BasBQ
Beef en Steak

48uur pizzadeeg

 
 
 

Kiwietje

Stoker
Berichten
308
In mijn zoektocht naar het ideale pizzadeeg ben ik het YouTube kanaal van Vito Iacopelli tegen gekomen.

Gisteren kwamen vrienden pizza eten, bij uitstek het moment om eens wat te experimenteren met Vito’s recept voor 48uur pizzadeeg.

Op woensdag heb ik de “poolish” gemaakt. Deze heb ik (na een uur op kamertemperatuur) 24uur laten reizen in de koelkast.

Op donderdag heb ik deze aangevuld met water, zout, bloem en olie. Was een plakkerig mengsel en moest de neiging om er veel bloem erbij te doen onderdrukken. Na 15 min kneden kon het weer terug in de koelkast (weer 24 uur)

Gisteren om half 6 tot deegballen gevormd en nog 2 uur laten rusten op kamertemperatuur. En om half 8 konden de pizza’s op de Kamado.

Ik moet zeggen dat het mijn beste deeg tot nu toe was! Mijn Kamado had een temperatuur van 350-400 graden.Bij de laatste pizza’s zakte de temperatuur terug omdat het houtskool was opgebrand , waardoor deze wat langer moesten bakken. Ik merkte dat mijn pizzabodem hierdoor wat harder was.

De pizza’s smaakte goed. Er zat veel lucht in de korst en er zat een goede smaak aan. Mijn vrouw vond ze zo lekker dat de aanschaf van een Ooni weer een stukje verder weg is dan gepland 😒😅. Omdat we met gasten waren heb ik enkel wat snelle kiekjes die ik kan delen.

AD915EB9-A44D-4394-9336-2BBE2DA4AEAF.jpeg




EF090F73-E3E2-4209-A529-4B93791F2DA5.jpeg
5014E126-9BAE-40E4-B93D-E7032AD85E12.jpeg
D06176A5-FB72-41A5-A1D2-8818F76DAA30.jpeg
56922A63-3ED8-49F8-B1A9-F99F6B55C5B9.jpeg
 
Mijn vrouw vond ze zo lekker dat de aanschaf van een Ooni weer een stukje verder weg is dan gepland 😒😅.
Hahaha, slimme tactiek. (y)

Veel experimenteren idd. Ben er zelf ook nog niet helemaal uit. Poolish, biga, korte en lange rijs. Al veel geprobeerd. Ben nu weer terug naar korte rijstijd met 60% hydratie. Wat was jouw hydratie-gehalte?

Pizza's zien er heerlijk uit trouwens.
 
Verplaatst naar de Rookkamer, zoals de titel van het forum onderdeel H&F en L&S duidelijk aangeeft is een foto van het gerecht op de BBQ verplicht
 
Hahaha, slimme tactiek. (y)

Veel experimenteren idd. Ben er zelf ook nog niet helemaal uit. Poolish, biga, korte en lange rijs. Al veel geprobeerd. Ben nu weer terug naar korte rijstijd met 60% hydratie. Wat was jouw hydratie-gehalte?

Pizza's zien er heerlijk uit trouwens.

Thanks! Ik zat met dit recept op 70% hydratatie.
Normaal maak ik poolish + en daarna laat ik het niet doorrijzen. Werkt ook prima maar dit deeg bevatte veel meer lucht
 
Wow, heel luchtig zo te zien.

Een Ooni is wel vele malen fijner om pizza’s te maken. Hij is in twintig minuten gebruiksklaar, dus vele malen zuiniger dan een kamado. Ook gaat je rooster naar de haaien van vaak op hele hoge temperaturen werken.
 
Wow, heel luchtig zo te zien.

Een Ooni is wel vele malen fijner om pizza’s te maken. Hij is in twintig minuten gebruiksklaar, dus vele malen zuiniger dan een kamado. Ook gaat je rooster naar de haaien van vaak op hele hoge temperaturen werken.

Kijk dit zijn nog eens goede argumenten om er toch een aan te schaffen 😃😉. Daarnaast spreekt het me aan dat de ooni goed mee te nemen is naar bijvoorbeeld familie.

Hopelijk komt er met black friday nog een mooi prijsje voorbij
 
Kijk dit zijn nog eens goede argumenten om er toch een aan te schaffen 😃😉. Daarnaast spreekt het me aan dat de ooni goed mee te nemen is naar bijvoorbeeld familie.

Hopelijk komt er met black friday nog een mooi prijsje voorbij

Hier op het forum en marktplaats wordt op dit moment een zeer mooie complete set aangeboden.
 
