BasBQ
Beef en Steak

1e keer hambo op gietijzer

 
 

Northman

Vuurmaker
Berichten
56
Ik heb mijn kamado nu bijna 2 maanden en tot nu toe heb ik steeds wat van mijn low & slow dromen vervuld, maar gisteren dan eindelijk high & fast gegaan! Het moest simpel maar lekker zijn en dan kom ik uit op burgers. Ik zal het toegeven: ik had me een beetje gek laten maken door de recepten van Jord Althuizen en wilde meteen voor gemalen picanha gaan, al stond er bij dat dat best een dure grap is en dat slagers het zonde van het mooie vlees vinden.
Nou probeer eerst maar eens picanha te halen op vrijdagmiddag voor sluitingstijd. :oops: De jumbo had het vlees maar doet niet aan malen en de buurtslager kon wel malen maar had geen picanha op voorraad maar wilde me nog wel een lesje leren dat het, inderdaad, zonde zou zijn ;)

20210422_190432_resized_1.jpg


De lat wat lager gelegd en biologisch half om half gehakt gekocht, een paar lapjes varkensvlees, een stokbrood, ui en ananas, ik ben een Hawaii type. Een standaard kruidenmix gebruikt en geleerd dat je altijd ff moet proeven hoe zout die kan zijn. Q op 200C gezet en mijn nieuwe halve gietijzeren grill rooster- en plaat geplaatst. Ui een beetje voor gegrilld, hambo's op het rooster, lapjes en ananas op de plaat en met een minuut of 6 was het maaltje klaar. De beloofde grillstrepen van het gietijzer kwamen prachtig uit, helaas verdwenen die weer een beetje toen ik de burgers klakkeloos nog ff op de plaat legde, weer wat geleerd. :D

20210422_191113_resized_1.jpg


Het resultaat was prima, met name de smaak en textuur van de burgers erg lekker maar ik heb vooral ff lekker kunnen spelen, dat is toch half the fun!

20210422_191523_resized_1.jpg


20210422_192457_resized_1.jpg
 
Heerlijk om te zien, fantastisch om te eten.
 
De burgers zien er prima uit, hoor.
Ben ook van mening dat burgers van Picanha een beetje zonde is, als steak zijn ze veel lekkerder. Ook zonder de dure picanha kun je experimenteren tot je geen burger meer kunt zien
 
Lekker eten hoeft niet moeilijk of duur te zijn. dat blijkt maar weer eens...... het ziet er allemaal geweldig uit. Ik weet niet of je bij de Makro binnen kunt geraken maar daar is met enige regelmaat wel een Picanha te scoren voor rond de 10,-/kg. Voor die prijs kun je eventueel nog wel eens overwegen er stiekem een hamburger van te maken 🤫
 
Zo eenvoudig en super lekker. Ja die picanha kan je ook makkelijk scoren bij de Hanos en Sligro. Dan is ie niet veel duurder dan gehakt bij een goede slager.
 
Lekker gespeeld met een lekkere afsluiting

En als je zin heb in gemalen picanha dan gewoon doen zou ik zeggen
 
een zelfgemaakte en gekruide hamburger is altijd lekkerder dan die standaard burgers uit de super
en boven vuur gegrilld maakt het helemaal af.
mooi gedaan
 
Terug
Bovenaan Onderaan