BasBQ
Beef en Steak

1e keer pulled pork, met oosters tintje

 

hendrikus

Tondelzoeker
Berichten
9
Voor kerst wil ik een pp maken icm gegrilde paprika en courgette en daarnaast rijst met een Thaise rode curry. Thaise rode curry heb ik ondertussen wel onder de knie, maar de combinatie met pulled pork ben ik erg benieuwd naar. Vandaar dat ik morgen eerst maar eens een generale repetitie hou.

De procureur van 2.3 kg zit nu in de eerste laag rub. Morgenochtend probeer ik er nog meer op te krijgen en dan gaat hij op mijn KJ2.

De rub is een experiment, dus ik ben erg benieuwd hoe het gaat worden.

Rub:

0.25 cup paprika
2 tl komijn
3 tl korianderzaad
0.2 cup zout
0.5 el gemalen citroengras
1 el gember
0.25 cup palmsuiker
2 tl cayennepper
2 el zwarte peper
1 tl knoflookpoeder
1 tl uienpoeder
1 el rode peper korrels

Daar ga ik zelf een oosters BBQ sausje bij maken:

flinke scheut gember siroop
fijn gehakte koriander (blad)
0.2 L ketchup
0.2 L appelsap
1 el rub
1 tl zeer fijne galangal

Als iemand nog tips heeft, laat maar horen ;)
IMG_20211217_201246459.jpg
 
's Ochtends rond 8 uur kon de procureur de BBQ op.

IMG_20211218_081224516.jpg


Ondertussen had ik ruim ded tijd om een curry in elkaar te knutselen. Het grootste deel van de rode pepers heb ik vervangen door zoete punt paprika's, je moet nou eenmaal ook aan je publiek denken :rolleyes:.

IMG_20211218_120632464_HDR.jpg


Voor de eerste keer een bbq sausje gemaakt. Zeer fijn gesneden sjalotten, galangal, knoflook en citroengras gefruit en vervolgens ketchup, appelazijn, ansjovis saus, gembersiroop, sap van een kaffir limoen en rietsuiker erbij. Toen de saus was afgekoeld heb ik nog wat fijngehakte koriander toegevoegd. Dit was een bijzonder lekker sausje (met een lekker fris zuurtje), zelfs mijn dochter van 3 vond het een lekkere dip :).

IMG_20211218_122955608.jpg


Na een uurtje of 6 op de BBQ heb ik de procureur ingepakt, hij was ondertussen al 71 graden.

IMG_20211218_124737337.jpg



IMG_20211218_125751364.jpg


Bij 95 graden heb ik hem van de BBQ gehaald en 2 uurtjes laten rusten. Ondertussen kon ik mooi de rijst koken, de curry afmaken en de courgette en paprika grillen. Daarna het vlees lekker uit elkaar getrokken. Ik was blij met mijn rookringetje. Dit was mijn tweede gerecht op de KJ2 en ik verbaasde me weer over hoe veel smaak een paar blokjes eiken kunnen toevoegen...

IMG_20211218_163247334_HDR.jpg


IMG_20211218_164144935_HDR.jpg


Uiteindelijk een bordje opgemaakt en eten maar! De presentatie kan nog iets beter maar de combinatie van smaken was echt top. Pulled pork in combinatie met rode curry is echt een goede combi en een lekkere afwisseling op het standaard broodje.

IMG_20211218_170654908_HDR.jpg
 
Kijk dat ziet er lekker uit! Gefeliciteerd met je Knorretje verwacht ik zo.
 
Lekker hoor. Schuif maar door. Lust ik
Gefeliciteerd met je sticker
 
Mooie PP, leuke variatie zo met een oosters tintje, tip Galanga, Gember en Kentjoer (allen behoren tot dezefde familie)
kun je vers makkelijk in de vriezer bewaren, de bevroren wortels laten zich makkelijk raspen door een fijne rasp (zesteur).

Gefeliciteerd met je Knor.
In het vervolg graag niet eerst een draadje starten en dagen erna verder gaan, je loopt zo het risico dat je draadje verplaatst wordt omdat in dit onderdeel BBQ foto's verplicht zijn ook valt het minder op voor het beheer om je een sticker te geven. Plaats dus in het vervolg alles in 1 keer en in 1 topic.;)
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met je Knor.
In het vervolg graag niet eerst een draadje starten en dagen erna verder gaan, je loopt zo het risico dat je draadje verplaatst wordt omdat in dit onderdeel BBQ foto's verplicht zijn ook valt het minder op voor het beheer om je een sticker te geven. Plaats dus in het vervolg alles in 1 keer en in 1 topic.;)
Thanks voor het knorretje, daar doen we het voor :p Ik zal er aan denken!
 
En dan dit weekeind weer zo’n heerlijk gerecht 👍🏻
 
Deze heb ik even gemist!

Mooie combinatie van smaken zeg.

Was het oosters tintje goed te proeven na het mengen?
 
Lekker maal. Mijn volgende pulled pork moet ik ook maar eens de oosterse kant op

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Mooie PP, leuke variatie zo met een oosters tintje, tip Galanga, Gember en Kentjoer (allen behoren tot dezefde familie)
kun je vers makkelijk in de vriezer bewaren, de bevroren wortels laten zich makkelijk raspen door een fijne rasp (zesteur).
Bedankt voor de tip (die ik nu pas opmerk). Heb hier namelijk al vaak stukken gember moeten weggooien omdat de aangekochte stukken gemberwortel te groot waren om te verwerken en uiteindelijk in de koelkast bleven liggen tot ze niet meer bruikbaar waren.
Dan portioneer ik de restjes volgende keer en gaan ze in de vriezer.
 
Mooie run PP zo. En zeker eens lekker om een oosterse variant te maken. Zier er allemaal heel smakelijk uit.
Gefeliciteerd met je knorrie
 
Terug
Bovenaan Onderaan