Vorige week voor het eerst over dit fenomeen gehoord (zal wel onder een steen hebben gelegen 😂). Maar dit is wel een heel mooi resultaat! Zou je het aanraden? En hoe is het verschil met een 24u deeg?
 
En het moet zeker niet altijd een Ooni zijn.

Nopes ik heb hier in Juni zo een pizza ring gekocht van Onlyfire. Ik gebruik wat houtskool en een blok sitta fioretto die ik in 3 verdeel. Wat onaangemaakte kolen op de bolem, daar een volle starter over en daar leg ik dan die 3 blokjes op, meteen direct de pizzatsteen erop en 15-20 minuten later beginnen bakken en zit ik vlot over de 350 en de steen is dan al dikwijls 400. En ik kan zo een 5 pizza's bakken voor de temperatuur begint te dalen, wij zijn met 4, dus meer dan genoeg. Die ring is wel iets "economischer" dan een ooni oven, maar je verbruikt wel een pak meer brandstof dan eentje met gas. Nuja je moet het zo bekijken, als je dit regelmatig gebruikt zeker de investering waard. Maar als je dit maar 2-3x per jaar gaat doen dan is zo een pizzaring voor op een weber voordeliger. Nu ik zit sinds juni aan de 10de keer ofzo. Maar is echt gewoon zo lekker, en al bij al zoveel tijd kost dat echt niet als je dit 2-3x gedaan hebt. Ik heb zelf lang getwijfeld tussen een ooni of gewoon zo een pizzaring. Eigenlijk nog geen seconde spijt van gehad. Zo een ooni (of ander merk) heeft zeker zijn voordelen, maar ik ben meer van "ik wil zelf het vuur maken" :)
Ik heb veel van die filmpjes van hem bekeken, maar heb ergens anders een recept gevonden en dat is gewoon rond 12-12u30 deeg maken, laten rijzen, om 16u ballen maken, de doos in en om 18u pizza eten. Ik ga wel eens de "poolish" manier proberen, het kan alleen nog beter zijn. Ik ga er nu eigenlijk aan beginnen, want vanavond staat er hier pizza op het menu :)
 
Dat ziet er heel goed uit. Ik ga niet meer beargumenteren waarom je een Ooni wilt want volgens mij weet je dat al goed genoeg :D

Heb je een linkje naar het exacte filmpje? Vind het zelf ook erg leuk om te experimenteren met pizzadeeg. Ik ben zelf wel fan van lange rijs (24u gekoeld + 8u "warm") met 0.1% gist (of 0.2% gist in de winter).
 
Dat ziet er heel goed uit. Ik ga niet meer beargumenteren waarom je een Ooni wilt want volgens mij weet je dat al goed genoeg :D

Heb je een linkje naar het exacte filmpje? Vind het zelf ook erg leuk om te experimenteren met pizzadeeg. Ik ben zelf wel fan van lange rijs (24u gekoeld + 8u "warm") met 0.1% gist (of 0.2% gist in de winter).

Ik heb dit filmpje gevolgd :


In de omschrijving van de video staan de ingrediënten uitgeschreven. Ik haalde er 6 bollen van 250gr uit en 1 bol van ong 200 gr.

Mocht je er mee aan de slag gaan ben ik benieuwd naar wat de resultaten zijn! Ik vind het mooi dat er zoveel recepten zijn voor het deeg voor een “simpele” maaltijd zoals pizza. Blijft altijd mooi experimenteren 😃
 
