BasBQ
Beef en Steak

3e Dutch Chillifest

Zo jammer dat ik dit feest gemist heb.
Staat iig voor volgende editie genoteerd.
Beetje kick in het eten moet kunnen toch?!
 
eamesz zei:
He ThaReaper,

Zelf heb ik een batch met Habanero Chocolat gekweekt en die zijn me toch een partij kicken......

Hele lekkere smaak, maar zo ontzettend heet dat ik ze alleen in een stoof kan gebruiken. Ook heb ik deze week een heel klein stukje (0.5x0.5 cm) in warme chocomel gedaan en dat was helemaal top!

Ik ga de zaden eruit halen en volgend jaar een echte grote batch kweken.

Gr. Erwin

He Erwin,
Als de smaak goed bevallen is zou ik dit zeker doen, een Lemon Drop of Limon is ook zeer aan te raden voor hun citrusaroma wat ze meenemen in gerechten terwijl ze nog goed te hebben zijn (ik wil hier ABT's van maken).
Helaas zijn mijn planten door de verhuizing e.d. van de wap geraakt dus dit jaar wordt het niet veel meer als wat onrijpe pepers maar volgend jaar ga ik voornamelijk soorten planten voor in de keuken  :D

Voor de meeste soorten die ik heb qua zaden heb ik alleen geen plaats (ik haat die Buy-Now knop :p ) dus daar moet ik nog iets op verzinnen  B-)
 
ThaReaper zei:
eamesz zei:
He ThaReaper,

Zelf heb ik een batch met Habanero Chocolat gekweekt en die zijn me toch een partij kicken......

Hele lekkere smaak, maar zo ontzettend heet dat ik ze alleen in een stoof kan gebruiken. Ook heb ik deze week een heel klein stukje (0.5x0.5 cm) in warme chocomel gedaan en dat was helemaal top!

Ik ga de zaden eruit halen en volgend jaar een echte grote batch kweken.

Gr. Erwin

He Erwin,
Als de smaak goed bevallen is zou ik dit zeker doen, een Lemon Drop of Limon is ook zeer aan te raden voor hun citrusaroma wat ze meenemen in gerechten terwijl ze nog goed te hebben zijn (ik wil hier ABT's van maken).
Helaas zijn mijn planten door de verhuizing e.d. van de wap geraakt dus dit jaar wordt het niet veel meer als wat onrijpe pepers maar volgend jaar ga ik voornamelijk soorten planten voor in de keuken  :D

Voor de meeste soorten die ik heb qua zaden heb ik alleen geen plaats (ik haat die Buy-Now knop :p ) dus daar moet ik nog iets op verzinnen  B-)

superleuk, helaas was ik er ook niet bij maar ik hou hem in de gaten voor volgend jaar. in het verleden had ik wel wat chiliplanten staan, waaronder een paarse chili (niet bijzonder qua smaak maar wel leuk op je bord) maar eigenlijk al tijden niet meer, ik zal weer eens wat jalapeno zaadjes achter houden bij het koken en kijken of het groeien wil!
 
Marieken zei:
superleuk, helaas was ik er ook niet bij maar ik hou hem in de gaten voor volgend jaar. in het verleden had ik wel wat chiliplanten staan, waaronder een paarse chili (niet bijzonder qua smaak maar wel leuk op je bord) maar eigenlijk al tijden niet meer, ik zal weer eens wat jalapeno zaadjes achter houden bij het koken en kijken of het groeien wil!

Groeien doet het over het algemeen wel.. als kool als je niet uitkijkt  :D
Mijn probleem is begonnen toen ik websites als Semillas ontdekte. De belachelijke hoeveelheid verschillende pepers die ze aanbieden zorgt er vanzelf voor dat je meer soorten als plek hebt  =))
Mocht iemand specifieke soorten zoeken kan ik wellicht nog wel uitkomst bieden aangezien ik ze zelf toch niet allemaal kan zetten  ;)
 
Doen peperplantjes het in het Hollandse buitenklimaat? Vrouwlief heeft er een paar staan, maar we hebben niet de indruk dat ze goed rijpen.........
 
De meeste doen het over het algemeen goed in nederland sommige hebben wat extra aandacht nodig.
Ik heb er drie in de tuin staan twee zitten vol pepers en beginnen net rijp te worden terwijl de andere net uit de bloei is.

Maar als ze nog niet klaar zijn en het weer begint slecht te worden kun je ze binnen verder laten groeien en eventueel laten overwinteren.

 
Ze doen het inderdaad best goed hier in Nederland, opkweken doe ik alleen altijd binnen.
Als je ze eind maart zaait ben je over het algemeen vroeg genoeg, superhots kun je wellicht wat eerder zaaien omdat die wat langzamer kiemen.
Als de temperatuur buiten niet al te veel meer onder de 14? komt kun je ze al veilig naar buiten zetten, bij een langere tijd onder de 14? denkt ie dat het weer winter wordt en stopt ie (tijdelijk) met groeien. Voor het afrijpen van pods kan dit niet zoveel kwaad, de plant groeit alleen niet zo snel meer.

Nu moet ik zeggen dat we dit jaar ook redelijk wisselvallig weer hebben gehad (Noord Limburg dan) en dat speelt deels ook parten, zeker als ze continu buiten staan.
Maar als je pods aan het afrijpen zijn en je wil hem overwinteren zou ik ze toch al langzaamaan naar binnen halen, vinden ze helemaal niet erg  ;)
Die van mij hebben sinds juni bijna niet meer buiten gestaan en hebben dus ook geen grote pot gekregen wegens plaatsgebrek helaas  :(

Om je een idee te geven van mijn verzameling  :p
20140923_074120.jpg


Deze gaan allemaal de winter door en wie het overleeft gaat meteen in een grote pot naar buiten als het kan.
Met een beetje geluk doen ze het dan net zo goed als die van Paul.
 
Als je die Semillas website zo ziet, krijg je er meteen zin in! Wat een keuze zeg.
Wanneer is dat volgende dutch chili fest?
 
Pepers kweken is makkelijker dan je denkt, zelfs zo makkelijk dat je het per ongeluk kunt doen. Mijn vader had dit voorjaar bij een kweker een paar paprika planten gekocht. Hij snapte er niets van; hij kreeg allemaal van die hele kleine gedraaide gele paprikas.




Beautiful Madame Jeanettes
 
Maar ook wel jammer als jij er 1 in zijn mond zou stoppen om zo'n "paprika" toch eens te proeven @-)
 
Beter ik dan m'n vader. Hij vindt zwarte peper al te heet haha
 
Dat zijn inderdaad schattige kleine paprikaatjes haha  =))
 
Terug
Bovenaan Onderaan