BasBQ
Beef en Steak

Zelfbouw buitenkeuken voor mijn Kamado en Weber

Ik heb al sinds medio vorig jaar besloten dat ik toch echt zelf een buitenkeuken wil bouwen. de 2 BBQs staan op een prima plek maar ik mis simpelweg werkruimte. Sinds ik zoiets nog nooit gedaan heb ben ik begonnen met een hoop onderzoek. Ik maak liever digitaal fouten zonder een hoop hout te verspillen dus ik begon aan het einde van de zomer met het ontwerpen van een 3d ontwerp in Sketchup. Aangezien ik geen grote klusschuur heb moest ik toch echt de winter doorkomen en had ik tijd genoeg om mijn ontwerp te verfijnen. Ik denk dat ik ondertussen bij iteratie 4 ben aangekomen. Volgens mij heb ik bij deze iteratie eindelijk een ontwerp die voldoet aan alle eisen en stevig genoeg is voor het geheel.

Simpelweg is het idee om een houten frame te bouwen, ingedeeld in 3 delen. Links komt de Weber te hangen, het midden zal dienen als kastje met deuren, en de rechterkant zal een plank hebben waar de Kamado op komt te staan. Bovenop het houten frame komt een betonnen werkblad wat ik zelf ga gieten.

1 van de grootste uitdagingen die ik had was bedenken wat er onder het frame komt. Mijn eerste idee was om er 4 wielen onder te zetten, maar gezien de lengte en het feit dat het meubel topzwaar is (betonnen werkblad is al ~200kg) en de ondergrond niet vlak is vermoed ik dat het meubel verplaatsen in je eentje onmogelijk is en het gevaar bestaat dat hij misschien omvalt. Ik weet toch dat verplaatsen nauwelijks tot nooit zal gebeuren dus het idee wat ik nu heb is om er stelvoeten onder te zetten OF een stalen frame. Als ik voor stelvoeten ga kan ik er 8 individueel verstelbare stelvoeten (bv. https://www.stelvoetvoordeel.nl/nr_361_lf-bd-d50-m10-l80-rvs-_SV1389500001) onderzetten. Dit zorgt er voor dat het gewicht beter verspreid wordt over het geheel (het is immers een meubel van 2.5m breed). Anderzijds biedt een stalen frame wat over de hele onderkant zou lopen dezelfde, of zelfs nog, een betere gewichtsverspreiding en ziet het er ook nog eens gaaf uit. Het grote nadeel is dat een stalen frame op maat, gepoedercoat en verzinkt, plus levering, makkelijk 3 keer zo duur is als 8 stelvoeten.

Aangezien het meubel onbeschermd buiten komt te staan wil ik ook een hoes op maat laten maken. Dit zal dan niet alleen bescherming bieden voor de BBQs maar ook voor het meubel zelf.

Ik ben erg benieuwd wat jullie er van vinden en of iemand nog een fantastische suggestie heeft om het meubel nog gaver te maken.

Foto's zeggen meer dan woorden:

Zonder deurtjes:

j2pfL2a.png


Met deurtjes:

zdIxVwh.png


SvjVgCR.png


Concept van stalen frame (maten van 1 van de vorige iteraties):

Py0Fidq.png
 
En daarom vind ik dit een heerlijk leesforum. Ook ik wil al een tijdje een buitenkeuken gaan maken. En ook hier de vraag of ik zwenkwielen en een stalen frame zou gebruiken. Je hebt dan ook gelijk met de vraag hoe vaak en waarnaartoe ik de keuken zou willen verplaatsen. Nauwelijks denk ik.

Ik ben nu aan het twijfelen of het alleen een keuken word, of zelfs een dak eroverheen bouwen, aangezien ik het hele jaar rond mijn BBQ aanslinger.

Eerst maar eens besluiten in welke BBQ ik ga investeren voordat ik iets ga bouwen, maar ik ga dit draadje met enthousiasme volgen!
 
Mijn oorspronkelijke plan was 8 wielen. Dit vanwege het frame wat gemaakt was van regels van 65x45mm. Ik vertrouwde het draaggewicht van het frame in het midden niet als ik maar 4 wielen zou gebruiken. Het makkelijkste wat je dan kan doen is er gewoon 4 extra wielen bijzetten en ze over de lengte verdelen. Toen ik zo goed als klaar was met die iteratie wees iemand mij er op dat de kans groot is dat, door de oneffen grond, een aantal van de wielen mogelijk gaan zweven. Weg plan.

Uiteindelijk besloten om het dus tweeledig aan te pakken, het frame verstevigen door palen van 95x95mm te gebruiken en daarnaast dus afstappen van het idee om er wielen onder te zetten. Realistisch gezien zie ik maar 2 momenten wanneer ik het zou willen verplaatsen: als we ooit de tuin verbouwen of gaan verhuizen.

Ondertussen zijn er al wat onderdelen besteld. Met wat geluk kan ik volgend weekend al starten.

Foto's volgen uiteraard z.s.m.
 
Wel erg gaaf hoor. Als je zoiets nog nooit gedaan hebt lijkt me dit een prima manier om te starten.
Succes ermee, veel tips kan ik helaas niet geven aangezien mijn kamado gewoon buiten in weer en wind staat  :))
 
Een vast afdak vind ik een absolute pre, aangezien ik het hele jaar door minimaal 4x per week onze maaltijden op de BBQ klaar maak, wil ik niet van de weergoden afhankelijk zijn en heb een eenvoudig afdak waar de BBQ en ik redelijk droog staan. Ooit ook met een grote visparaplu gewerkt maar met regen in combi met wind is dat geen succes
 
Om te beginnen , je ontwerp ziet er strak uit .
Of je betonnen blad 200 kg gaat wegen betwijfel ik , ik verwacht iets van 160 kg .
Wat voor hout ga je gebruiken , douglas of eiken , eiken is natuurlijk een stuk duurzamer, steviger EN duurder.
Ik heb er zelf 1 gemaakt van douglas , zonder betonnen blad .
Deze is zeer degelijk en zwaar.
Let wel op met een hoes , zorg dat het genoeg ventileert anders krijg je uiteraard condensvorming.
Ik zie ook dat de achterwand dicht is in je ontwerp , zorg ervoor dat de warmte goed weg kan onder je blad.
Als je de balkjes stevig genoeg neemt dan zal het doorbuigen wel meevallen als je met 8 poten gaat werken.
Dit is wat ik er van heb gemaakt  ;)
0ssLkaH.jpg

JD8aGQk.jpg

TXVvfnC.jpg

 
Ewald zei:
Een vast afdak vind ik een absolute pre, aangezien ik het hele jaar door minimaal 4x per week onze maaltijden op de BBQ klaar maak, wil ik niet van de weergoden afhankelijk zijn en heb een eenvoudig afdak waar de BBQ en ik redelijk droog staan. Ooit ook met een grote visparaplu gewerkt maar met regen in combi met wind is dat geen succes

minimaal 4x per week.... Respect! Ik probeer minimaal 1x per week op de BBQ te koken, maar gezien de wisselende diensten van mij en mijn vrouw, lukt dat lang niet altijd.
 
Hier is dan eindelijk een langverwachte update..

Een aantal weken geleden begon het met het ophalen van een groot deel van het materiaal: hout, betonplex voor de mal, betongaas, ...

mE0byD2.jpg

A0qRro0.jpg


Aangezien ik geen grote klusruimte heb was ik afhankelijk van de weergoden en kwam ook de voorraad hout buiten te liggen

n0z825y.jpg


Ik had geen idee hoe lang ik met dit project bezig zou zijn in mijn vrije tijd, dus voor de zekerheid had ik maar een houtzeil meegenomen om het te beschermen

h5is6AO.jpg


Het frame was als eerste aan de beurt. Ik had deze balken (95*95 geschaafd) al laten zagen bij de houthandel aangezien mijn afkortzaag niet zo dik kan zagen.

yilPuwQ.jpg

DFMy1Dn.jpg

dOl5qIB.jpg


Het frame ging best soepel en de bodem ging er daarna in:

EzUv50E.jpg

IgNOXW9.jpg


Het frame zelf was al aardig aan de zware kant, en om te zorgen dat ik het later niet meer moest draaien besloot ik eerst al het zichtbare hout (en dus vooral de bodem) 2 lagen lazuur te geven

xRRs4Cv.jpg


Tot slot heb ik de rampamoeren van M10*20mm diepte met de stelvoeten gemonteerd (8 stuks). Dit bleek uiteindelijk een stuk lastiger om perfect verticaal te krijgen dan verwacht. De eerste 2 zitten dus ook een beetje scheef maar uiteindelijk vonden we een goede manier om ze perfect verticaal te monteren. Ik draaide de stelvoet al in de rampamoer, draaide vervolgens het moertje van de stelvoet helemaal tegen de rampamoer aan, en begon zo het geheel in het voorgeboorde gat in het hout te draaien. Omdat de stelvoet 10cm draadstaal had kon ik dat mooi gebruiken om het tijdens het vastdraaien te naar boven, onder of de zijkant te manoeuvreren. Waterpas er bij en de overige poten kwamen perfect verticaal uit.