Nopes ik heb hier in Juni zo een pizza ring gekocht van Onlyfire. Ik gebruik wat houtskool en een blok sitta fioretto die ik in 3 verdeel. Wat onaangemaakte kolen op de bolem, daar een volle starter over en daar leg ik dan die 3 blokjes op, meteen direct de pizzatsteen erop en 15-20 minuten later beginnen bakken en zit ik vlot over de 350 en de steen is dan al dikwijls 400. En ik kan zo een 5 pizza's bakken voor de temperatuur begint te dalen, wij zijn met 4, dus meer dan genoeg. Die ring is wel iets "economischer" dan een ooni oven, maar je verbruikt wel een pak meer brandstof dan eentje met gas. Nuja je moet het zo bekijken, als je dit regelmatig gebruikt zeker de investering waard. Maar als je dit maar 2-3x per jaar gaat doen dan is zo een pizzaring voor op een weber voordeliger. Nu ik zit sinds juni aan de 10de keer ofzo. Maar is echt gewoon zo lekker, en al bij al zoveel tijd kost dat echt niet als je dit 2-3x gedaan hebt. Ik heb zelf lang getwijfeld tussen een ooni of gewoon zo een pizzaring. Eigenlijk nog geen seconde spijt van gehad. Zo een ooni (of ander merk) heeft zeker zijn voordelen, maar ik ben meer van "ik wil zelf het vuur maken" :)
Ik heb veel van die filmpjes van hem bekeken, maar heb ergens anders een recept gevonden en dat is gewoon rond 12-12u30 deeg maken, laten rijzen, om 16u ballen maken, de doos in en om 18u pizza eten. Ik ga wel eens de "poolish" manier proberen, het kan alleen nog beter zijn. Ik ga er nu eigenlijk aan beginnen, want vanavond staat er hier pizza op het menu :)
Een Ooni is zeker geen must. Voor mij is het meer een hebbeding (een man moet hobby’s hebben!) Ik werk tot nu toe met een goede pizzasteen en m’n Kamado, wat goed werkt. Je verstookt alleen wel veel houtskool en het lukt me meestal om om een pizza of 4-5 te bakken voordat hij terug zakt. Daarnaast moet je 45-60 min stoken voordat je kan beginnen.
Dat dit met een Ooni of iets soortgelijks sneller en zuiniger gaat, spreekt me wel aan.

Het liefst zou ik zelf een pizzaoven (laten) metselen in de tuin maar dat gaat hem in mijn stadstuintje niet worden (en zou m’n vrouw ook niet waarderen).
 
Het liefst zou ik zelf een pizzaoven (laten) metselen in de tuin maar dat gaat hem in mijn stadstuintje niet worden (en zou m’n vrouw ook niet waarderen).
Wij hebben een 200m² tuin, maar ik wou dus net hetzelfde, maar als je dat dan niet gebruikt dan staat dat daar. En alleen de zoon is zo geen grote pizza fan, maar hij eet het wel, het zijn gewoon de korstjes die hij niet lekker vind. Maar als hij nu zelf elke week pizza zou vragen, dan zou het wat anders zijn. Maar nu heb ik dus gewoon een "compacte" pizza oven. Mijn weber performer staat er toch.Heb gisterenavond nog pizza gemaakt trouwens. Maar ik heb toch een blok sitta fioretta gebruikt, en 3-4 kilo briketten. Als we dit nu echt elke week zouden eten, dan zou ik toch een pizzaoven overwegen. Maar gisteren bbq aangestoken om 17u05 en om 18u15 zat ik al aan tafel en was alles gebakken, pizza steen die ik heb is niet zo dik, denk 1cm, dus qua opwarming gaat dit wel snel. Als mijn steen 250-300 graden is draai ik hem gedeeltelijk. En als de thermometer aan de zijkant staat op +350° gaat de eerste pizza erin. En bij de laatste zat ik nog aan 325. 5-6 pizza's gaat en dan moet ik dus bijstoken. Dat kan ook wel een nadeel zijn. Maar het grootste nadeel is, kolen/hout bijvullen. Ik ben op zoek naar een ander rooster, dat gbs rooster is leuk voor bepaalde dingen, maar niet hiervoor dus. Nu heb ik al een paar opstellingen gezien enzo, maar ben aan het overwegen van gewoon een rooster custom te laten maken zodat ik rond het rooster kan en die steen toch stevig ligt

Foto van gisterenavond

IMG_0755.jpg


Dus er zijn zeker nadelen aan verbonden, en in de winter wil je echt ook wel eens pizza eten. Als het sneeuwt wil ik dus dit jaar pizza bakken :).
En daar zie ik dus voordelen aan een "kleine" oven op gas. En dan het verbruik? Tsja 3-4 kilo kolen is nu niet bepaalde economisch te noemen, maar als je de vlammen ziet, dan weet je gewoon: dit zal lekker pizza worden. Binnen 2 weken ga ik die poolish ook eens proberen. Maar hoe je het ook doet, zo een zelfgemaakte pizza beats dr oetker bij 1000 mijl om het zo te zeggen. En als je dan kijkt als je pizza zou afhalen of laten leveren ben ik zo een 40-50 euro kwijt. Gisteren aan brandstof zo een 10 euro, en deeg + toppings ook zo een 10 euro. Dan is het nog altijd "economisch". Maar het gaat em voor mij om de smaak, en als je zelf maakt tov afhaal, ben je ook zeker dat deze nog lekker warm is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan