BasBQ
Beef en Steak

Zwarte broodjes

 
 

uipko

Pitmaster
Berichten
735
Vandaag voor het eerst brood op de ots47 gemaakt, om met de deur in huis te vallen geen succes!

In eerste instantie leek de Q niet echt op temp (220c) te komen, ik had de pizza steen al voorverwarmd in de oven maar het bleef lastig om boven de 200c te komen. Ik had de temp probe, met kurk, naast het brood op de pizzasteen gelegd.

Brood in het mandje, klaar voor de Q:
IMG_5970_zps8f59b40f.jpg


Brood op de Q samen met pannetje kokend water:
IMG_5973_zps0b183238.jpg


Brood klaar, tot nu toe leek het allemaal goed te gaan
IMG_5979_zps6b33a6b2.jpg


En dan draai je net brood om...
IMG_5990_zpsab30db24.jpg


Het lijkt erop dat de pizzasteen veel heter is geweest dan de aangegeven temp. Hoe meten jullie de temp bij het gebruik van een pizza steen?

Naast het aanbrand fiasco vraag ik me ook af of het extra werk het wel waard is, de meerwaarde van broodbakken op de Qzie ik niet echt behalve "omdat het kan". Wellicht weer een extra rede om te gaan sparen voor een groen ei. ;)

De sessie zag er zo uit. Bij de temp piekenhad ik nog wat bolletjes erop gelegd en wat problemen met de probe, uiteindelijk is de probe zelfs kapot gegaan door de hoge temp.
[bbqsession]272[/bbqsession]
 
In een groen ei kan het net zo mis gaan. Ik meet eigenlijk nooit de steen temp.... De meerwaarde zit er voor mij ook niet in; in een oven wordt brood net zo lekker, men wil immers geen houtskool of rooksmaak aan het brood. Het is wel goed voor het oer gevoel ;)

Wellicht kan Dennis, een fervent broodbakker, meer licht hier op schijnen
 
jammer dat het mis gegaan is, het is idd dat je steen veel te heet geweest is, zou het kunnen komen door het voor verwarmen in de oven?
 
Gerard777 zei:
In een groen ei kan het net zo mis gaan. Ik meet eigenlijk nooit de steen temp....

Steen temp heb ik ook niet gemeten maar aangezien ik geen thermometer in de deksel heb, heb ik de probe met kurk op de steen gelegd. Wat ik kan bedenken is dat de probe te dicht bij het brood lag waardoor deze te weinig aangaf of dat de temp in het midden en net boven de steen een stuk lager is.

Leg eens uit hoe werkt dat oer gevoel samen met een Q vaan ?1500 ;) Voor het oer gevoel misschien gewoon kampvuurtje maken en dan brood op stok of in DO maken  :p

Maar ik moet toch minstens een keer een goed brood van de Q afhalen om te bewijzen "dat het kan" ;)
 
Dat is balen zeg! Wij hadden dat een tijd geleden met de pizza's. Net zwart genoeg om als gatenvuller in de snelweg te dienen. Grote baal! ( en ik heb wel een Ei, dus....)
 
Leo zei:
jammer dat het mis gegaan is, het is idd dat je steen veel te heet geweest is, zou het kunnen komen door het voor verwarmen in de oven?

Ik denk het niet. Normaal maak ik brood in de oven op een voorverwarmde pizzasteen op ~220c. Ik heb nu de steen op 200c voorverwarmd voordat deze op de Q ging. Ik heb de steen voorverwarmd omdat mijn timing niet zo geweldig was. Ik dacht dat ik tijdens de laatste rijs (~50min) de Q wel kon aansteken maar dit bleek veel te krap.
 
Toevallig (...) vandaag ook een brood gebakken op de OTP57. Ook ik haalde de gevraagde 225 graden niet. Ik heb de steen niet voorverwarmd, maar het deeg voor de tweede rijs op de koude steen gelegd.
Uiteindelijk was de temperatuur op de steen 180 graden. Het brood had na 50 minuten een kern van 95 graden. De korst was niet erg donker, ik was vergeten om het deeg te bevochtigen....
Uiteindelijk een lekker brood geworden!

pER1bSg.jpg


Het oergevoel is bevredigd, de volgende keer gewoon in de oven  :)
 
Dominique zei:
Dat is balen zeg! Wij hadden dat een tijd geleden met de pizza's. Net zwart genoeg om als gatenvuller in de snelweg te dienen. Grote baal! ( en ik heb wel een Ei, dus....)

Beetje balen ja, voordeel is dat het geen avondeten was en er dus niet even snel iets anders gemaakt hoefde te worden.

Wij hebben ook een keer een halve pizza sessie, na een kolen re-fill, zo verpest. Het voordeel van het ei  zie ik vooral in het op temp krijgen en houden. Lucht vs steen temp is denk ik beter in een ei dan in een Weber. Verkolen kan natuurlijk met elke Q, misschien met een ei zelfs wel makkelijker omdat die sneller heet wordt.
 
Ceriel zei:
Uiteindelijk een lekker brood geworden!

Het oergevoel is bevredigd, de volgende keer gewoon in de oven  :)

Jaja wrijf het er nog maar eens in ;) Jouw temp is lager maar het brood is bruiner dat ziet er een stuk beter uit.

Begrijp ik het goed dat je de tweede rijs op de pizzasteen hebt gedaan en na de rijs op de Q heb gelegd? Ik denk dat de afstand kolen/rooster bij de 47 ook wat kleiner is waardoor de steen nog sneller heet wordt. Volgende keer ga ik zonder voorverwarmen proberen, dat maakt het brood op de steen leggen ook een stuk makkelijker ;)
 
Hoe had je de kolen liggen? Ik heb een volle starter langs de rand gelegd, was voor mij ook de eerste keer met de pizzasteen op de OTP.... Pizza's maak ik vol gas op de Spirit  :D
 
Ceriel zei:
Hoe had je de kolen liggen? Ik heb een volle starter langs de rand gelegd, was voor ook de eerste keer met de pizzasteen op de OTP.... Pizza's maak ik vol gas op de Spirit  :D

Ik had een volle starter, 3/4 briketten 1/4 kolen, aangestoken en verspreid over het rooster. Daar heb ik nog een laagje houtskool overheen gegooid. Misschien was dat extra laagje wel wat te veel van het goede....
 
Ati zei:
Jammer, de bovenkant zag er lekker uit. Balen voor je  :(

De bovenkant smaakt ook nog prima en het was gelukkig niet een duur stukje vlees. Het is dus vooral vervelend voor de ego van de oermens in mij ;)

Nu toch maar even een brood in de oven maken voor bij het S&M recept.
 
Als je de brandende kolen onder de steen hebt gehad kan ik me voorstellen dat de steen veel heter is geworden als de gemeten luchttemperatuur? (ondanks dat je vrij kort boven de steen de temp meet?)

En zo te zien heb je ook een vrij "nat/slap"deeg. Na het rijzen staat er ook niet echt spanning op de buitenlaag. Tenminste,dat denk ik te zien aangezien je het hebt ingesneden. Een insnijding moet dan wat gaan openstaan door de spanning die op het deeg staat na het rijzen.  Maar dat is de ervaring die ik heb met ambachtelijk brood,en niet met een kant en klare mix.
Ik heb wel recepten voor ambachtelijk brood? Ik heb de opleideing bakkerij gedaan,en heb ongetwijfeld nog ergens mijn receptenboek.. (ook veel leuker om te doen trouwens,en zeker niet moeilijk)
 
Mr D.J. zei:
Als je de brandende kolen onder de steen hebt gehad kan ik me voorstellen dat de steen veel heter is geworden als de gemeten luchttemperatuur? (ondanks dat je vrij kort boven de steen de temp meet?)

En zo te zien heb je ook een vrij "nat/slap"deeg. Na het rijzen staat er ook niet echt spanning op de buitenlaag. Tenminste,dat denk ik te zien aangezien je het hebt ingesneden. Een insnijding moet dan wat gaan openstaan door de spanning die op het deeg staat na het rijzen.  Maar dat is de ervaring die ik heb met ambachtelijk brood,en niet met een kant en klare mix.
Ik heb wel recepten voor ambachtelijk brood? Ik heb de opleideing bakkerij gedaan,en heb ongetwijfeld nog ergens mijn receptenboek.. (ook veel leuker om te doen trouwens,en zeker niet moeilijk)

Volgende keer, zoals Ceriel al eerder zei, de kolen langs de rand dat zorgt denk ik voor een beter temp verdeling.

Recepten zijn altijd welkom. Ik gebruik meestal geen mix, deze mix was een probeersel. Dat het wat slap was, was volgens mij ook doordat de tweede rijs veel te lang was.
 
Ik zal het boek eens opzoeken. En de standaard recepten eens digitaal verwerken..

Ik ben wel benieuwd hoe dat zit met dat pannetje water trouwens. In de bakkerij geef je wel eens een stoot stoom in de oven. Maar dat is eigenlijks als je haredre broodsoorten hebt zoals harde bollen en stokbrood. Een constant stomend pannetje lijkt me niet bevordelijk voor een mooie korst. Kan je beter even een keer of twee met de plantenspuit sproeien. Scheelt denk ik ook in de temperatuur die je wil hebben.
 
Ik ben in bezit van de Weber Pizza Oven.
Die heeft een (lucht)buffer tussen de kolen en de steen.
Ik heb er nog nooit brood op gebakken ( is nog wel een todo! ), maar pizza's zijn echt goed te doen!!
 
MarBQ zei:
Ik ben in bezit van de Weber Pizza Oven.
Die heeft een (lucht)buffer tussen de kolen en de steen.
Ik heb er nog nooit brood op gebakken ( is nog wel een todo! ), maar pizza's zijn echt goed te doen!!

Leg je de kolen dan langs de rand of vul je gewoon het hele kolenrooster?
 
Terug
Bovenaan Onderaan