramische bbq erbij maar ik vond op dat moment wegens verhuizen etc etc. Vond ik de aanschafprijs toch wel erg hoog.


 
Goedenavond allemaal,

Dank voor alle adviezen voor het aanschaf van een nieuwe barbecue! Ik heb een Weber Master Touch GBS limited edition 57 cm aangeschaft. Ik ben voor de limited edition gegaan omdat deze standaard wordt geleverd met een roestvrijstalen grillrooster i.p.v. het normale rooster. Dank aan SilverFox voor de tip! In verband met een hoge korting ook een iGrill 2 meegenomen, zodat ik direct een goede oplossing heb voor temperatuurmetingen naast mijn instant-read thermometer.

Vandaag alles in elkaar gezet en vanavond eerst flink lang op hoge hitte laten draaien voor het eerste gebruik en daarna de kippenvleugels erop. Ging helemaal prima. Daarna de hele boel weer schoongemaakt, want het is allemaal nog zo nieuw :D
 
Gave unit! Gefeliciteerd!
Kom maar door met alle verslagen en fotos van de bereidingen ;)
 
SilverFox zei:
Gave unit! Gefeliciteerd!
Kom maar door met alle verslagen en fotos van de bereidingen ;)

+1
 
Terug
Bovenaan Onderaan