#3 salsiccia piccante (Pittige worst)
Uitspreken met zeer overdreven italiaans accent
Nummer 3 is een feit, Na het zien van de filmpjes over italiaanse worst besloten om voor de italiaanse worst te gaan. Maar ja welke kies je dan, ook hier zijn weer genoeg varianten. Ik ben voor een lekkere pittige gegaan en omdat ik graag kook met wijn moest er ook maar eens wat wijn in het eten gaan ipv in de kok. 1 van de hoofd bestandsdelen is Venkel en ik was er van overtuigd dat ik dat in huis had. Nadat de winkels dus al dicht waren de rest was gemalen en afgewogen tot de conclusie gekomen dat ik geen venkel had. Had wel karwij in huis staan... dat maar gepakt, heeft ook een beetje een anijs smaak. (het is dus weer italiaanse worst met eigen twist 8))
18 gr zout
8 gr gemalen zwarte peper
2,5 gr Karwij (gemalen in de koffiemolen)
1,5 gr Habanero flakes (als je geen habanero hebt rode peper vlokken gebruiken)
100ml vino a buon mercato (=goedkope wijn)
1/2 cup verse fijngesneden peterselie (pakje van 30gr uit de supermarkt)
Wat vonden we ervan
Ik nam de eerste hap van de sampler en kwam erachter dat dit een onvervalse drietraps raket is.
Eerst zout met zoet, gevolgd door de zwarte peper met een afterburnen van de habanero, de wijn komt lekker door en de karwij geeft een mooie ondertoon aan het geheel (ik weet niet of ik het zo goed omschrijf maar zo komt het op mij over.)
Deze is prima te doen als je van lekker pittig houdt, je pilsje zal er extra door smaken maar ik moet zeggen dat hij lekker gaat bij de rest van de el cheapo wijn.
De rest vondt hem wat erg prikken en er werdt gesproken over zweet druppels maar ik hou daar wel van.
Consitentie/uiterlijk: De rode wijn kleurt de worst wat donkerder als hij nog niet gebakken is, het mengen duurde ook wat langer voordat het worst deeg aan mn handen bleef plakken maar hij is goed van consitentie en kleur. Het groen van de peterselie geeft de wordt een leuke twist en hij was lekker sappig.
Volgende keer anders: Volgens mijn vrouw wat minder habanero's, ik zeg niks aan doen. Er zijn recepten waar ook kaas wordt toegevoegd dat zou ik wel willen proberen. Daarnaast natuurlijk ook een keer met venkel maken voor het vergelijk.
Score: 3/5: omdat niet iedereen hier van zal houden vanwege de pittigheid krijgt hij een 3. Voor mezelf krijgt hij wederom een 4. Wat het gelijk ook weer lastiger maakt. Ik had gehoopt duidelijker te krijgen wat ik nu lekkerder zou vinden maar ben serieus nu al drie keer verrast met drie keer een worst die ik zeker nog een keer ga maken in een grotere batch.