Beef en Steak

1e keer varkens Na voribeye en 1e keer low&slow

dromer1967

Pitmaster
Na vorig jaar vooral bezig te zijn geweest met het High&Fast leren (indirect) bereiden van heerlijk vleesch, wil ik me nu toch echt gaan wagen aan de Low&Slow afdeling omdat daar ook veel lekkers tussenzit.

Als eerste proefje een varkensribeye geprobeerd te bereiden.

Deze eenvoudig ingesmeerd met wat mosterd en all purpose rub.

2016-04-17%2017.17.12.jpg

Hierna mijn eerste soort-van-snake ooit in de bbq aangelegd en aangestoken met een paar briketjes. Nadat de temperatuur gestegen was naar 125 graden het vleesch erop gelegd.

2016-04-17%2018.08.13.jpg

Omdat ik geen idee had hoe lang het moest garen tot een kern van ongeveer 70 graden, was het even spannend met het bereiden van de bijgerechten (wat uiteindelijk alleen maar aardappels geworden is..)

Maar na ongeveer 1,5 uur was het zover en was de juiste kerntemperatuur bereikt. Ik moest nog best regelmatig aan de schuifjes pielen, maar de temperatuur bleef daardoor wel redelijk constant tussen de 120 en 130 graden. Leuk om te zien dat je soort-van-snake ook nog echt werkt dan :)

Afijn het vleesch was klaar

2016-04-17%2019.49.33.jpg

en werd vervolgens op het bord geserveerd met wat aardappeltjes.

2016-04-17%2019.53.15.jpg

Voor een eerste keer smaakte het me zeker goed. Vlees was supermals en sappig en de rub, ook voor het eerst gebruikt, was ook prima te eten.

Nu ik een beetje een idee heb van hoe de snake 'moet', ga ik de volgende keer denk ik spare ribs maken om te kijken hoe het lukt om het zaakje 6 uur of zo draaiende te houden.

Thanks for watchting.

dat is je goed af gegaan zo te zien, lekker hoor

Goed bezig!

Lekker!

Lekker bezig hoor.
Ziet er goed uit.

Ziet er heerlijk uit.
Maar even een vraagje voor de slagers alhier: is een ribeye van een varken nou niet wat we normaal gesproken een karbonade noemen?

Zonder bot...

Aan het eind zou je ook nog even lekker direct kunnen grillen voor een fijn korstje.

Ziet er lekker sappig uit!

Het grillen aan het einde was ook wel de bedoeling, maar omdat ik geen idee had hoe lang dit vlees moest garen, liep de planning een beetje in de soep, moest ik de aardappels nog gaar krijgen en schoot het afgrillen er bij in :(

dromer1967 zei:
Het grillen aan het einde was ook wel de bedoeling, maar omdat ik geen idee had hoe lang dit vlees moest garen, liep de planning een beetje in de soep, moest ik de aardappels nog gaar krijgen en schoot het afgrillen er bij in :(

Volgende keer beter kerel!

Aan het eind een starter kolen klaarmaken.  Vlees eraf. Kolen erin. Vlees afgrillen.  Zoiets?

Dat idee had ik inderdaad ook zelf al. Maar ik weet niet precies wanneer het vlees klaar is, omdat je op kerntemperatuur bereidt, dus hoe time je dan dat je starter met kolen op het juiste moment gereed staat? Zal misschien ervaring zijn, maar elk stukje vlees neemt er weer zijn eigen tijd voor.

Mooi hoor, ziet er lekker uit.

Terug
Bovenaan Onderaan