GYchdEX.jpg

r0gjehT.jpg


Vervolgens kon ik beginnen aan de tussenwanden. De eerste wand die ik maakte deed ik helemaal verkeerd en is niet zo mooi geworden als ik gehoopt had. Vanwege het gebrek aan hout en omdat deze kant toch niet heel zichtbaar zou zijn bij het eindresultaat heb ik besloten het zo te laten.

fkDvWLU.jpg


De geleerde lessen van de eerste wand heb ik meegenomen naar de tweede wand en die werd al een stuk beter:

RAtD31q.jpg


Vervolgens heb ik de steunbalken voor de Big Green Egg plank gemonteerd:

NtFB8NK.jpg

HfuLLLi.jpg


Ondertussen gaf ik elke dag de nieuwe houten onderdelen aan een laagje lazuur om het de dag daarna een 2e laagje te geven. Zo kon ik overal makkelijk bij en kreeg uiteindelijk al het hout minstens 2 lagen bescherming.

Al bij al ben ik heel blij dat ik voor stelvoeten gegaan ben. Het oorspronkelijke idee was om 8 wielen te gebruiken, maar deze foto laat heel goed zien waarom dat nooit had gewerkt op onze tuinondergrond:

XTCNUdL.jpg


Met de stelvoeten kon ik ze perfect afstellen zodat ze alle 8 de grond zouden raken en overal dus gewichtsverplaatsing naar de grond zou ontstaan. Nu denk ik achteraf gezien dat 4 wielen in combinatie met de balken van 95*95 het geheel wel hadden ondersteund maar ach, zo leert men :)

Voordat ik het meubel op de definitieve plek zou zetten wilde ik eerst de zijkant en achterkant betimmeren:

YwesMoq.jpg

CLPec0G.jpg


Tot slot kon er een beugel gemonteerd worden voor de Weber deksel. Uiteindelijk ben ik gegaan voor een goedkope beugel die ik vastgezet heb in het hout met 2 haakjes

JmkL4fH.jpg


Daarna kon het meubel eindelijk op de juiste plek geschoven worden. Hierna kon ik de laatste planken aan de achterzijde en de rechter zijkant maken

R6cMwkl.jpg

rV99ZYX.jpg


Het allerlaatste houtwerk zat er aan te komen: de deurtjes

54jKSKQ.jpg

r6BGFNq.jpg


De deurtjes sluiten niet allebei perfect dus ik heb nu een aantal deurmagneten besteld die ik aan de binnenzijde aan beide deurtjes monteer. Daarna zullen de deurtjes hopelijk netjes afsluiten. De handgrepen zijn ook nog onderweg en worden er hopelijk van de week op gemonteerd.

Het laatste wat mij rest is het betonnen werkblad maar hiervoor moet het wel eerst minder koud zijn 's nachts. Ik wil het beton buiten laten drogen aangezien ik geen zin heb in een betonnen plaat van 2.5 meter op de woonkamervloer :-O

Als het even mee zit wordt het dit weekend eindelijk wat warmer 's nachts en kan ik zaterdag beginnen met de mal en het storten van het beton. Hier volgt dus later een update van!

Wat ik al wel kon doen was het maken van de 2 cirkels van Polystereen (XPS) isolatieplaten. Deze 2 cirkels ga ik in het beton plaatsen op de plek waar de 2 gaten voor de Qs moeten komen. De enige platen die ik vond die 50mm hoog waren (de hoogte van het betonnen blad) waren 50cm in de breedte dus ik moest de cirkels van halve cirkels gaan maken.

Allereerst een cirkel geleider gebouwd voor de decoupeerzaag en daarna de halve cirkels met duct tape aan elkaar gezet

D3FK5Bk.jpg

wZeTOKh.jpg


Nu is het dus nog even wachten op het beton!

