BasBQ
Beef en Steak

3rd Annual BBQ Society Cook-Off, Hoofddorp - 10 & 11 oktober 2015

Dit soort berichten maken me blij dat ik een Hoofddorper ben  :), kom zeker even kijken dat weekend...
 
soeter zei:
Dit soort berichten maken me blij dat ik een Hoofddorper ben  :), kom zeker even kijken dat weekend...

Je mag ook komen helpen, dan kan je alles van heel dicht bij meemaken.
 
Kan ik me ook alvast als vrijwilliger melden?........ Iets in mij zegt me dat ik dat misschien al eens gevraagd heb.
 
Maar natuurlijk kan dat Lourens, graag zelfs ;), stuur even een mailtje naar noskos en dan komt het helemaal goed.
 
Oh dat is leuk, count me in! Mooi eens een kijkje in de keuken van de profs!
 
Vandaag en morgen in het Haarlemmermeerse Bos in Hoofddorp.
Staat het topic ook weer bovenaan.
 
Misschien kom ik ook wel even kijken. Lijkt mij wel leuk (en lekker 😋) om meet maken.
 
Het was heel gezellig vandaag op de Cook Off.
Complimenten aan de organisatoren Noskos en Frits, TOP!
Jureren ging ook goed, aan onze tafel geen rare verschillen in cijfers geven.
 
Was ook leuk om als vrijwilliger eens in de jury tent te kijken, ?n proeven!
Kan er iemand mij vertellen waarom sommige teams alles toch zo allejezus zout maken?
 
dennis zei:
Was ook leuk om als vrijwilliger eens in de jury tent te kijken, ?n proeven!
Kan er iemand mij vertellen waarom sommige teams alles toch zo allejezus zout maken?

Dat heeft waarschijnlijk te maken met het hoog op smaak brengen, ja soms schieten ze wel eens uit met het zout maar de teams willen hoog op smaak presenteren omdat ze weten dat een jurylid meestal maar 1 hap neemt en dan willen ze kabam de volle mep hebben en dan gebeurt het wel eens dat ze iets te scheutig zijn met het zout.

edit:

Als een team lager op smaak zou presenteren en een jurylid proeft eerst een sample (gerecht) van een team dat een gerecht hoog op smaak heeft ingeleverd, dan kan het zomaar zijn dat het team dat het gerecht lager  op smaak heeft ingeleverd door de jury als flauw wordt bevonden.
smaak neutraliseren met crackers en water heeft niet altijd effect. De teams weten dat donders goed.
Ik ben persoonlijk ook niet zo van (te) hoog op smaak, persoonlijk vond ik het zoutgehalte vandaag over het algemeen goed te doen.
Maar ja er waren 42 teams dus 4x 42 gerechten...........
Wat mij wel opvalt is dat veel teams helemaal gek zijn van saus, en het liefst zo zoet mogelijk.
Vooral Kip en Ribs worden daar royaal mee bewerkt
 
Ik begrijp het beoogde doel, maar dat uitschieten is toch echt zonde van zulke sexy stukken vlees, maar gelukkig hadden sommigen de welede kunst van de subtiliteit met zout w?l in de smiezen.

Mooie dag, goed weer, en ook veel bezoekers!
 
Shit. Nu baal ik weer dat ik er niet bij kon zijn  :(
 
BertM zei:
Ewald zei:
Jureren ging ook goed, aan onze tafel geen rare verschillen in cijfers geven.
De scores samen ingevuld?

Dat is een hele flauwe opmerking, KCBS is de eerlijkste BBQ wedstrijd voor de teams.
Na het invullen en inleveren van de score cards mogen de judges hun bevindingen met elkaar delen, tevens wordt er vaak aan de table captain gevraagd of er grote verschillen zaten in de scores, die de judges ingeleverd hebben.
Tijdens het jureren is praten met elkaar verboden!
Afkijken kun je altijd proberen, al dekken de meeste judges hun scores af, maar de middelbare school is voor mij al een lange tijd achter de rug,
het zijn mijn scores, daar heb ik niet een ander voor nodig, en zo denken alle Certified Judges, zeker diegenen met wie ik tot nu toe aan 1 tafel heb gejureerd.
Maar ik vind het wel interessant om te weten of de jurering ongeveer gelijke resultaten geeft, het zou namelijk vreemd zijn als ik een 9 9 9 als score geef en een andere judge 6 6 6, dan klopt er iets niet.
Dat mogen de judges na het inleveren van alle scorecards van de categorie met elkaar delen, en dat is goed voor het niveau van jureren daar leer je met elkaar van.
 
