BasBQ
Beef en Steak

3-2-1 Ribbels vielen wat tegen iemand Tips?

dannycnl

Vuurmaker
Berichten
76
Beste mensen,

Na flink wat "research" te hebben gedaan en een blauwe doos ribbels in de vriezen hebben liggen gister eindelijk de ribs gemaakt.
Ik was de spareribs gewend van de keurslager, die gleden van het bot, zonder al teveel moeite.

Ik heb de ribbetjes ontvliest ingesmeert met een rub en vervolgens 24 uur laten liggen in folie in de koelkast.
De webert aangemaakt en de temp bleef lekker rond de 100-110 graden.
Helaas brande de snake die ik had gemaakt niet op zoals het hoort, waar die fout zit is me nog niet helder, dus na elke etappe nieuwe kolen toegevoegd.

Ik heb niet helemaal de 3-2-1 methode toegepast, omdat er nogal verschil is tussen de ribs onderlig etc etc.
De tijd die ik nu heb gebruikt is

2,5 uur indirect op de grill.
+/- 1,5 uur laten stomen met appelsap (ingewikkeld in folie zo goed als luchtdicht) of moeten er toch gaatjes inzitten aan de bovenkant?
vervolgens nog een klein uurtje indirect afgegrild.

De ribs waren lekker, maar ze vielen niet echt van het bot af, ene stuk wel andere stuk weer minder.
Ze waren zeker niet vies maar ik had er wel meer van verwacht:p
Wellicht moet ik sommige tijden nog aanpassen of zijn er andere tips en trucs waar ik rekening mee kan houden?

Alle tips zijn welkom ik hoor graag van jullie

Groeten danny
 
dat is jammer dat ze tegen vielen. De tijden zul je inderdaad mee moeten spelen, de ene rib is de andere niet
 
Zit er logica in Leo, en dan bedoel ik als je 3 uur indirect doet dat ze dan malser worden omdat ze in totaal er langer opliggen, of is het gewoon afhankelijk van de ribs.
Sommige stukjes van de rib vond ik wat te droog, wat voor mij dan weer het teken was dat ze er te lang op hadden gelegen.
Wellicht dan 2-1-0,45? zodat de ribs er in totaal korter opliggen en dus niet uit droog(er) worden
 
Heb je geen foto's?

Zo met wat ik lees zou ik juist ze iets langer erop leggen. Je geeft namelijk aan dat ze niet makkelijk van het bot gingen. Dus wellicht nog een beetje taai. Kijk ook eens bij de vele topics 3-2-1 hier op het forum.
 
wat voor bbq gebruik je?
ik doe ribben op de WSM en pas de tijden een beetje aan naar gelang de vlees dikte, zoals Leo al zei de ene rib is de andere niet
 
Ik heb een performer, ik heb helaas geen foto's gemaakt, was zo druk bezig met het controleren van de temp en er kwam ook nog een vriend van me op bezoek haha.

Ik moet zeggen dat de botjes wel al begonnen met uitsteken (terugtrekken van vlees) maar dat ik op sommige foto's van andere topics heb gezien dat dit "erger" was en beter te zien was.

Volgende keer dan toch maar eens de echte 3-2-1 methode gebruiken en een keer de easterwood methode:)
 
Altijd jammer als het niet is wat je ervan verwacht.

Ribben horen eigenlijk niet van het bot af te vallen, dan zijn ze te gaar.


24 uur in de rub is best lang, ze worden dan 'hammig', ik zou 4 uurtjes doen


Bij het inpakken, de aluminiumfolie luchtdicht laten, dus geen gaatjes.


Heb je rookhout gebruikt, zo ja welke?

Probeer de volgende keer 2-2-1/2
 
Ik heb rookhout gebruikt, maar was niet gelukt:p Had een smokerbox gebruikt maar door de lage temp verdampte het water en begon het niet te roken.
Iets wat door mijn onkunde kwam haha.

Die van die rub ga ik zeker in de gaten houden, th? voor de tip en zal eens gaan kijken naar 2-2-1/2:)
 
Volgende keer geen water en geen geweekte snippers gebruiken in je smokerbox. Het hout moet roken. Je bent toch geen water aan het koken? ;)
 
Misschien heb je gewoon slechte ribs gehad. Ik heb ook wel eens gehoord dat een rub met zout niet te lang er op moet zitten.

Ik doe het meestal in grote lijnen net zoals jij en heb altijd succes.

Het kan ook nog zijn dat je je temperatuur niet goed gemeten hebt. Bijvoorbeeld als je een dekselthermometer boven de kolen hangt dan geeft ie ook verkeerde waardes aan enz enz. Het is afhankelijk van veel factoren. Misschien als je foto's post kunnen we je beter helpen.
 
Zou het idd gewoon nog een keer proberen. Sowieso heb je nu al enkele verbeterpunten te pakken. Dus kan je weer vooruit en dan gelijk een zwik foto's maken. ;)

 
Blauwe doos van de makro.
2,5-1,5-0,5

Dan zou het goed moeten komen.
 
Ik zal de volgende keer foto's maken,

Kwa temp heb ik via internet gelezen dat wanneer je de thermometer van de Dome tegenover de kolen zet het een goed eikpunt is, deze stond rond de 110.

Heb ik nog 1 vraag, ik heb een weber ribrack, en heb ze tijdens het 2de deel weer in het rek gezet, is het beter om dit niet te doen?

@Noskos, ik heb het een beetje stom getypt:p had de snippers een nacht laten weken in een emmer water.
De snippers zaten uiteindelijk na een paar uur droog in de smokerbox:p dat bedoelde ik h?h?
 
dannycnl zei:
Ik zal de volgende keer foto's maken,

Kwa temp heb ik via internet gelezen dat wanneer je de thermometer van de Dome tegenover de kolen zet het een goed eikpunt is, deze stond rond de 110.

Heb ik nog 1 vraag, ik heb een weber ribrack, en heb ze tijdens het 2de deel weer in het rek gezet, is het beter om dit niet te doen?

@Noskos, ik heb het een beetje stom getypt:p had de snippers een nacht laten weken in een emmer water.
De snippers zaten uiteindelijk na een paar uur droog in de smokerbox:p dat bedoelde ik h?h?

Maakt niet veel uit. Als je naar mijn sessies kijkt, heb ik ze soms terug in het rek geplaatst en soms ook niet.
Hangt ook een beetje af of het allemaal past. In principe als het past dan heb je helemaal geen rek nodig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan