BasBQ
Beef en Steak

1e keer op de Grill Guru Kamado

Martijn Muijs

Tondelzoeker
Berichten
6
Afgelopen weekend de eerste keer mijn nieuwe Kamado aangestoken.
600 gram buikspek gehaald, de dag ervoor gemarineerd met een puree van grof zeezout, knoflook, laurier, tijm en peterselie.
Vervolgens 3 uur langzaam gegaard op 100 gr. Celsius.
Smaakte goed, maar er is zeker ruimte voor verbetering :cool: ;)

BBQ Buikspek.jpg
 
Dat verslag mag wel wat uitgebreider hoor!
Nog foto's van toen het af was?
 
haha ja, voorzichtig beginnen he ;)
De puree zelf was ook niet heel spannend, die paar kruiden mag de volgende keer ook zeker meer zijn.
Bijgaand het eindresultaat. Op het einde van de 3 uurs-run moeite met de temperatuur hoog te houden, dus volgende keer meer kolen.
Meer knoflook en zout is zeker een aanrader. Daarnaast misschien een half uurtje of een uur op hogere temperatuur om het vet sappiger te krijgen.
Nu was het vlees niet droog, maar sappiger had zeker gemogen.

Dit is inderdaad niet de originele platesetter, maar een verstelbare met 2x halve hitteschild.
Zorgt voor flexibiliteit met het bereiden als je andere gerechten wilt bereiden.
Daarnaast hadden we nog geen platesetter en was de normale nergens meer verkrijgbaar😅😆
Een geheel vrijwillige keuze dus haha.

Op naar de volgende!

BBQ Buikspek(2).jpg
 
Kijk dat zien we graag, hoe meer foto’s hoe liever.
 
Ziet er goed uit. Buikspek is altijd lekker!

Had je de kerntemperatuur gemeten of gewoon 3 uur op 100 graden?
 
Buikspek! Hij ziet een beetje bleek, maar als ie gesmaakt heeft is het goed! Een kernthermometer is daarom ook wel een must have om zeker te weten hoe de garing is. En een hogere temp zorgt niet perse voor sappiger vlees, kan zelfs averechts werken.. succes!
 
Buikspek, misschien wel het lekkerste stukje vlees van de bbq
 
Thanks voor de tips! Kerntemperatuur heb ik op 80 graden gehouden. Daar had ik een simpele thermometer voor.
@Revers88 hij ziet inderdaad wat bleek, had van mij ook zeker wat bruiner mogen zijn. dat kan dan wel weer op hoge temperatuur behaald worden toch?
Binnenkort ga ik met mijn collega de nodige accessoires halen:cool:
 
Laatst bewerkt:
Lekker hoor
En niet alleen ruimte voor verbetering, zie ook nog ruimte op het rooster 😉
 
Terug
Bovenaan Onderaan