BasBQ
Beef en Steak

.

Het rooster bij mij is.

  • spik en span schoon, zo als nieuw.

    Stemmen: 13 18,8%
  • Vuil, ik brand eerst altijd de schimmels eraf.

    Stemmen: 5 7,2%
  • Een beetje vuil, vettig en een beetje aanslag.

    Stemmen: 51 73,9%

  • Totaal aantal stemmers
    69
  • Opiniepeiling gesloten .
Da's wel een nadeel van die 57cm roosters, ze passen niet echt op het aanrecht in de spoelbak. Ik heb destijds een wasmachine bak gekocht bij de bouwmarkt. Die vul ik met een laagje warm water. Dan een bekertje schoonmaak soda. Daarover gooi ik een 1,5liter heet water uit de waterkoker en laat het staan tot de volgende dag. Meestal is dan een sponsje genoeg om het schoon te krijgen. Als het meer moeite kost dan gebruik ik een staalborstel, ook uit de bouwmarkt :sneaky: Daarna met de tuinslang afspoelen en klaar.
Klinkt als mijn ritueel, 2 keer per jaar. Ideaal ding, die wasmachine bak voor de 57cm roosters. Nachtje laten staan in de soda doe ik volgende sessie ook maar eens, kijken hoeveel dat scheelt in elbow grease 😁
 
Mijn kamado roosters zijn deelbaar en die passen prima in de wasbak. Deze zijn schoon maar wel wat verkleurd. Het GBS rooster van mijn 57 weber is het binnen rooster echt schoon het grote rooster nagenoeg schoon. Alleen bij de scharnieren blijft wel eens iets achter. een keer of vier per jaar gaat de spuitbus met oven en gril reiniger of kachelruiten reiniger erover en blinkt deze weer. De binnenzijde wordt elke keer schoongeborsteld en een keer per jaar met de HD reiniger
 
Ik ben gestopt met het altijd maar poetsen op de roosters, ik vind het te veel gedoe. Na een sessie goed heet stoken en de borstel er over. Daarna eventueel nog een keukenpapiertje met wat olie er over en alle roetdeeltjes zijn ook weg. En natuurlijk gewoon vaak gebruiken 😉
 
Ik vergeet vaak na een sessie om de temperatuur omhoog te gooien, of als ik dat wel doe om te borstelen.
Dus vaak doe ik pas iets bij een volgende sessie. Als ie op temperatuur is even met de messingborstel erover, en daarna even met een papiertje (handschoenen aan, is warm :ROFLMAO: ) om het meeste vet weg te halen.
Heel enkelt maak ik het rooster weer eens goed schoon zodat je ook ziet dat het rvs is :ROFLMAO:
 
Da's wel een nadeel van die 57cm roosters, ze passen niet echt op het aanrecht in de spoelbak. Ik heb destijds een wasmachine bak gekocht bij de bouwmarkt. Die vul ik met een laagje warm water. Dan een bekertje schoonmaak soda. Daarover gooi ik een 1,5liter heet water uit de waterkoker en laat het staan tot de volgende dag. Meestal is dan een sponsje genoeg om het schoon te krijgen. Als het meer moeite kost dan gebruik ik een staalborstel, ook uit de bouwmarkt :sneaky: Daarna met de tuinslang afspoelen en klaar.
Zelfs met de halve roosters van mij kj is het klooien in de wasbak. Nu, tis een oude keuken, maar het maakt wel krassen.
Ik gebruik deze nu: https://www.obelink.be/barbecue-sch...MI9pzAtaq88gIVGuR3Ch3asQl5EAQYBCABEgJLiPD_BwE
 
Na gebruik van mijn RVS rooster, de temperatuur omhoog, schoonbranden, afborstelen en dan nadien afnemen met keukenpapier en wat arachide olie tot er geen roetdeeltjes meer van het rooster komen.
Wanneer ik mijn gietijzer rooster gebruik, ook ff laten schoonbranden, afborstelen en dan terwijl het nog heet is handschoenen aan en met een doekje een laagje Crisco aanbrengen en nadien het rooster binnen opbergen.

