BasBQ
Beef en Steak

Zelfbouw buitenkeuken voor mijn Kamado en Weber

Ik heb gewoon lichtgewicht beton genomen wat bij de Hornbach lag. Ik heb een tijdje gekeken naar beton van Dutch Design Beton maar dat werd me iets te duur.

Gisteren heel de dag bezig geweest om de mal voor te bereiden. Wat een enorme hoeveelheid werk was dat. Ik ben er ook achter gekomen dat kitten niet mijn favoriete hobby is :-S

JJWfrgA.jpg

QMB8haC.jpg

i0trSLp.png

o5rnQFJ.jpg


Vandaag nog even een stukje van de betongaas matten afhalen en dan kan zo het storten beginnen.
 
Mooi verhaal is dit.... leuk om te lezen.

Ik blijf het volgen...
 
Gaat een mooi meubel worden. Ik heb destijds ook lichtgewicht beton van de HB gebruikt. Werkt prima, maar met het keren van de mal was het uiteindelijk toch niet zo heel lichtgewicht.
 
De grote dag was eindelijk aangebroken: de zon is er weer! Nee, ik bedoel natuurlijk dat ik eindelijk het beton kon gaan storten :D

Uiteindelijk ging dit een stuk makkelijker dan ik verwachtte. Het mixen met de klopboor met menggarde ging prima (1 zak + 3.25l water per keer). Uiteindelijk gingen er bijna 7 zakken in. Aan het einde een tijd de lucht er uit getrild. Eerst geprobeerd met een muisje (schuurmachine) maar die raakte op een gegeven moment oververhit. Daarna de klopboor met beitel gepakt en dat ging als een tierelier.

8wus1BL.png

jgJXIps.png


Toen het klaar was heb ik een zeil over de mal gespannen. Nu de komende dagen laten drogen en regelmatig vernevelen met water om het beton vochtig te houden. Donderdag kan als het goed is de mal losgemaakt worden.

Ik ben erg benieuwd hoe het eindresultaat er uit gaat zien!
 
Na een paar dagen uitharden was het donderdag eindelijk tijd om de mal te verwijderen. Al bij al ging dit erg eenvoudig. Het lastigste was om het beton los te krijgen van de bodem. Het leek wel vacuum gezogen aan de onderkant. Uiteindelijk met een paar spatels 1 hoek een klein beetje omhoog gekregen waardoor we een dun houten latje er tussen konden krijgen. Vervolgens ben ik met een rubber hamer het houten latje er steeds verder onder gaan hameren. Zo ontstond er genoeg ruimte voor een 2e latje en zo ging ik verder tot heel het blad los kwam.

ikc9eLB.jpg


Vervolgens met diamanten schuurpads alle randen glad geschuurd. Daarna de buurman lief aangekeken of hij even wilde helpen met het omdraaien van het blad. Is het feit dat iedereen thuis is door de quarantaine toch nog ergens goed voor ;)

De onderkant van het blad, wat uiteindelijk de bovenkant wordt, zag er echt heel goed uit. Ik was erg blij met wat ik zag!

jUau11T.jpg


Wederom alle randen goed geschuurd en ook de toplaag met korrel 400 heel fijn geschuurd. Hierdoor kwamen er wel steeds meer pinholes op 1 plek tevoorschijn. Blijkbaar zaten er daar een hoop luchtbelletjes net boven de bodem. Volgende keer ga ik dus nog meer trillen dan ik nu al gedaan had.

Helaas was de Lithofin vlekstop die ik wil gebruiken om het blad te impregneren vertraagd bij PostNL dus gisteren toch maar besloten eerst het blad op het meubel te leggen. Wederom de buurman 5 minuten geleend om hem samen er op te tillen. Ik had het blad met onderkant van de mal over de grond naar het meubel toe geschoven dus we moesten letterlijk het blad alleen omhoog tillen en een klein beetje opzij bewegen. Ook dit was zo gepiept dus.

9WuFzlD.jpg

PsgOUFO.jpg


Al bij al ben ik echt super tevreden voor de eerste keer. En dan te bedenken dat ik hiervoor nog nooit iets met hout of beton had gedaan. Ontzettend veel geleerd wat ik een 2e keer al zou toepassen.

Het enige waar ik nu nog over twijfel is of ik algemene vloervuller ga gebruiken om de pinholes op te vullen. Ik had het gisteren geprobeerd met hetzelfde beton maar dat was geen succes. Enerzijds krijg ik dan waarschijnlijk een kleurverschil, maar anderzijds zijn die gaatjes nu ook weer geen ramp en is het meer mijn perfectionisme die nog moet accepteren dat het blad niet 100% egaal is. Wat is wijsheid?

Als het blad ge?mpregneerd is kan ik de Big Green Egg en Weber gaan demonteren en ze in het meubel plaatsen. Natuurlijk volgen er nog foto's als ik hiermee verder ben!
 
Dat gaat rapjes de goede kant op, mooi hoor
 
Mooi verslag en een mooi resultaat. Ga je veel plezier aan beleven.
 
Ik zou de gaatjes lekker laten zitten. En kijken wat de hars doet die je aan gaat brengen. Vaak worden de ?reparaties? meer zichtbaar dan het probleem.
Stuur er anders eens een close-up van.

Je BBQ meubel ziet er iig rete strak uit. Bijna zonde om vies te maken
 
Vandaag dan ook de laatste loodjes: de weber toetakelen en plaatsen. Zometeen komt dan eindelijk de vuurdoop :D

5TJxH0p.jpg


Bram, dit is een close up van de plek met de meeste putjes:

iEHrmoi.jpg
 
Erg gaaf hoor!
Als je meer stevigheid wil onder de Weber, zou je ook de pootjes kunnen inkorten en die vervolgens eronder laten ;)
 
Ontzettend mooi gemaakt Marc!
 
SilverFox zei:
Erg gaaf hoor!
Als je meer stevigheid wil onder de Weber, zou je ook de pootjes kunnen inkorten en die vervolgens eronder laten ;)

De weber gaat echt nergens naartoe. Hij hangt op 4 M10 schroefdraden die minstens 5cm diep in het beton zitten. Op elk schroefdraad zit op het uiteinde een M10 bout waar de rand op rust.
 
Mitchel84 zei:
ziet erg goed uit. Ben benieuwd als het blad behandeld is.

Ik heb het blad de dag er na meteen behandeld met lithofin mn vlekstop. Zie je niet aan de kleur of het oppervlak maar het zou nu water- en vuilafstotend moeten zijn :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan