Beef en Steak

Aankoop advies betreft smoker aub.

Robert-HJD

Sprokkelaar
Hallo iedereen,

Tot nu toe doe ik alles op mijn gas bbq.
Valt alleen met roken heel erg tegen...
Nu was mijn vraag kan je op een smoker (ik bedoel het type als de weber smokey mountain/proQ/R?sle) nou alles maken?
Wat is de beste smoker en waarom?
Mogen ook andere merken zijn als degene hierboven.

Heb binnenkort de rookcursus van Weber maar daar prijzen ze hun eigen producten natuurlijk boven alles.
Vandaar mijn neutrale vraag hier.

Groeten,
Robert Overgaauw.

Ik had dezelfde vraag. Ben zeer blij met mijn Weber Summit en heb was niet tevreden over de rookmogelijkheden. Na lang twijfelen gekozen voor de Rosle en ben er zeer tevreden mee. Door de opbouw met 2 ringen kan je er zowel kleine als grote hoeveelheden op kwijt. Kwalitatief zeer goed gemaakt en afgewerkt. Wordt compleet geleverd, incl zeer handig visrek. Momenteel in Duitsland voor circa 225 euro te koop. En mocht je een keer met kolen willen q-en dan kan dat ook met deze bbq/smoker.
Succes met je keuze.

Dankjewel McPeet,

Helder antwoord met een goede uitleg!
In eerste instantie ging mijn keuze hier al naar toe ivm de leuke prijs.
Dacht misschien zit er wel een addertje onder het gras gezien de prijs, dat blijkt gelukkig dus niet zo te zijn.

Ik wacht nog even andere reactie's af 👍👍

McPeet zei:
Ik had dezelfde vraag. Ben zeer blij met mijn Weber Summit en heb was niet tevreden over de rookmogelijkheden. Na lang twijfelen gekozen voor de Rosle en ben er zeer tevreden mee. Door de opbouw met 2 ringen kan je er zowel kleine als grote hoeveelheden op kwijt. Kwalitatief zeer goed gemaakt en afgewerkt. Wordt compleet geleverd, incl zeer handig visrek. Momenteel in Duitsland voor circa 225 euro te koop. En mocht je een keer met kolen willen q-en dan kan dat ook met deze bbq/smoker.
Succes met je keuze.
225?  Heb je een link?  360+ is wat ik tegen kom. 

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

erikveld2003 zei:
McPeet zei:
Succes met je keuze.
225?  Heb je een link?  360+ is wat ik tegen kom. 

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Helaas niet, maar op een duitse bbq site (https://www.grillsportverein.de/) lees ik dat ze de "oude" Rosle smoker momenteel kopen voor rond de 200 euro. (bij diverse tuincentra). De nieuwe F50s gaat inderdaad richting de 360 euro. Overigens nog steeds geen verkeerde prijs, hij is namelijk groter dan een 47 WSM. Zelfs de rvs bakken van ikea passen erop!!!

Met een gas bbq kun je ook prima roken, je moet alleen wel weten wat je moet doen  B-)

ReneR zei:
Met een gas bbq kun je ook prima roken, je moet alleen wel weten wat je moet doen  B-)
Helemaal mee eens :)

Roken op een gasBBQ kan wel maar ligt er ook een beetje aan wat je hebt. (aantal branders model enz)
Niks tegen gas maar vind een smoker toch net wat extra's bieden. 
Als budget je probleem is en je een beetje handig bent, voor 200 euro heb je een drum smoker kit. en een vat kan je redelijk snel ergens op de kop tikken. ben je voor weinig klaar en heb je een prima rookton. 
Als je heel handig bent en een beetje rondzoekt kan het zelfs nog veel goedkoper (rond de 100 eurie)

Mijn Campingaz gas barbecue heeft een flink aantal gaten aan de achterkant van de deksel, is het aan te raden om er hier een aantal van dicht te maken met alu folie?
Wil wel iets open houden ivm verversen van de rook.

Een weber summit heeft 4 of 6 branders, dat zou het probleem niet mogen zijn. Budget is uiteraard persoonlijk.

Bij een gasser is er sowieso een hogere luchtstroming nodig ivm veilige ontbranding, dan bij een ketel of kamado. Zomaar gaten dichtmaken kan (hoeft niet) risico's met zich mee brengen.
Ik ken je gasser niet en met bovenstaande in het achterhoofd durf ik daar geen uitspraak in te doen.
Maar je kan dit ook opvangen door een beetje extra rookhout toe te voegen?

In deze sluit ik mij aan bij Silverfox.  Die gaten zullen er niet voor de show zitten. Ik ga me ook niet wagen aan ongefundeerde uitspraken.
Bij de meeste complete gasbbq's zit tegenwoordig een smokerbox om houtsnippers toe te voegen voor het roken. als je dit niet hebt kan je wat houtsnippers (flinke handvol)  in alu folie wikkelen en gaatjes in je pakketje prikken. Plaatse deze in de buurt van de brander en je creert zo ook een rooksessie

Heb een smoke box, zal daar dus meer snippers in doen dan voorheen en de gaten open laten. Weer wat te proberen van het weekend.  B-)

Bedankt voor de tips!

Heb op mijn gasser de smokerbox wel eens gevuld met snippers en (deze smokerbox heeft twee gedeeltes) 1 gedeelte met een klein beetje water erin / zijknatte snippers en 1 gedeelte met droge snippers. De smokerbox meteen op de flavorizer bars. Het idee hierachter was dan de droge snippers eerst op gaan (en het water in het 2e compartinent verdampt), daarna zullen de snipper uit het 2e compartiment aan gaan. Of het echt gebeurd heb ik niet gecontroleerd halverwege, maar ik vond het een leuke theorie.
Iets wat ook mogelijk is, is de smokerbox als hij niet meer rookt  opnieuw vullen en terug erop. Pas op, want dat ding is gloeiend heet!
Of bijvoorbeeld een 2e smokerbox, en deze erop zetten als de eerste uit is. De eerste er dan af halen en eventueel opnieuw vullen (en gebruiken nadat nummer 2 op is) etc. Je kan ze ook laten liggen op de flavorizer bars en gewoon blijven toevoegen natuurlijk, al wordt het dan wel steeds drukker
(Zoals Boldeagle ook aangeeft is de 'snippers in folie' een handig alternatief wanneer je geen smokerbox hebt, of er 1 te kort komt)

Toegegeven dat het iets omslachtiger is dan chuncks tussen de kolen, maar werkt prima.

Heb ook al eens chuncks in de box gelegd ipv snippers, gaat ook, echter geven ze minder heftig de rook af (maar wel iets langer). Heb het maar 1x geprobeerd en was nog niet meteen overtuigd, misschien de moeite van herproberen waard?

Succes en veel plezier alvast!

Ik heb de afgelopen 2 jaar echt alle mogelijkheden geprobeerd om te roken op mijn Summit gas bbq. De standaard bijgeleverde smokerbox is leuk bedacht maar werkt miet naar behoren. Zit veel te dicht op de brander, je snippers verbranden meteen, chunks mogen weer niet te groot zijn anders gaat de deksel miet dicht en kan je de bbq deksel niet sluiten. Losse zwarte Weber smoker box zoveel in de lengte als dwars op de flavoriserbar gezet. Ook niet het gewenste resultaat. Rook is heel snel op. Het beste resultaat gaf het afdichten van de losse smokerbox met 3 lagen Alu folie en daar maar 1 gaatje in prikken. Zodra die begint te roken gas zo laag mogelijk zetten. Om nieuw rookhout toe te voegen maakte ik vaak envelopjes van Alu folie waar ook maar 1 gaatje in zat. Die kwam ook oo de flavoriserbar bar te liggen. Maarrrrrr echt low en slow kan je niet echt gaan op mijn Summit. Laagste temperatuur was circa 120 gr. Nu ik aan het roken ben op mijn Rosle proef ik pas echt wat rook met je gerechten doet. En je kan rookhout veel beter doseren.
Op een gasbbq ligt maar een klein deel van je gerechten boven de rook terwijl dat in je smoker met al je gerechten is. Ik ben blij dat ik na 2 jaar aanmodderen toch een smoker heb gekocht
De Summit is een geweldige gasbbq die ik heel veel gebruik, maar het roken doe ik er niet meer op.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Heb nu inderdaad ook een smoke box op mijn gas barbecue maar geeft niet het gewenste resultaat.
Van alles al geprobeert met aluminiumfolie en gaatjes.

Vandaar dat ik een smoker voor erbij wil.
Gas blijft voor de rest gewoon ideaal omdat je gelijk kan starten wanneer je wilt.
Maar voor de lange rooksessie's toch liever iets anders.

Heb vorige week mijn WSM weer eens gebruikt omdat ik voor het boek een hoop eten moest voorbereiden en dat blijft toch een erg fijn smokertje hoor!

Terug
Bovenaan Onderaan