Zit hier met zelfde probleem als @Free_ltd een wasbak die te klein is voor de rooster en dat het reinigen van het rooster krassen maakt in de wasbak. Die barbecue schoonmaaktray is een leuke, handige en niet te dure tip!
 
Voor en na sessie rvs rooster schoon branden en schrobben met staalborstel. Al heb ik dat ook wel eens overgeslagen na pulled pork dan heb je soms inderdaad zo'n wit vachtje wat je eraf kan scheren of branden.

Als het te erg is (gebeurd soms wel eens met aangekoekte suiker/ketjap) gaat het rooster een poosje weken in de wasmachine lekbak daarna met zo'n goedkoop kunstof schuursponsje de cruft eraf boenen.

En wat is te erg? Voor mij wanneer je met een doekje met olie over je rooster gaat en je doekje blijft maar zwart worden. Ik hoef die troep ook niet op m'n eten.
M.a.w. geen sear marks op m'n vlees wat geen sear marks zijn 😉
 
Na iedere gril sessie en tussen de gerechten door het rooster schoon borstelen.
Na het borstelen en schoonbranden afvegen met citroen, keukenpapier.
Van tijd tot tijd lekker met soda laten badderen in de schoonmaaktray.
Vergeet niet, je rooster blinkt maar 1x echt en dat is in de winkel.

Verder, zoals Kazango en meerdere leden aangeven, gewoon netjes hygienisch werken en kruisbesmetting tijdens de voorbereiding en het Q-en voorkomen.

Vraagske: wie gebruikt er separate tangen voor bv de kip en de groenten ?? :unsure: :unsure:
 
Die had ik al eens zien langskomen. Is een prima oplossing heeft voor mij echter een nadeel : waar moet ik die nu weer opbergen?

Ik heb een lange garage en heb er 10 jaar geleden tegen 1 gevel een plank geplaatst waar ik dan overal wat schroeven in draai om het één en ander op te hangen. Daar hangen met schoppen, aftrekkers, fietsdragers voor op de auto, kantmaaier,... op en daar ergens tussen hangt deze bak. Er zit een oog aan waarmee je hem perfect aan een nagel of schroef aan de muur kunt hangen.
 
Schoon, maar niet blinkend schoon.
Goed heet gestookt rooster afborstelen met een rvs schuurspons dat doe ik voor en na een sessie.
Dus een combi van branden en borstelen
 
Ik heb een lange garage en heb er 10 jaar geleden tegen 1 gevel een plank geplaatst waar ik dan overal wat schroeven in draai om het één en ander op te hangen. Daar hangen met schoppen, aftrekkers, fietsdragers voor op de auto, kantmaaier,... op en daar ergens tussen hangt deze bak. Er zit een oog aan waarmee je hem perfect aan een nagel of schroef aan de muur kunt hangen.
Ja zo'n garage heb ik ook maar die is gewijd aan mijn andere verzameling en de garage staat echt vol vol.
 
Die had ik al eens zien langskomen. Is een prima oplossing heeft voor mij echter een nadeel : waar moet ik die nu weer opbergen?
Het is kunststof en redelijk dun, dus kan gewoon in de tuin, bijv. direct achter de papierbak, daarvan steekt het scharnier v/h deksel toch ongeveer evenzoveel uit :)
 
Ik brand alles schoon..en 1x per jaar grote schoonmaak. Alleen als ik kaas ga koud roken is mijn rooster spik en span want op kaas zie je alles.
 
Ik houd ook van schoon, maar ga m niet elke keer boenen zoals de eerste weken(te veel tijd en juist dan wordt het hier een smerige boel 😂) Dus inderdaad even borstelen, afnemen met papier en gaan!
 
En ik ben er net aan bezig

8192067C-1B22-4BAA-A405-33FC3928BAD5.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan