Beef en Steak

Zalm op cederhout

Gido.V

Vuurmaker
Vandaag een mooi stukje zalm gehaald bij de visboer. Ik had een stukje van 500 gram met huid. De zalmmoot heb ik gekruid met peper, zout en verse dille. De bastard aangestoken en ingericht om op 2 levels te kunnen koken. Ik heb de temperatuur tussen de 180 en 200 graden direct gehad. Eerst de aardappelpartjes op het hoogste rooster in een skillet gebakken en na 20 minuutjes het cederhouten plankje op de onderste gelegd. Ik heb het plankje niet geweekt want ik wil rook en geen stoom. Toen het plankje begon te roken heb ik de zalm erop gelegd en deze in ongeveer 25 minuutjes gegaard naar 52 graden kern. De aardappeltjes en de zalm er tegelijk afgehaald.

Het was een heerlijke maaltijd. De cederhout smaak proef je echt goed terug op de zalm en dat is echt een hele goede match!

ce5411fa5befaa65e09e201eea58436b.jpg

f8afb95537dd6164dfa32d92d1c020f1.jpg

5b7e80c7450884ccd2233be4728ae9a1.jpg

4c9ac0172562c06c2366382fa1f5d0b1.jpg

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Moooi zalmpje hoor 👍🏻

Ik maak em 9 vd 10 keer ook zo.

Je kan de Bobby flay manier eens proberen, die is ook verrassend lekker

Moooi zalmpje hoor

Ik maak em 9 vd 10 keer ook zo.

Je kan de Bobby flay manier eens proberen, die is ook verrassend lekker
Zelf paar weken geleden geprobeerd. Vond het zelf lekker maar mijn vrouw vond het erg zoet en zonde van de zalm. Het is een wel een uitgesproken smaak.

Zelf paar weken geleden geprobeerd. Vond het zelf lekker maar mijn vrouw vond het erg zoet en zonde van de zalm. Het is een wel een uitgesproken smaak.
Je kan er naar smaak nog beetje mee spelen in wat voor mosterd je pakt en hoe dik je de suiker erop doet 😉

Maar als je het recept 1:1 volt is hij naar mijn smaak ook iets te zoet. Grove pittige mosterd uut grunn is mijn favoriet om op de zalm te doen

Ik doe het enkel als we de zalm als aperitiefhapje eten. Dan vind ik het fantastisch.
Voor het avondmaal gaan wij vaak voor een simpele lemon-pepper kruiding.

Terug
Bovenaan Onderaan