BasBQ
Beef en Steak

Aankoop Weber 57 GBS MT - first thoughts

I

Incomming

Gast
Hi,

Vandaag de Weber 57cm GBS Master Touch binnengekregen.
Tijdens het opbouwen had ik toch wel wat dingetjes die ik wilde delen.

- Degelijk apparaat, maar het is niet zo vanzelfsprekend als een Ikea kast, qua direct passen en meten. O.a. het monteren van dr aspan op de onderzijde.
- Of de thermometer, of de bovenste ventilatieopening zit aan de verkeerde kant, zeker als je zit.
- het onderste rooster past niet goed, het wipt. De houders van de briketten passen daar ook niet mooi in.
- de 'velgen' mogen wat mij betreft in bijbehorende kleurstelling.
- degelijk onderstel en handige as-opvangbak
- goed te verplaatsen, wel flink apparaat
-  veel metaal op metaal bevestigingen, opbouw moet je dus voorzichtig doen, voor je het weet schraap je de lak af.

En dan iets wat me echt tegenvalt: het tuck-away systeem. Het is zo gemaakt dat de buitenste randen over de plastic rollen glijden, dat gaat goed. Aan de achterzijde schraapt het deksel echter tegen de metalen geleide'rail'. Nog een paar keer en de eerste krassen staan in het deksel. Als het deksel helemaal openstaat, rust het op de metalen ring. Gezien de prijs had ik echt verwacht dat dit anders zou zijn. Misschien dat het met vilt oid is op te lossen?

Eerste conclusie: resultaat is goed, maar ik vind dit niet de kwaliteit van een topmerk, qua hoe alles past e.d. Ook het tuck away systeem had voor mijn gevoel slimmer gekund, het liefst volledig begeleid.

Hopelijk zaterdag proefdraaien :)

Groet,

Simon
 
Gewoon lekker gaan gebruiken... fijn apparaat!
 
- Degelijk apparaat, maar het is niet zo vanzelfsprekend als een Ikea kast, qua direct passen en meten. O.a. het monteren van dr aspan op de onderzijde.
De houder van de aspan is inderdaad een rotzak om netjes en schadevrij te monteren, maar lukt prima met een doekje tussen de ketel en de aspanhouder. De eerste master touch monteren was dit even goed kijken en proberen. de tweede was met 10 seconden gedaan.

- Of de thermometer, of de bovenste ventilatieopening zit aan de verkeerde kant, zeker als je zit.
plaatsing van de uitlaat vind ik ook niet ideaal Je hebt nu de keuze tussen de uitlaat boven de kolen of de thermometer, terwijl je eigenlijk beide niet wil. maar ach, de thermometer zit er toch maar in voor een indicatie, als je low and slow wil gebruik je die toch niet en bij het normale bbq/grill werk kan je het prima af op gevoel.

- de 'velgen' mogen wat mij betreft in bijbehorende kleurstelling.
Dan wordt de bbq nog duurder, nu kunnen ze de wielen in een grotere batch maken en dus zijn de onderdelen goedkoper. Ik zou het zelf ook wat teveel vinden om de wielen nog in kleur te maken, het blijft een bbq geen mode statement  :p.

het tuck away systeem leek mij ook een beetje vreemd bedacht maar beschadigd de deksel in de praktijk tot nu toe niet. Ik ga er denk ik omdat ik vooral het geluid vervelend vind ook een filtje of iets dergelijks tussen plaatsen. niet zozeer voor het emaille want dat zal wel heel blijven.

Ik denk dat de kwaliteit van het merk zich vooral uit in de duurzaamheid van het product. over een jaar of 8 sta je er nog steeds op te grillen als je er een beetje netjes mee om gaat. Daarnaast betaal je natuurlijk voor de naam en de bijbehorende dienstverlening met betrekking tot garantie. Ik mocht mijn nieuwe master touch special edition meteen aanmelden i.v.m. een uitlaat/lak probleem en dat is keurig opgelost, krijg nu een nieuwe ketel en deksel opgestuurd. Ook daar betaal je natuurlijk voor.

Zoals Sander72 al zegt, gewoon lekker gebruiken dan merk je snel genoeg waar je de kwaliteit van deze bbq in terug vind.
 
De houders voor de briketten moeten ook niet geheel tegen de buitenkant komen. Hierdoor is er een ruimte tussen de briketten en de buitenwand en is hij zuiniger in gebruik
 
voor beschadiging van de verf moet je zeker niet wakker liggen, de emaille van weber is beenhard.
 
Afgelopen zaterdag heb ik m voor t eerst gebruikt, typische lapjes e.d.
Ik had nog geen brikettenstarter, maar die staat nu heel hoog op t lijstje  :D, idem voor n lange aansteker. Raden is verboden, haha.

Bij brandstof zal ik nog eens vragen hoe dat precies zit met bijvullen e.d., ik was nu te laat om verse briketten toe te voegen denk ik.
Ook gaan de standaard lapjes e.d. zo snel, dat het dicht doen eigenlijk weinig toegevoegde waarde heeft, je moet best regelmatig kijken.

Nu nog schoonmaken....  :-S
 
De truc zit hem in het vinden van de juiste afstelling lucht inlaat en uitlaat. op het moment dat je dat een beetje op orde hebt en je een mooie indirecte en directe zone hebt gemaakt zou je best een bbq avond door moeten kunnen gaan, tenzij je low and slow gaat werken. ik gebruik zelf kuba houtskool van black ranch en wil eigenlijk niet anders meer. brand lang en stabiel, super goed te controleren en weinig as.

bijvullen kan wel heel eenvoudig met het opklapbare rooster, kolenbakje eronder(of gewoon je kolen zonder bakje), gedurende je run af en toe je rooster opklappen en wat bijgooien.

Als je een indirecte / directe zone hebt kan je juist goed regelen hoe hard het gaat. bij mij gaat het meeste(afhankelijk van wat en hoe dik het spul is) eerst even indirect om het daarna direct af te grillen. Voor al het indirecte werk heb je je deksel nodig en heeft het dus nut om hem te sluiten. Voor direct grillen heeft het in zoverre ook nut dat vlammen gedoofd of in ieder geval in mindere mate voorkomen. 
 
Incomming zei:
Ik had nog geen brikettenstarter, maar die staat nu heel hoog op t lijstje  :D, idem voor n lange aansteker. Raden is verboden, haha.
Haal bij de Action de onkruidverbrander van nog geen tientje, binnen 2 minuten is je houtskool warm en binnen 5 minuten kan je bbq.
 
Terug
Bovenaan Onderaan