BertM zei:
Cijfers zijn mijns inzien priv?.
Heb nog niet meegemaakt dat de cijfers besproken worden, wel wat volgens de tafel mis aan de verschillende entrees.

Bevindingen met elkaar delen NA jureren is heel wat anders dan de kaarten op tafel leggen en de cijfers met elkaar delen, want dat laatste is natuurlijk absoluut onmogelijk en verboden.
Ik begrijp dus niet waar je met deze discussie heen wilt.


 
Ewald zei:
Bevindingen met elkaar delen NA jureren is heel wat anders dan de kaarten op tafel leggen en de cijfers met elkaar delen, want dat laatste is natuurlijk absoluut onmogelijk en verboden.
Ik begrijp dus niet waar je met deze discussie heen wilt.
Je geeft zelf aan dat de cijfers niet veel verschillen!
Dus hoe weet je dat?
Flauw of niet, zulke dingen post je niet... Kan verkeerd worden opgevat, zoals je ziet!
Een ding is zeker: wil met je geen discussie aangaan, dus ik ga hier niet verder op in.
 
BertM zei:
Ewald zei:
Bevindingen met elkaar delen NA jureren is heel wat anders dan de kaarten op tafel leggen en de cijfers met elkaar delen, want dat laatste is natuurlijk absoluut onmogelijk en verboden.
Ik begrijp dus niet waar je met deze discussie heen wilt.
Je geeft zelf aan dat de cijfers niet veel verschillen!
Dus hoe weet je dat?
Flauw of niet, zulke dingen post je niet... Kan verkeerd worden opgevat, zoals je ziet!
Een ding is zeker: wil met je geen discussie aangaan, dus ik ga hier niet verder op in.

Je vraagt aan een table captain of er grote verschillen zijn in de ingeleverde scores na inleveren van alle score cards, dat mag volgens KCBS.
De table captain zal dan met ja of nee antwoorden, meer niet.
Je mag overleggen Na jureren en inleveren van de score cards met de andere jurieleden wat je bevindingen waren, dat mag
Cijfers zijn prive, dat ben ik wel met je eens maar KCBS wil dat je jureert volgens de KCBS regels en niet naar persoonlijke smaak.
Dan is het wel prettig na jureren of je per tafel een beetje op hetzelfde niveau zit, dat is dus NA inleveren van alle score cards, en dat mag.

Wel grappig om te lezen dat je met een wedervraag komt maar niet verder op de discussie in wilt gaan.



 
BertM zei:
Cijfers zijn mijns inzien priv?.
Heb nog niet meegemaakt dat de cijfers besproken worden, wel wat volgens de tafel mis aan de verschillende entrees.

Bert, ik vind het heel fijn als juryleden na afloop met elkaar praten over de gerechten en hun waardering. Op deze wijze komt er onder juryleden ook een beter begrip over wat nu wel of geen goede tenderness is.
Stel judge 1 vond de kip heerlijk mals maar judge twee vond dat juist helemaal niet. Dit kan trouwens gewoon voorkomen in een box. Doordat het vlees van verschillende kippen komt en ook niet op dezelfde plek in de Smoker ligt.
Na afloop kunnen de judges dan elkaars kip proeven en vergelijken. Zo proeven de judges dat er toch verschillen in een box kunnen zitten, ook leren ze van elkaar kleine verschillen te ontdekken in de smaak. Dat is goed voor de ontwikkeling van elke judge.

Let op bij de KCBS wordt ieder team beoordeeld op zichzelf, er wordt niet vergeleken met andere gerechten, of met andere judges, als je hebt geproefd geef je een cijfer dat niet meer mag worden veranderd, tenzij er een diskwalificatie volgt maar dat mag alleen op gezag van de Reps.

In een vorig leven ben ik rugby scheidsrechter geweest, daarvoor ging ik geregeld naar scheidsrechtersbijeenkomsten.  Bij die bijeenkomsten werden voorvallen bij wedstrijden besproken en hoe en waarom daar op een bepaalde manier op te reageren. Dit verhoogd de uniformiteit van jureren en dat is voor teams erg fijn.

Er blijft genoeg ruimte over om met je eigen smaak je eigen waardering aan het vlees te geven. 
 
Terug
Bovenaan Onderaan