Al bij al ben ik aardig tevreden met het eind resultaat. Ik ben niet te min perfectionistisch maar besef me ook dat ik voor ik aan dit project begon ik nooit echt iets met houtbewerking had gedaan. Ik zou bij het volgende meubel een hoop zaken al anders aanpakken:

- Houtverbindingen om de schroeven aan de voorzijde niet te hebben
- Tussenwandjes en planken rondom schroefvrij monteren

Wat mij wel enorm geholpen heeft was het maken van het 3d ontwerp. Hier zat echt een hoop tijd in, en in die tijd heb ik verschillende iteraties gemaakt omdat ik er soms achterkwam dat een bepaalde constructie gewoon niet goed zou werken. Als ik die ervaring niet digitaal had opgedaan had ik waarschijnlijk een hoop hout verpest. Bijkomend voordeel is dat ik nu wel erg snel ben geworden in het maken van 3d ontwerpen :p

Ik post zo snel als ik kan een update van het betonnen blad. Hopelijk ergens volgende week al.
 
Ziet er al erg mooi uit Marc.
 
Dat gaat rapjes de goede kant op
 
Mooie tafel aan het worden Marc. Daar ga je veel BBQ plezier aan beleven. Ben razend benieuwd naar het eindresultaat.
 
solexfrank zei:
Om te beginnen , je ontwerp ziet er strak uit .
Of je betonnen blad 200 kg gaat wegen betwijfel ik , ik verwacht iets van 160 kg .
Wat voor hout ga je gebruiken , douglas of eiken , eiken is natuurlijk een stuk duurzamer, steviger EN duurder.
Ik heb er zelf 1 gemaakt van douglas , zonder betonnen blad .
Deze is zeer degelijk en zwaar.
Let wel op met een hoes , zorg dat het genoeg ventileert anders krijg je uiteraard condensvorming.
Ik zie ook dat de achterwand dicht is in je ontwerp , zorg ervoor dat de warmte goed weg kan onder je blad.
Als je de balkjes stevig genoeg neemt dan zal het doorbuigen wel meevallen als je met 8 poten gaat werken.
Dit is wat ik er van heb gemaakt  ;)
0ssLkaH.jpg

JD8aGQk.jpg

TXVvfnC.jpg
Toch je mooie buitenkeuken weer in de verkoop?
Zag je advertentie op MP


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Yep , ga toch overstappen naar een keramische bbq.
Ben er nog niet uit welke , de kamado Joe classic 2 of de monolith .
Ben weer lekker gemaakt de hier zeer bekend persoon nl. Redfox.
Dus ge?nteresseerde mogen vrijblijvend komen kijken.
 
solexfrank zei:
Yep , ga toch overstappen naar een keramische bbq.
Ben er nog niet uit welke , de kamado Joe classic 2 of de monolith .
Ben weer lekker gemaakt de hier zeer bekend persoon nl. Redfox.
Dus ge?nteresseerde mogen vrijblijvend komen kijken.
Voor 799 euro heb je een mooie Kamado joe classic 1 die heb ik ook aangeschaft via mp.
Ik ben er zeer tevreden mee.
Zeker voor deze prijs.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dat ziet er echt al heel gaaf uit.
Ik wil ook graag een betonblad gaan storten alleen ben ik nog op zoek naar iets waar mee ik het ronde gat in het blad kan maken en ik denk dat de XPS platen die jij gaat gebruiken een prima oplossing zijn.
Ik ga de platen ook maar eens aanschaffen en kijken of ik ze mooi rond kan krijgen :)
 
De XPS platen zijn ideaal. Meer dan stevig genoeg. Het enige nadeel was dat ik geen platen vond van 100*100*50mm. Het werden bij mij dus per cirkel 2 halve cirkels

Met het houten hulpstuk voor de decoupeerzaag wat ik van resthout gemaakt heb ging het echt veel makkelijker dan verwacht. Dit was de eerste keer dat ik zoiets deed en ik had verwacht dat het veel moeilijker zou zijn.

Laat maar weten als je vragen hebt!

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

 
Dat hulpstuk is inderdaad goed verzonnen. Bij mij gaan het ook 2 platen worden want ik moet een cirkel van 60 cm diameter hebben.
Ik hoop aankomend weekend het betonblad te gieten.
 
Dat had ik ook. Ik heb 61cm voor de Weber genomen en 57 voor de Big Green Egg.

Zojuist heb ik alvast draadstaal in de cirkel gezet. Na het storten zit het draadstaal vast in het beton en laat ik de weber op de uiteindes rusten die uit het beton steken:

hIvLMrw.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan