BasBQ
Beef en Steak

Zeebaars in zoutkorst en gegrilde courgettesalade

 
 
 
 
 
 

noskos

Administrator
Forumleiding
Berichten
11.858
Tijdens de Weber zomercursus van Reitse in Joure maakte hij als een soort tussendoortje voor ons zeebaars in zoutkorst. Op zich al een eeuwenoude manier van bereiden die ik ook wel een keer wilde proberen. Dus gisteren 2 zeebaarzen gescoord bij de Makro, werden op verzoek ook nog netjes ontschubd en de ingewanden eruit gehaald, niet dat ik dat zelf niet kan, maar het geeft zo'n zooi in huis en als ze het dan toch makkelijk daar kunnen doen ;)

Vandaag de baarzen gevuld met dille en citroen en op een bedje van zout met wat eiwit gelegd, daarna afgedekt met de rest van het zout. Ik heb zo'n 2 kilo gebruikt vermengt met 2 eiwitten. Daarna het bakblik indirect in de barbecue gezet en daar zo'n 40 minuten bij 180?C laten staan.

Nadat ze uit de barbecue kwamen even 10 minuten laten staan en toen het zout eraf gehaald. Het velletje er af gestroopt en de graten verwijderd.

Als bijgerecht couscoussalade van Domi, die is goed bevallen hier en lekker zomers, en een salade van gegrilde courgettes die ik van de week Bobby Flay in ??n van zijn BBQ programma's op het Food Network zag maken.
Hierbij gril je de courgettes, snijd ze daarna in blokjes en dan gaat er een dressing over van mosterd, citroen (sap en rasp), honing en platte peterselie. Als garnering gaat er nog munt, geroosterde pijnboompitjes en pecorino romano overheen.

Het eindresultaat krijgt op het bord niet de schoonheidprijs, maar de smaak, WOW, heerlijke vis, erg zacht, bijna zoet van smaak. De salade erg fris door de citroen, heel zomers!

Allebei blijverdjes!

zeebaarscourgettesalade-1.jpg


zeebaarscourgettesalade-2.jpg


zeebaarscourgettesalade-3.jpg


zeebaarscourgettesalade-4.jpg


zeebaarscourgettesalade-5.jpg


zeebaarscourgettesalade-6.jpg
 
Lijkt me heerlijk,kan je daar ook andere vis voor gebruiken?
 
Ziet er weer geweldig uit Dennis, is de citroen niet erg overheersend in de vis?

Die gegrilde courgettes lijkt me ook wel wat, eens kijken of het recept te vinden is op de foodnetwork website.
 
Lust geen vis, maar ziet er wel mooi uit met zo'n zoutkorst
 
Wat voor zout heb je hier voor gebruikt?
Heb wel eens een recept gezien met maldon zee zout maar dat lijkt mee een dure grap.
 
@Nosmo, nee valt reuze mee, de dille proef je hier en daar een beetje terug, de citroen niet echt, waarschijnlijk mis je het wel als je het weglaat :)

@Jeroen78, ik gebruik Baleine zeezout, gebruik ik altijd om te koken ook, en dat koop ik tegenwoordig in een vijf kilo emmertje bij de Makro, is iets van een euro of vijf dacht ik zo uit mijn hoofd.

 
Mooi gemaakt, stijgt met stip op de to-do-lijst.
 
Je eet geen vis ;)
 
Hey Noskos,

Ziet er prachtig uit. Ik maak ook regelmatige een zeebaarsje, maar doe dit dan "gewoon" in de oven. Is er nog een toegevoegde waarde om dit op de BBQ te doen? Heb je bv nog rookhout gebruikt oid?

Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat deze methode ook prima werkt bij andere vissen. Denk bv eens aan de veel goedkopere dorade!

Groet,

BuRRuN
 
Wij gaan Zaterdag a.s weer naar ons Ameland en deze gaan we zeker doen! Er is een forelvijver met ook zalmforel dus als er geen zeebaars gevangen wordt weet ik het alternetief al! Mooi gedaan Dennis!

 
Toegevoegde waarde is er denk ik niet, ik het geen rookhout gebruikt, de korst zorgt ervoor dat je een soort schild om je vis hebt dus rook doet niet zoveel. Was gewoon leuk om het in de BBQ te maken, heb dat ding toch in de tuin staan ;)
 
Ja, ook dit zal weer een straf geweest zijn om te eten..... Ziet er super uit!
 
Mooi gerecht Dennis

 
Terug
Bovenaan Onderaan