Beef en Steak

Zuurdesem Brood

Ik heb een dure oven van Smeg, maar ik ben er niet echt tevreden over. Brood bak je heel fijn in houtovens en een ei heeft net zo'n principe, stralingswarmte van het keramiek rondom.
Hoop dat de broden beter worden.

Dennis, in de Zenne vallei zijn er wel gistcellen in de lucht. Geuze bier ontstaat door spontane gisting en kan alleen in de Zenne vallei bij Brussel.
Het begint al te groeien zo te zien.

Structor, brood uit de steenoven is lekkerder dan uit een gewone oven (heerlijk krokante korst). Met. De BGE heb je een optima forma steenoven.

@Frits, ook dat blijkt niet helemaal waar, bij zo'n brouwerij werd het plafond vervangen en daarna was er geen gisting meer. Het is meer iets dat in en om die gebouwen zit vanwege het vele brouwen en gisten dan dat het daar in het wild rondhangt.
Het zit op en aan dingen net als dat wijn gaat gisten door de gist die op de schilletjes zit. Gaat mijn mengsel gisten door de gist die in het meel zit.

En zo zag het er vandaag uit, het elastiekje geeft het niveau na het voeren aan. Aardig wat activiteit dus, maar dit is nog niet de goede gistsoort die ik wil hebben. Daar moet ik gewoon rustig nog een paar dagen voor doorvoeren.

12b1ce94d7ddad2ae6b6876691123679.jpg

Leuk verslag Dennis, ik volg het fanatiek. Heb ff gegoogled voor aanvullende info, maar het lijkt een beetje op Herman, zo'n rage van vroeger ;)
@Boldeagle: thnx voor de tip van het rolbrood, had ik nog niet ontdekt, maar staat nu op de lijst.

Is dit deeg zo'n mormonen variant (oid) welke een aantal jaren geleden erg populair was ?

Gaaf, ik kom niet veel meer langs maar dit ga ik volgen

moet je toch vaker langs komen hugo  ;)

Leo zei:
moet je toch vaker langs komen hugo  ;)

Ik zal mijn best doen  8) Beloof niets maar ga het proberen

weet ik, was een plagerijtje hoor :)

@boldeagle, nee hoor, is gewoon een traditionele manier van brood maken, brood met veel meer smaak omdat het gist langzamer zijn werk doet en daar ook andere smaakstoffen bij aanmaakt.
Bij de wat luxere bakkers als Bbrood kun je alleen maar zuurdesem komen.

Terug
Bovenaan Onderaan