BasBQ
Beef en Steak

Zalm Moten

B

Beverdam38

Gast
Zo, vandaag maar weer eens aan de zalm want dat was al weer even geleden. Een paar mooie stukken bij de Lidl gehaald en even een uurtje of twee in de bruine rum laten weken. Foto's hiervan ontbreken helaas want dit was al in mij afwezigheid gebeurt.

Na he weken in de rum een uurtje of vier in een mix van bruine suiker, zwarte peper en grove zeezout gezet. Dit ziet er na vier uur zo uit:


Dan even afspoelen en droog deppen, had ik deze keer niet zo goed gedaan en dat merk je dan toch door dat ze dan even wat langer moeten liggen op de bbq.

Hetzelfde was het geval met de houten rook plankjes die ik gebruikte, eerst even een paar uur in het water laten liggen maar had ze ook beter even kunnen drogen +\- 5 minuten op de bbq, alvorens de zalm er op te leggen.


Ok, daar moeten we volgende keer maar weer even op letten. Nu het groene ei opgestookt tot zo'n 120 graden C, en de rook plankjes direct boven het houtskool.


Na ongeveer een uurtje op deze temperatuur zien ze er dan zo uit.


Nog even een mosterd dille sausje erover en ze smaakte weer helemaal top.


Bedankt voor het kijken.
 
ik vermoed dat je ergens met een probleem zit: je begint met 8 stukken zalm, wanneer je je BBQ terug openmaakt, liggen er maar 7  meer.

anyhow, mooi gedaan.
 
Lekker hoor!  Je kon er natuurlijk niet vanaf blijven!!  Offff je heet Hans Klok!
 
Wat voor mosterd dille sausje gebruik je?
ik dacht eerst, het staat erbij, maar dat is de zeep ;)
 
miep zei:
Wat voor mosterd dille sausje gebruik je?
ik dacht eerst, het staat erbij, maar dat is de zeep ;)
haha, ja zeepje stond een beetje ongelukkig zag ik later. Maar de mosterd dille is gemaakt van het volgende:

2 eetlepels Extra Vergine olijfolie
1 eetlepel geroosterd en gekneusd geel mosterdzaad
1 eetlepel zoete Dijon mosterd
sap en dun gesneden schil van een halve citroen
mespuntje verse tijmblaadjes
zout en peper uit de molen
 
Ezechiel zei:
ik vermoed dat je ergens met een probleem zit: je begint met 8 stukken zalm, wanneer je je BBQ terug openmaakt, liggen er maar 7  meer.

anyhow, mooi gedaan.

haha, moest er even 1 proberen, maar die was op voor dat ik het wist :)
 
Ziet er goed uit!
Heb je op tijd of op temperatuur gegaard?

Beverdam38 zei:
2 eetlepels Extra Vergine olijfolie
1 eetlepel geroosterd en gekneusd geel mosterdzaad
1 eetlepel zoete Dijon mosterd
sap en dun gesneden schil van een halve citroen
mespuntje verse tijmblaadjes
zout en peper uit de molen

Geen dille in de mosterd dille;)
 
netjes gemaakt hoor
 
Mooie visjes op een plankje!!
 
Ceriel zei:
Ziet er goed uit!
Heb je op tijd of op temperatuur gegaard?

Beverdam38 zei:
2 eetlepels Extra Vergine olijfolie
1 eetlepel geroosterd en gekneusd geel mosterdzaad
1 eetlepel zoete Dijon mosterd
sap en dun gesneden schil van een halve citroen
mespuntje verse tijmblaadjes
zout en peper uit de molen

Geen dille in de mosterd dille;)

Meer op tijd gegaard, meestal let ik op de witte blaasjes die er op komen en zie dan of ze goed zijn maar door dat ze deze keer ietwat vochtig waren kwamen de blaasjes ook niet. Deze keer dus af en toe even naar de binnen kant gekeken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan