BasBQ
Beef en Steak

Zelfbouw tafel kamado joe Classic 3

Joost12

Vuurmaker
Berichten
96
Na jaren bezig te zijn geweest op een Weber Genesis S320 en een Borniak elektrische rookoven heb ik zo'n jaar geleden besloten dat mijn buitenkookactiviteiten uitgebreid moesten worden met een kamado.
Vanaf dat moment begonnen met sparen (vind ik altijd leuker dan zomaar naar een winkel rennen) en uitzoeken wat ik dan zou willen. De keuze viel uiteindelijk op een kamado joe Classic 3 stand alone zodat ik hem zelf in kon bouwen.
In november met een black friday aanbieding uiteindelijk mijn toestel gekocht en dan staat er ineens een krat in de achtertuin.

IMG_20211111_164909.jpg


Werk zelf in een staalbedrijf als projectleider/3d tekenaar, dus aan de slag gegaan met mijn tekenpakket en een 3d model gemaakt.

IMG_20211125_170017.jpg


Materiaal besteld en samen met een lasser alles in elkaar gezet

IMG_20211210_132716.jpg

IMG_20211210_132720.jpg

Hier en daar het logo uit laten snijden.
Daarna is hij extern gestraald en meerlaags gecoat. Epoxy met een eindcoat van structuur lak in RAL9005

IMG_20211224_120959.jpg

Daarna 3-zijdig eiken sponning planken aangebracht met afstandshouders t.o.v. het staal. Eiken behandeld met Skylt lak.

IMG_20220101_122959.jpg
 
Laatst bewerkt:
Stalen bovenblad ligt in een opstaande rand in het frame. Daarna natuurlijk de KJ classic 3 er in getild en blad er overheen gelegd. Tevens een keramische tegel van 75x75 er gedeeltelijk verzonken in gelegd als werkblad.
IMG_20220102_134051.jpg



IMG_20220102_134043.jpg


IMG_20220102_134027.jpg

Nu vies maken en de details afwerken.
In het voor en achteraanzicht zitten ook logo's gesneden en deze worden nog met rode lak ingekleurd, maar daar zijn nu de temperaturen niet voor geschikt.
Tevens een aantal Traeger magneten aangeschaft, dit omdat ik de posities van de haakjes flexibel wil houden.

IMG_20220104_152225.jpg


Hebben jullie misschien nog ideeën voor een rek of iets dergelijks om in de rechterruimte te plaatsen waar ik mijn RVS en gietijzeren roosters en de deflektors in te zetten / leggen ?
 
-BAM- die komt binnen. Mooi hoor (y)
 
Heel erg gaaf meubel!
Super netjes gemaakt.

Ik hoop dat je meer geluk hebt met je eiken dan dat ik heb, alles werkt hier als een malle en komende zomer kan ik alle deurtjes en panelen opnieuw gaan maken.
 
Laatst bewerkt:
Heel erg gaaf meubel!
Super netjes gemaakt.

Ik hoop dat je meer geluk hebt met je eiken dan dat ik heb, alles werkt hier als een malle en komende zomer kan ik alle deurtjes en panelen opnieuw gaan maken.
Was me al opgevallen van de foto's laast dat je kastjes niet meer dicht gaan .
Als je 50 cm eiken in de breedte hebt kan dit wel een 0,5 cm werken . En als je ook nog eens dwars latten aan de achterkant zet zal hij ook krom trekken omdat hout niet in de lengte werkt.
Mocht je een lat op de achterkant deurtje willen dan een sleufje als schroefgat en een schoef met platte achterkant kop zodat hij mee kan uitzetten .schroeven natuurlijk niet te strak aan draaien .
En de lat niet verlijmen.
 
Was me al opgevallen van de foto's laast dat je kastjes niet meer dicht gaan .
Als je 50 cm eiken in de breedte hebt kan dit wel een 0,5 cm werken . En als je ook nog eens dwars latten aan de achterkant zet zal hij ook krom trekken omdat hout niet in de lengte werkt.
Mocht je een lat op de achterkant deurtje willen dan een sleufje als schroefgat en een schoef met platte achterkant kop zodat hij mee kan uitzetten .schroeven natuurlijk niet te strak aan draaien .
En de lat niet verlijmen.

Bedankt voor de tips, maar zal echt opzoek moeten naar iets anders.
Dit werkt veel te veel.
Heb hierover ook al contact gehad met diverse interieur bouwers en die geven ook allemaal aan dat het met eiken eigenlijk niet tegen te houden is.

222BA997-0368-47FA-9543-BC3B12534175.jpeg
 
Je zou nog een stalen u frame kunnen lassen en daar een eiken paneel los er in met voldoende zij ruimte .zo kunnen de deuren ook gemaakt worden, dan kan het hout echt vrij werken zonder dat je de vrije ruimte ziet .
 
Zou voor nu dit paneel laten zitten omdat hij super strak tussen zit ,en van het zomer als hij weer terug gekrompen is er uit halen en mocht hij nog recht zijn dan 1cm versmallen en er weer in . Het uitzetten heeft natuurlijk wel een maximum.
 
Heb bewust voor sponning planken gekozen in een groter gat met RVS schroef met platte kop. De sponning planken zitten niet klem ,maar kunnen 4 mm. per stuk werken
 
Iemand nog ideeën voor het netjes opbergen van alle roosters e.d. ?
 
Heb bewust voor sponning planken gekozen in een groter gat met RVS schroef met platte kop. De sponning planken zitten niet klem ,maar kunnen 4 mm. per stuk werken
Jij snapt het 👍🏻
 
Iemand nog ideeën voor het netjes opbergen van alle roosters e.d. ?
Ten eerste mooi project! Ik zie nog geen bieropener ergens :eek:

Qua ideeën kwam ik van de week een zeer luxe bbq tafel tegen ( 3000 euro), denk dat als je deze bekijkt mooie ideeën op kunt doen.
Ik zal even zoeken voor je!

En gevonden :

1642185621176.png

Kamado Space infinite Island, oftewel bbqtafel!

Zien de vorderingen wel verschijnen!
 
Bier opener is onderweg !
 
Bedankt voor de tips, maar zal echt opzoek moeten naar iets anders.
Dit werkt veel te veel.
Heb hierover ook al contact gehad met diverse interieur bouwers en die geven ook allemaal aan dat het met eiken eigenlijk niet tegen te houden is.

Bekijk bijlage 33700

Ik heb een gelijkaardig meubel gemaakt en heb hiervoor eiken planchetten gebruikt, met tand en groef en die verlijmd op het staal met lijm die bedoeld is om trespa op gevels te lijmen. Ik heb met een L profiel gewerkt onder de grote kokers waar op ze vast zitten, hetzelfde principe zou je op je wanden kunnen doen.

De planken hebben telkens een paar mm speling gegeven en de lijm blijft flexibel. Op die manier kan het hout werken maar blijft alles hangen.
Ik heb geen enkele schroef gebruikt.

Moest je toch schroeven gebruiken kan je best, zoals hier al beschreven, de het gat wat breder maken dan nu het geval is.

Een andere optie is om voor harder hout te gaan dat minder werkt.

Ik ben zeker geen schrijnwerker, maar spreek intussen uit ervaring :)

Je kan men topic nog wel ergens vinden, geeft je wellicht een beter beeld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan