BasBQ
Beef en Steak

1ste x Rookworst

 
 

Roland78

Stoker
Berichten
302
Nu de R weer in de maand zit moest het er ook bij mij maar van komen..zelf rookworst maken!  :D
Had laatst al eens een cheap vleesmolentje gekocht,dus vd week vlees besteld bij de slager.
Ga 2 batches maken heb nu al 1 klaar volgens dit recept http://www.bbqgenootschap.nl/forum/low-slow/rookworst-roken/
en morgen maak ik de ander waar ik nog niet helemaal over uit ben.. ;)

Darmen schoon maken..
IMGP6686_zps33c66db4.jpg


4 kilo vlees,2 kilo buik,en 2 kilo ham(bil)..slager vertelde dat dit ook prima kon mits genoeg vet bij zat
IMGP6687_zps745b3900.jpg


Machine die de klus moet gaan klaren..
IMGP6689_zps3896240a.jpg


Aan de slag.
20131004_154051_zpsc42015ec.jpg


En there was worst  :D
IMGP6692_zps4534adb2.jpg



Moet zeggen dat het even wennen was..misschien wou ik iets te snel en 2 keer knapte de darm waardoor ik deels overnieuw moest beginnen,
had meer problemen in het knopen verwacht,maar na het filmpje van Bert http://www.bbqgenootschap.nl/forum/tips-tricks-tutorials/zo-knoop-je-een-worst!/msg68843/#msg68843 gezien te hebben viel dit reuze mee..bedankt Bert!
Ze zijn misschien iets te dik uitgevallen,probeer de batch van morgen dunner te krijgen,

Tot zover voor nu,morgen next batch maken en drogen zondag smoke time!! ;) :)

Batch 2 heb ik verdeeld in 2en om gewoon wat smaakjes uit te proberen wat lekker is en wat niet  ;)
Op 1 kilo vlees heb ik bij de ene dit toegevoegd;
1gr nootmuskaat
1gr foelie
2gr cayennepeper
1gr peper

De andere;
2gr nootmuskaat
1gr chilipoeder
1gr foelie
1gr koriander
1gr peper

IMGP6693_zpsd67786a2.jpg


IMGP6694_zps75ef44f4.jpg


IMGP6695_zpsceccc051.jpg


En drogen tot ze morgen gerookt worden.

IMGP6696_zpsfe375fa2.jpg


20131005_101521_zps0a2e7e3c.jpg


Time to smoke..
IMGP6697_zps4321847e.jpg


http://[http://i1334.photobucket.com/albums/w654/rvw78/IMGP6699_zps2601f061.jpg/img]

[img]http://i1334.photobucket.com/albums/w654/rvw78/IMGP6700_zps9b78d940.jpg

IMGP6698_zps6d899cee.jpg


IMGP6699_zps2601f061.jpg


Batch 1 niet helemaal wat ik wil,had wat moeite om de wsm op 80gr te houden..was eerder 90/95gr,heb ze wel 2 en een half uur er op gehad!
IMGP6701_zpsdedab14a.jpg


Toen batch 2..
IMGP6702_zps6dd60788.jpg


IMGP6703_zpsfcfd2fba.jpg


IMGP6704_zpscffd2eca.jpg


IMGP6705_zps86145abd.jpg


IMGP6706_zps374fa40d.jpg


Die zagen er al een stuk beter uit..heb ze deze keer 2,10 uur erop gehad en nu vrijwel constant op 80gr!
Volgens mijn dochter smaakte ze "hetzelfde" als die uit de winkel... X( :p




 
Kijk....een mooie opwarmer voor de workshop van over 3 weken :)
 
mooi hoor
 
Goed gelukt wanneer worden ze gerookt?
 
camiel zei:
Mooie worsten Roland, ben heel benieuwd naar het roken. Waar ga je dat mee doen?

Ga roken met beukensnippers, weet nog niet of ik de andere batch ook met beuk ga doen..
riona zei:
Goed gelukt wanneer worden ze gerookt?

Zondag  ;)
 
En dan zie ik die foto van met die worsten en denk ik WOUW.
Ik ben blij dat ik (en pa) ingeschreven sta voor de worstworkshop....
 
Kleine update van batch 2 toegevoegd in eerste post,ging vandaag al een stuk beter dan gister!!
Heb nu al zin om ze morgen te proeven!!  ;)
 
Ziet er allemaal goed uit!!
 
Roland78 zei:
Kleine update van batch 2 toegevoegd in eerste post,ging vandaag al een stuk beter dan gister!!
Heb nu al zin om ze morgen te proeven!!  ;)

Mijn ervaring is dat het steeds vlugger en makkelijker gaat. Heb je ze al gerookt?
 
Nosmo zei:
Mijn ervaring is dat het steeds vlugger en makkelijker gaat. Heb je ze al gerookt?

Het is volgens mij "gewoon" een handigheidje die je even onder de knie moet krijgen..dus hoe vaker je het doet.. :)
het roken gaat straks gebeuren,foto's volgen vanzelfsprekend.. ;)
 
Laatste foto's staan erbij..erg leuke bezigheid worsten draaien..moet wel zeggen dat het
enige oefening vraagt om het onder de knie te krijgen,helemaal met 2 kids.. :) ;)
 
Heb jij het vergiet rechtstreeks op de kolen gelegd en hoeveel kolen heb jij gebruikt??
 
Die laatste batch ziet er zeer goed uit, hopen dat je net zo goed smaken als ze er uit zien.

 
MarBQ zei:
Heb jij het vergiet rechtstreeks op de kolen gelegd en hoeveel kolen heb jij gebruikt??

Ja vergiet stond direct op de kooltjes,eerst koude erin daarop 7 a 8 hete briketten.
BertM zei:
Wauw, die tweede batch ziet er lekker uit!
Gelukkig heb je een hometrainer om na consumptie al die worsten er weer af te trainen :D
Wat vond je er zelf van, snap het van je dochter, maar ik hoop dat ze beter waren als een Hema worst.

Voor een eerste keer dik tevreden (over de 2e batch) lekker rook smaakje en de kruiden die ik gebruikt had konden ook prima,velletje heeft ook nog een lekker knappertje!!
Ben vandaag nog met een worst langs de slager geweest (had ik hem beloofd) deze was er ook zeer over te spreken,volgende keer krijg ik wel vlees met iets meer vet eraan..hij stond wel te kijken op de manier hoe ik ze gerookt had,hij dacht dat ik ze koud had gerookt.. :)
Dit ga ik zeker vaker doen,erg leuke bezigheid (vergt wel wat tijd) maar dan heb je ook wat.. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan