BasBQ
Beef en Steak

zalm op cederhout & chianina

 
 

Jw

Stoker
Berichten
443
vrijdag avond een paar vrienden over de vloer om lekker te eten en te drinken, goede rede om de q aan te steken :D

Vooraf begonnen met een simple zalm op het plankje a la Bobby Flay (eigenlijk alleen een paar blacktigers aan toegevoegd die ik gemarineerd in de zelfde marinade als de groente, wel ander bakje natuurlijk B-))

Ik wil vast mijn excuses maken voor de kwaliteit van de foto's ze zijn deze keer niet van mijn eigenhand, ennuuuuhhh zo als ik al zei er was ook een drankje bij ;)

(img)(img)

(img)(img)

Na het voorgerecht tijd voor het pronkstuk!!!! een mooie cote de boeuf van het Chianina rund die ik op de kop getikt had bij beef en steak).
het vlees even op kamer temperatuur laten komen, daarna in gesmeerd met olijf olie en rijkelijk gerubt met fleur de sel en vers gekneusde peperkorrels.
Mijn Blackbastard op temperatuur laten komen en met de plate setter erop het vlees eerst indirect gegaard tot een kern van ongeveer 40c. (helaas geen plaatjes van :blush:)

Daarna over direct vuur geseard voor een mooi korstje, de gasten hadden een eerste echte flare up ontmaagding......blijft leuk om te zien zo'n eerste keer.......

(img)(img)

(img)(img)

(img)(img)

! puntje...ik had vooraf gegoogled wat de kern temperatuur was van cote de boeuf, de site die ik gevonden had gaf aan voor medium rare 61C.
mijn vleesje was perfect medium, maar ik had het persoonlijk liever medium rare gehad.
ik heb de kern temperatuur meter (bbqguru) tot 60 graden laten oplopen en toen er uit gehaald, het vlees in folie verpakt om te laten rusten en aan gesneden.
kan ik beter het vlees er eerder afhalen en met de kerntemp. meter later rusten????? tips ZEER welkom.
Volgens mijn gasten was het het lekkerste stukje rundvlees wat ze ooit gegeten hadden, en moet ook zelf zeggen de smaak was idd ook top!!!!

Als bijgerechten had ik de baked potatoes gemaakt naar recept van Structor(dank daarvoor) het enige wat ik gewijzigd heb is de pijnboompitten vervangen door bacon en de parmezaan door gruyere.
ik moet zeggen super lekker!!!!

(img)(img)

(img) (img)

voor de kleur op bord ook nog een groente spiesje er bij gemaakt! leuk receptje(http://youtu.be/8JI2maDYZ10)
(img)(img)

(img)(img)

(img)(img)

(img)(img)

Al met al een top avond!!!! en weer een aantal mensen besmet met ons virus!!!!
Ik wil jullie danken voor het lezen en hoop dat jullie mij vergeven voor de slechte foto's....volgende keer beloof ik beter!!!!!
nu naar AH rennen want ik wil een TOKKIE achter mijn naam :D
 
Dat moet een top avond geweest zijn! Ziet er heerlijk uit!
 
Lekkere Q maaltijd zet jij voor je vrienden neer. Ik kan me voorstellen dat ze vaker een uitnodiging verwachten :)
 
Jullie hebben heerlijk gegeten!! en kom maar op met die BCC!!! :D
 
Ow wat lekker zeg, gelukkig gaat hier de Q ook zo aan  :D
 
jullie hebben jezelf goed gekieteld, ziet er lekker uit
 
Lekker wat je weer op tafel gezet hebt.
Ben nu nog op verlof in Egypte en kan bijna niet meer wachten om terug thuis te zijn om mijn eitje weer eens wat warmte te gunnen en serieus te laten dampen
 
Thans iedereen! Leuke reacties.........kippetje is inmiddels een feit!
Hoop vanavond of morgen tijd te hebben even een verslagje te tikken!
 
ziet er goed uit man !!
 
hey Jack thanks!!! herken je je plankje nog?
 
Ik ben benieuwd naar de foto's van je TOK poging.....want deze zien er wel erg lekker uit!
 
Terug
Bovenaan Onderaan