BasBQ
Beef en Steak

3x Bacon

 
 

wim

Stoker
Berichten
266
afgelopen week maar eens bezig geweest met bacon. Eenstuk buikspek van ca. 2,3 kg in tweeen gedeeld.
1 stuk met golden syrup en een stuk met maple siroop.
Ik had bij B&S buikspek met zwoerd besteld en niet gecontroleerd bij binnenkomst en het bleek dus zonder zwoerd te zijn, uiteindelijk volgens mij geen invloed op het resultaat gehad buiten dat hij misschien wat vlugger klaar was.
Had ook nog ca 1 pond procureur in de vriezer en daar maar eens buckboard (canadian) bacon van gemaakt.

Na 8 dagen in de cure en 24 uur drogen
WF-2012-05-25IMG_1020.jpg


Alles op de WSM bij een tem van ca. 90 C en een flinke dosis kersenhout
WF-2012-05-26IMG_1024.jpg


na ca. 3 uur was de kerntemperatuur 65 C voor het buikspek en 60C voor de procureur
WF-2012-05-26IMG_1025.jpg


en de gesneden versies:

buckboard bacon
WF-2012-05-27IMG_1028.jpg


maple en golden bacon
WF-2012-05-27IMG_1030.jpg



Dit was mijn eerste keer bacon en het resultaat is duidelijk:
voor mij geen bacon meer van de supermarkt of slager, dit is veel beter.
 
Gelijk maar groots aangepakt :D Mooi hoor en je hebt helemaal gelijk, dit is zoveel beter dan uit de winkel en dan ook nog eens heel simpel om te maken.
Proef je nog verschil tussen de maple syrup en golden syrup versies?
 
koud proef ik weinig verschil, maar ja, bacon moet natuurlijk warm zijn.
Ik heb gisteren een aarappelpannetje gemaakt met golden bacon en die was in ieder geval fantastisch.
Ook de buckboard bacon van procureur is geweldig, gebakken met roerei ( kan ik wel iedere morgen eten)
 
Hou er trouwens rekening mee dat je en halffabrikaat hebt gemaakt, deze bacons moet je eerst nog bakken voor gebruik. Rauw moet je ze eigenlijk niet eten.
 
Fantastisch, daar kan je wel even mee vooruit.
Wil je het recept voor de Golden Syrup Bacon in het Charcuterie deel posten?
 
@Frits :Het recept is daar al gepost door Mike. (golden bacon)
 
ziet er goed uit, ik ga die buckboard ook eens proberen.
 
Vraagje ik had laatst een stuk buikspek gekocht van een scharrelvarken. Zo vet als wat. Welk stuk kan je het best hebben? Want dit ziet er goed uit.
 
@azure:de bacon is ook gewoon varkensbuik en de bucboard is gemaakt van procureur.
 
Ja hoor dat kan en als hij heel dik is kun je hem vlinderen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan