BasBQ
Beef en Steak

Zuur

Miki

Stoker
Berichten
280
Ik ben dol op zuur bij vlees en in het bijzonder bij bbq. Zuur kun je van tevoren maken dus
dat is lekker makkelijk. Als je het wilt gebruiken om te conserveren, dan moet je de potten in kokend water doen om te
steriliseren.

Een lichtere brine dan voor vlees: 20 gram zout; 40 gram suiker, 20 gram witte azijn en 1 liter water. Samen aan de kook brengen of
totdat het suiker en het zout is opgelost. Voeg kruiden toe naar smaak, ik heb hier gebruikt: peper en komijnzaad.
Maar er zijn ook recepten met steranijs tot aan kaneel als je meer een zoet aromatische pekel wilt hebben. Proef de pekel
altijd om aan te kunnen passen.

Als je spitskool gebruikt, zoals hier, dan eerst een paar uur inzouten zodat het vocht eruit trekt en afspoelen. Ik heb
aan de spitskool toegevoegd: sjalot, winterpeen,ui en paprika's.  Hoe meer verschillende kleuren je gebruikt, hoe decoratiever de
pot er uit ziet.


 
Hoi Camiel,

Dit kun je in beginsel al na 2 a 3 dag serveren, maar als je het langer laat staan dan vermengen
de smaken zich beter.

Het is een aangepast Hongaars recept van mijn moeder: het heet csalam?d?. In Hongarije is
er een ware cultus rondom het inleggen van groenten.

Nederlandstalige bronnen ken ik niet, maar er is wel een engelstalig blog dat uitgebreid ingaat op inleggen, met ook recepten:
http://foodinjars.com/
 
Miki zei:
Hoi Camiel,

Dit kun je in beginsel al na 2 a 3 dag serveren, maar als je het langer laat staan dan vermengen
de smaken zich beter.

Het is een aangepast Hongaars recept van mijn moeder: het heet csalam?d?. In Hongarije is
er een ware cultus rondom het inleggen van groenten.

Nederlandstalige bronnen ken ik niet, maar er is wel een engelstalig blog dat uitgebreid ingaat op inleggen, met ook recepten:
http://foodinjars.com/

Dank je Miki, ik ga van het weekend eens wat lezen en zoeken!
 
Wij maken altijd zelf zuurkool want dat vinden wij lekkerder als wat je koopt.
 
@Camiel. Leuk, let even in de recepten op de hoeveelheid suiker. Ik heb weleens een Engels recept geprobeerd van Tom Kerridge en dat was
mij veel te zoet. Ik denk als je de verhouding zout, azijn en suiker naar je eigen smaak op orde hebt, dan kun je naar hartelust met kruiden
experimenteren.

@Riona Dat heb ik nog niet gedaan, maar lijkt mij ook een leuk project: heb je een recept?

@Uipko. Ja, Roemenen en Hongaren hebben meer gemeen dan ze zouden willen toegeven.

 
Leuke bijdrage Miki! Dat ga ik binnenkort ook maar eens proberen.
Naast dat het lekker is, staan dat soort potjes altijd supergezellig in de grutterskast :)
 
Citroen op zuur? Is dat dan lekker 'uit de vuist', of gebruik je dat weer als ingredi?nt voor iets specifieks?
 
Citroen? Ik zeg cocktails....
 
Wat Emiel zegt!
 
Ik ken zo 10 cocktails met citroen erin ;)
 
@Noskos  uhm..... dat geloof ik meteen. Misschien moet ik ook eens mijn Pisco sour met gefermenteerde citroen proberen.

Mooie potten trouwens Bert. Ui en komkommers zijn heerlijk ingelegd. De citroenen heb ik zelf nog niet gemaakt, in Rotterdam
kun je die wel krijgen bij de Marokkaanse winkels en ik maak er dan een Tajinegerecht van met kip en groene olijven. Altijd een groot succes.

Wat het recept betreft, ik heb vandaag geproefd. De groenten waren lekker knapperig gebleven zoals ik dat lekker vind. Ik vond het
alleen niet zuur genoeg. Ik heb een andere azijn gebruikt dit keer, dus misschien was dat de reden. Ik heb er nu nog azijn aan toegevoegd (drie eetlepels), om
het op te frissen.

Erg leuk, zo'n forum. Nu kan ik aan mijn achterban ook eens aantonen dat ik niet de enige ben die dit soort dingen doet. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan