BasBQ
Beef en Steak

2 BBQ sessies op winter namiddag!

Ik houd het rooster inderdaad gewoon netjes bij, na het Q-en even met de staalborstel heen en weer en klaar is kees zonder resten op het rooster.
De briketten lagen gisteren ca 6 cm onder het rooster en de dome temp was 210 C, de Spiffs burgers precies 2 x 4 minuten gegrild en tijdens deze 4 minuten per kant de deksel continue gesloten gehouden.
Niet meer en niet minder.....ik heb nog wel een los searing grate liggen die in een WEber rooster past met in het midden een gat (Sinterklaas cadeau) maar deze zelfs nog niet eens getest. Komt binnenkort.
 
Ik hoop dat je een koperborstel bedoeld anders leeft je rooster niet lang  :'(
 
ik gebruik deze borstels ook, is geen staalborstel, wat het wel is weet ik niet.
Ben er heel tevreden over, en als ie vol zit met vet, dan hang ik hem even boven het vuur, en klop hem dan uit op een oude houten plank, dan is de borstel weer leeg en kan die weer een poosje mee.
 
Even onder de qooker of in een bakje kokend water doet ook wonderen. Dan laat het vet heel snel los en is je borstel als nieuw.
 
Zelfs Weber is niet eenduidig, getuige onderstaande wat ik aantrof op een website waar Weber producten worden verkocht:

QUOTE:
beschrijving weber original 3 zijdige schoonmaakborstel klein
Deze borstels reinigen grondig tussen de spijlen van het rooster en op moeilijk bereikbare plekken.
De messing borstelharen zijn zeer slijtvast en krassen niet op het porseleinemail van uw Weber? barbecue.

Productdetails:
Duurzaam RVS borstelharen
Lengte: 30cm
 
:)  ja wat moet je daar nu weer mee he, ik ben in ieder geval heel tevreden over die borstels
 
Die gebruik ik ook, heb er beetje gemengde gevoelens over. Mijn 57 rooster is overleden sinds ik deze borstel gebruik. Heb hiervoor 3 koper/messing borstels gehad. Deze slijten wel snel maar op hetzelfde rooster heb ik er nooit problemen mee gehad.
Kan puur toeval zijn maar ik houd het nog even in de gaten
 
ik ook tevreden Leo! Groot voordeel is dat je ook geen last hebt dat de haren ombuigen en plat gaan liggen zoals dat bij die blokborstels vaak het geval is.
En door de constructie komt ie mooi om de "spijlen" van de roosters.
 
zojuist nog wat koude MOINK balletjes gegeten die over waren van zondag....nog steeds lekker!
 
Ziet er goed uit. Kan het bijna ruiken zo echt zijn de foto's.  ;D

p.s. ik maak mijn rooster met warm water en een schuursponsje schoon, werkt erg goed.
 
dank voor je reactie HHR, ik reinig mijn rooster alleen met de driehoeksborstel na de sessie en de rest brandt schoon voordat ik vlees etc erop leg bij de volgende sessie...
komend weekend staat weer eens de "zalm op cedar wood plank" in de planning. Niet de Bobby Flay variant (die veel wordt gemaakt door de Genootschapsleden), maar met Thai Marinade van Sligro, dat is onze favoriet... :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan