Beef en Steak

Ziipa Piana Gas Pizzaoven

• Onderwerp starter Onderwerp starter tdp
  • Startdatum Startdatum

tdp

Vuurmaker
Aangezien ik best vaak pizza's bak samen met mijn dochter, vond ik het eens tijd om een pizzaoven aan te schaffen. Natuurlijk gekeken naar de Ooni, maar eigenwijs als ik ben, toch ook naar alternatieven gekeken. Voorwaarde was een pizzaoven op gas, kostentechnisch als voor het gemak. Bleek dat mijn maat pizzaovens verkocht via zijn webshop. (Geen aandelen, geen belangen, anders dat ik hem alle handel van de wereld gun ;)). Aangezien dochterlief de kleur ook erg mooi vond, me er maar eens in verdiept. Ik kon er bar weinig recensies over vinden. In Frankrijk wel een paar recensies gelezen (Deepl is dan echt een briljante vertaalapp ;)). Een der voordelen is dat je de pizzasteen kunt draaien, met een draaiwieltje aan de voorkant. Dit leek mij wel een mooie optie, en las links/rechts ook wel dat dit een meerwaarde kon hebben. Gelukkig houdt vrouwlief ook van pizza's, lekker eten en gelukkige kinderen, dus ik mocht mijn eigen spaarrekening aanspreken om hem aan te schaffen :).

Het draaiwiel voor de draaiende pizzasteen:

ZiiPa_1.jpg

Slang en gasregelaar werden er bij geregeld;
ZiiPa_2.jpg

Afwerking is iets met een Franse slag wellicht, maar het is dan ook een Frans merk ;)
ZiiPa_3.jpg

Ziipa_4.jpg

En toevallig laatst een statafel bij een maat op kunnen halen. Deze gaan we opknappen en dat wordt onze werktafel:
ZiiPa_5.jpg

Deze week maar eens een gasfles halen, en dan denk ik dat ik vrijdag een eerste run ga bakken! Ben erg benieuwd!

Leuk! De afwerking ben ik met je eens. Maar verder ziet hij er mooi uit. Ingenieus ook met dat wieltje. Ben benieuwd hoe hij bevalt.
Succes!

Ziet er goed uit benieuwd naar je eerste resultaten.

Wordt ( denk ik) nog wel een sport de pizza precies op je draai plateau te mikken?

• Leuk
Waarderingen: tdp
Ziet er goed uit benieuwd naar je eerste resultaten.

Wordt ( denk ik) nog wel een sport de pizza precies op je draai plateau te mikken?
Die sport beoefen ik nu ook al op de Weber, dus ben enigzins ervaren. Maar dit is wel een hogere competitie, eensch!

Was juist hetzelfde aan het denken, hij zal toch min of meer correct moeten liggen. Maar het idee is niet echt zo nieuw, er zijn zo een paar oven die dit doen en ik zie wel dat het wel voordelen heeft. Maar een pizza ronddraaien met een turning peel is niet zo moeilijk als je dat 1 maal gedaan hebt (persoonlijke mening). Echter nadelen/bedenkingen zijn volgens mij: je zal moeten mikken en meer stukken die stuk kunnen gaan

Meer stukken die stuk kunnen gaan... ik ga stuk 😜

• Leuk
Mijn pizza oven nu een jaar in bezit. Ik maak regelmatig mijn eigen deeg. Vaak in 1x voor een stuk of 10 bollen en dan vries ik de rest in. Ik werk veel thuis en dan wil er nog wel eens een (semi) spontaan lunch pizzatje doorheen gaan 🙈. Geweldige aankoop, daar ga je vast geen spijt van krijgen

• Leuk
Het deeg staat te rijzen, dadelijk er bollen van draaien en nog eens 6 uur rijzen! Aan de voorbereiding ligt het in ieder geval niet!

Mijn pizza oven nu een jaar in bezit. Ik maak regelmatig mijn eigen deeg. Vaak in 1x voor een stuk of 10 bollen en dan vries ik de rest in. Ik werk veel thuis en dan wil er nog wel eens een (semi) spontaan lunch pizzatje doorheen gaan 🙈. Geweldige aankoop, daar ga je vast geen spijt van krijgen
Werkt dat goed, dat invriezen? En heb je daar toevallig iets van een stappenplan van? Ik werk ook geregeld thuis namelijk ;)

Mooi ding. Ben benieuwd hoe dat draaiwieltje bevalt.
Bollen invriezen doe ik in de ronde bakjes van Ikea.
De Ikea 365+ voorraaddoos (plastic) met deksel. Daar laat ik de bollen ook in rijzen.
Ikea voorraaddoos

Werkt dat goed, dat invriezen? En heb je daar toevallig iets van een stappenplan van? Ik werk ook geregeld thuis namelijk ;)
Niets boven vers maar invriezen gaat best goed.
Ik vries gewoon de bollen in die ik overhoud. Die hebben het hele proces doorlopen tot het moment dat ik zou gaan stretchen.
Die haal ik een uur of 4 voor gebruik uit de vriezer gewoon op het aanrecht ontdooien en op temperatuur komen.
Daarna "gewoon stretchen" etc. Moeten wel gewoon in pizza oven gebakken worden.
Tot nu toe heb ik ze in keukenfolie ingepakt maar er zijn vast slimmere methodes in bakjes of zo.

Op Italiëplein staat ook een methode waarbij je de bodem wel afbakt met alleen tomaten saus.
Als je die gaat gebruiken moet je hem nog beleggen met topping naar wens maar de bodem is dan al gaar.
Dit heb ik nog nooit gedaan.

Dat werkt heel goed, ik heb wel het idee dat het het net niet red tegenover vers deeg. Maar na de bulk rijstijd (als een grote massa) verdeel je het deeg in mooie bollen. Leg de bollen voor vandaag apart voor ca een uur. Pak je rol vershoudfolie erbij en per bolletje strak inpakken en zsm de vriezer in.
Voor ontdooien ca 3 uur van tevoren eruit halen? Ik gebruik dan vaak de rijs stand van mn oven op 30 graden. De moeite is een beetje het vinden van de juiste tijd. Je wil namelijk niet dat je bolletje "overproofed", dan wordt het papperig en moeilijk werkbaar.

Verschil tussen mij en Kyrti is dat hij "gepland" overhoudt.
Dat heb ik eigenlijk nog niet gehad.
Bij gepland overhouden zou ik de "methode Kyrti" aanhouden dus na de bulk rijs invriezen.
M.b.t ontdooien en rijzen als je altijd vrij consistent ben met je meel en hoeveelheid gist vindt je daar je weg wel in.
Voor de "afgerezen" bollen reken ik 4 uur ontdooien en opwarmen tot afbakken.

Kunnen jullie uitleggen hoe dat rijzen in bulk werkt? Ik heb mezelf een hele andere methode aangeleerd n.a.v. de pizzabijbel en wil die methode ook graag proberen.

Nu pak ik Caputo Pizzeria meel. Aanbevolen rijstijd 8-18 uur buiten koeling of 12-48 in koeling.
Ik maak dan het deeg. Dit laat ik 15 minuten afgedekt als 1 grote bol rusten.

Na de 15 minuten verdeel ik deze in kleine bolletjes die in een deegkrat de koeling ingaan voor 24 uur. De volgende dag haal ik deze 2 tot 3 uur voor het bakken uit de koelkast.

Nou, de eerste ronde zit erop! De oven was binnen 15 minuten op 400 graden, pizzasteen niet kunnen meten!

Pizzadeeg was goed gelukt, en mooie pizza’s van kunnen maken! Het ‘mikken’ van de pizza op de steen ging eigenlijk zonder problemen. Het is wel even zoeken naar de juiste snelheid van draaien, maar het is meer dan geslaagd!

IMG_8852.jpeg

“The proof is in the pizza!!”
IMG_8856.jpeg

IMG_8857.jpeg

Nou, de eerste ronde zit erop! De oven was binnen 15 minuten op 400 graden, pizzasteen niet kunnen meten!

Pizzadeeg was goed gelukt, en mooie pizza’s van kunnen maken! Het ‘mikken’ van de pizza op de steen ging eigenlijk zonder problemen. Het is wel even zoeken naar de juiste snelheid van draaien, maar het is meer dan geslaagd!

Bekijk bijlage 76476

“The proof is in the pizza!!”
Bekijk bijlage 76478

Bekijk bijlage 76479
Nondeju dat is een mooie pizza!

Goed om te zien dat de oven je bevalt :D Hoe snel denk je dat het ongeveer klaar was na het lanceren?

Denk zo’n 2 minuten, max

Terug
Bovenaan Onderaan