Beste bbq collega's
Gisteren was een spannend dagje. Een soort van proefwerk, nee wacht. Een examen!
Zou ik na het examen trots als een pauw rondlopen of kluizenaar worden uit schaamte?
Lees hieronder het verhaal en de uitslag van het "examen".
Hoe het begon:
Ik had net (vrijdag avond) wat worstjes uit de vriezer gehaald om te ontdooien zodat ze zaterdag op de bbq konden.
Iets later belde onze dochter dat ze onderweg naar thuisthuis was (ze zit op kamers en was dus onderweg naar ons) en dat ze bezig is met een project. Op zaterdag zouden 2 vriendinnen van haar, die meewerkte aan het project, ook naar Dinteloord komen om hier in de regio de nodige dingen te doen. ok. prima.
En oh ja, ze blijven eten en ze komen uit Bolivia en Argentinië.......... okeeeeeeeee
Hoe het verder ging:
Wat nu wat nu???

Ik kan toch niet met een paar simpele venkelworstjes aankomen? Wat zullen ze dan wel niet denken: Die zielepiet heeft leuke bbq's hoor, maar alleen voor worstjes? Pfffff. Loser 
ok, ok. een tikje gedramatiseerd maar wat er echt gebeurde:
worstjes terug in de vriezer en zaterdagochtend naar de sligro voor een picanha.

Jazeker. Picanha. De uitdaging aangaan met kenners, mensen die weten wat een picanha is en hoe het hoort te smaken.
De ultieme uitdaging, een examen zo je wilt.
En om voor de 10 met een stickertje te gaan, chimmichurri erbij. Hoppaaa. Niet van dat bange, we gaan all-in.
Zo gedacht, zo gedaan.
Als eerste de chimmichurri gemaakt volgens recept Mac's chimmichurri. Die kon dan iig nog ff een paar uurtjes staan.
Tegen 5 uur de wsm aangestoken en de picanha erop. De "klassieke" bereiding van L&S en daarna affakkelen vindt ikzelf het lekkerst, dus daar gingen we voor.
Voor de veganisten nog gevulde portobello's gemaakt en het geheel aangekleed met geroosterde padronpepers met zeezout, stukje meloen, salade, olijfjes, rode aardappelfrietjes, enz
De foto's want anders niet gebeurt natuurlijk
De chimmichurri
De picanha op de wsm met een blokje walnotenhout voor de rook
Ondertussen een simpel voorgerechtje. De meiden waren inmiddels gearriveerd
meloen, geroosterde padron, olijfjes
Na gezellig gekletst te hebben (ff de roest van m'n engels afhalen) de wsm checken
Wat is dat toch een geweldig apparaat. Ben er gewoon verliefd op
De portobellos mochten er inmiddels ook bij
Lekker man, paprika, walnootjes
Toen kwam het moment dat de portobellos zo goed als klaar waren en de picanha afgefakkeld kon worden

En toen aansnijden. De dames waren inmiddels al erg enthousiast en heel erg nieuwsgierig (en ook heel hongerig)
OMG!!!!! Perfect!!! Traantje van blijdschap
De gasten waren echte kenners, want het bordje was goed gevuld

Nog snel een foto van de tafel voordat het echt een slagveld werd
Maar wat was nu het oordeel?

(tromgeroffel)
EEN DIKKE VETTE 10 !!!!!
Opmerkingen als: "OMG, this meat is sooooo gooooood" vlogen over tafel.
"And the chimmichurri is so nice, love it that you made that for us"
Jaja bbq-collega's, die complimenten kon ik mooi in mijn zak steken.
En om het te vieren nog even een home-made limoncello weggetikt (sorry voor de wazige foto)
De dames wilde dit ook en ook hiervoor alle lof.
Alhoewel de limoncello wel "a bit strong" gevonden werd. Pffff, jullie zijn toch studenten???
Nog lekker nagekletst en verder een hele leuke avond gehad.
Dank voor het lezen
Rick
Gisteren was een spannend dagje. Een soort van proefwerk, nee wacht. Een examen!
Zou ik na het examen trots als een pauw rondlopen of kluizenaar worden uit schaamte?
Lees hieronder het verhaal en de uitslag van het "examen".
Hoe het begon:
Ik had net (vrijdag avond) wat worstjes uit de vriezer gehaald om te ontdooien zodat ze zaterdag op de bbq konden.
Iets later belde onze dochter dat ze onderweg naar thuisthuis was (ze zit op kamers en was dus onderweg naar ons) en dat ze bezig is met een project. Op zaterdag zouden 2 vriendinnen van haar, die meewerkte aan het project, ook naar Dinteloord komen om hier in de regio de nodige dingen te doen. ok. prima.
En oh ja, ze blijven eten en ze komen uit Bolivia en Argentinië.......... okeeeeeeeee
Hoe het verder ging:
Wat nu wat nu???
ok, ok. een tikje gedramatiseerd maar wat er echt gebeurde:
worstjes terug in de vriezer en zaterdagochtend naar de sligro voor een picanha.
Jazeker. Picanha. De uitdaging aangaan met kenners, mensen die weten wat een picanha is en hoe het hoort te smaken.
De ultieme uitdaging, een examen zo je wilt.
En om voor de 10 met een stickertje te gaan, chimmichurri erbij. Hoppaaa. Niet van dat bange, we gaan all-in.
Zo gedacht, zo gedaan.
Als eerste de chimmichurri gemaakt volgens recept Mac's chimmichurri. Die kon dan iig nog ff een paar uurtjes staan.
Tegen 5 uur de wsm aangestoken en de picanha erop. De "klassieke" bereiding van L&S en daarna affakkelen vindt ikzelf het lekkerst, dus daar gingen we voor.
Voor de veganisten nog gevulde portobello's gemaakt en het geheel aangekleed met geroosterde padronpepers met zeezout, stukje meloen, salade, olijfjes, rode aardappelfrietjes, enz
De foto's want anders niet gebeurt natuurlijk
De chimmichurri
De picanha op de wsm met een blokje walnotenhout voor de rook
Ondertussen een simpel voorgerechtje. De meiden waren inmiddels gearriveerd
meloen, geroosterde padron, olijfjes
Na gezellig gekletst te hebben (ff de roest van m'n engels afhalen) de wsm checken
Wat is dat toch een geweldig apparaat. Ben er gewoon verliefd op
De portobellos mochten er inmiddels ook bij
Lekker man, paprika, walnootjes
Toen kwam het moment dat de portobellos zo goed als klaar waren en de picanha afgefakkeld kon worden
En toen aansnijden. De dames waren inmiddels al erg enthousiast en heel erg nieuwsgierig (en ook heel hongerig)
OMG!!!!! Perfect!!! Traantje van blijdschap
De gasten waren echte kenners, want het bordje was goed gevuld
Nog snel een foto van de tafel voordat het echt een slagveld werd
Maar wat was nu het oordeel?
EEN DIKKE VETTE 10 !!!!!
Opmerkingen als: "OMG, this meat is sooooo gooooood" vlogen over tafel.
"And the chimmichurri is so nice, love it that you made that for us"
Jaja bbq-collega's, die complimenten kon ik mooi in mijn zak steken.
En om het te vieren nog even een home-made limoncello weggetikt (sorry voor de wazige foto)
De dames wilde dit ook en ook hiervoor alle lof.
Alhoewel de limoncello wel "a bit strong" gevonden werd. Pffff, jullie zijn toch studenten???
Nog lekker nagekletst en verder een hele leuke avond gehad.
Dank voor het lezen
Rick