BasBQ
Beef en Steak

zelfbouw kamado Big Greek Orange foto

N

nichada16

Gast
Ik vond het leuk om zelf iets te maken en gebruik te maken van oude RVS bbq onderdelen voor een kamado met een Grieks jasje.
Nu drie lagen terra cotta met 1 RVS fire box. Test fase (onderkant) gaat binnenkort beginnen. Wil de temperaturen weten van de verschillende lagen en invloed van de luchtstromen tussen de potten door. Luchtkoeling of isolatiematerialen? Wordt vervolgd.
 
Leuk, succes. Ga je volgen.
 
ben benieuwd, leuk project
 
Leuk projectje :)
ga ik volgen...
 
Dit kan alleen maar leuk worden, succes!
 
Leuk!! Ben erg benieuwd!!
 
Succes!
Wel oppassen voor temperatuur verschillen, daar kunnen zie niet zo goed tegen.
 
de temperature shock schijnt een probleem te zijn, maar de vraag is:

- gaat het over langzaam opwarmen, dus in de kamado gewoon de houtskool met een blokje aansteken en na afloop hem langzaam laten uitbranden of:

- over grote temperatuursverschillen binnen dezelfde terra cotta pot. De RVS fire box zit maar 3 cm van de eerste laag terra cotta, een goedkope schaal. De 2de laag is een 42 cm pot en dan komt pas de dure griekse pot. De griekse pot is boven de 1000gr C gebakken in een met hout  gestookte oven.

Graag advies
 
Vanavond de buik (1 x RVS fire box + 2 lagen  terra cotta) van de nieuwe bbq getest, maar zonder het griekse jasje.
Met de oude kegel bbq dome liepen nu de temperaturen op tot 400 gr. C. Diameters van alle luchtinlaten (4 stuks in serie) waren dus groot genoeg. Buitense laag terra cotta  was iets meer dan handwarm. RVS luchtuitlaat (diam. 10cm) uitgezaagd en verzonken in de griekse schaal met een decoupeerzaag grof (hout). Had ik niet verwacht, gezien de kleine diameter. Het kostte wat tandjes. The end result counts! :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan