BasBQ
Beef en Steak

zalm op een cederhouten plankje

 

Geert

Vuurmaker
Berichten
63
Zometeen naar de visboer waar nu al 2 stukken zalmfilet op mij aan het wachten zijn
 
Wacht in spanning af ;)
 
ben benieuwd Geert  :)
 
Hier zijn ze dan!
80efeee7.jpg
 
Da's wel een hele grote plank waar ze opliggen ;)
 
Haha, das scherp van je, maar ik ga toch echt m'n eikenhouten tafel niet op de bbq leggen ;)
 
Daar heb je dan wel een hele grote bbq voor nodig
 
Zo, alles is naar binnen gegaan, 360 gram zalm.
8231e122.jpg

76afcbb9.jpg

ac5e0c87.jpg



Het was op zich smakelijk echter ik vond de zalm " te zacht" met name de buitenkant
Misschien niet genoeg briketten (ecobrasa) gebruikt? Dus temperatuur te laag.?
Als onervaren kok heb ik alleen op m'n kerntemperatuur meter gelet en visjes van de bbq gehaald toen die 50 graden kerntemperatuur aangaf

Oja:
1 zalmpje bereidt met peper en zout en toen ze op de grill lag nog met Jack daniels bespoten
Ander zalmpje bereidt met peper,zout, Dion mosterd en bruine suiker.
 
ik maak niet zo vaak zalm op een plankje klaar, ik denk dat je Mike daarvoor moet hebben als expert  :)
 
Ik haal ze er zelf bij 63 graden kerntemp. af, temperatuur van de grill ergens rond de 200C
 
maar de bbq idd heet he
 
Ja ze zien er aan de bovenkant nog wat "licht" uit. Wat was je dome temp?
Heb je ook rookhout gebruikt?
Ik had ze toen op 150-175 gr en toen zat er een licht krokantje op.
kerntemp op 50 gr eraf gehaald.
SDC10555.jpg

Blijven proberen is het beste medicijn!
 
Ik denk gewoon wat meer briketten gebruiken, ik kom nog op het net vwb dome temp force recon!
 
Ziet er goed uit hoor.
Ik houd ook ongeveer 170gr.c aan.
En haal hem er met 45gr.c af.

Het is maar net wat je lekker vind.
 
360 gram, ik mag hopen dat dat voor 1 persoon was? Ik hengel met gemak een pond van die zalm naar binnen als lunch, maar dat is misschien wat veel..... Maar wel keilekker!
 
Ik gooi drie kwart weber starter in het midden van mijn BBQ, heet dus! En dan gaat de plank erboven. Na een minuut of 17-18 druk ik even op de vis en als de deeltje loslaten (hoe heet dat eigenlijk?!?) dan is hij gaar en kan uit de BBQ.

Wat ik ook doe is die dunnere stukjes er onder vouwen zodat de moot een beetje gelijke dikte krijgt overal anders is dat dunne deel droog voordat het dikke deel gaar is.
 
Ik noem dat altijd een vlokje.... Zo'n loslatend stukje vis. Maar het heet vast anders.
 
bij mij gaat het gewoon op het oog  na 10 van die zalmen weet je het ongeveer wel :)

 
Terug
Bovenaan Onderaan