Beef en Steak

Zalmfilet op beukenhouten rookplankje

Peter64

Gerijpt
Gisteren voor de eerste keer (jawel hoor) eens zalmfilet van een plankje gemaakt. Alles moet men een keer proberen.
Was een beetje bang dat de plank in de fik zou vliegen.
Graag jullie deskundig advies om eea volgende keer beter te doen.

Zalm met wat zout, peper, dille en citroen voorbewerkt
BBQ op 150 C klaar gemaakt
2 dunne beukenhouten plankjes kort in water gedompeld en boven de kolen aan het roken gebracht. Heb deze eens ooit ergens van mee gebracht maar nooit gebruikt.
Zalm erop. Ik twijfelde eerst over indirect, daarom een envelop van apple chips gemaakt, of direct.

IMG_3657.JPG

Toch maar voor direct gegaan
Aangezien ik de kolen in een mandje had pasten de twee plankjes er niet geheel boven.
Deze halverwege de sessie omgedraaid.
Na 30' is eea op een kerntemperatuur van 55 C. Even afgedekt omdat de asperges nog niet gaar was. Timing tussen Q en keuken blijft lastig.

IMG_3658.JPG

Gerookte zalmfilet met asperge met verse tuinkruidensaus, aardappel taartje.
Aangevuld met een Duitse Chardonnay

IMG_3660.JPG

Smaakte verder prima. Verbetering is wenselijk.

Mooi gelukt toch.
Volgende keer de asperges ook op de Q leggen, hebben niet lang nodig als je een bite wilt houden. Zo verlies de asperge ook minder smaak. Moet je van houden natuurlijk

Mooi gelukt toch.
Volgende keer de asperges ook op de Q leggen, hebben niet lang nodig als je een bite wilt houden. Zo verlies de asperge ook minder smaak. Moet je van houden natuurlijk
Ook al vaker gedaan. Weet alleen niet hoe dit uitvalt met het roken.
Nog een zonnige maandag. 😎

Lekker bordjes zo. Zalm op een plank is zo verschrikkelijk lekker. Tijd dat ik er weer eens een ga maken.

De plankjes gebruik ik altijd direct. Wel een uurtje weken in water van te voren 😉
Maar goed gelukt zo te zien.

Terug
Bovenaan Onderaan