BasBQ
Beef en Steak

Zalm koud roken - praktijk perikelen

MACS

Sprokkelaar
Berichten
47
Dit weekend me eens gewaagd aan het koud roken van zalm. 1 zalmzijde gekocht bij sligro, voorbereidingen volgens recept van Noskos. Bij de sligro ook rookmot gekocht, appel en eik.

- het rookmot (mix appel en eik) leek me erg grof, dus bij gebrek aan een elektrische, met een antieke koffiemolen van de overbuurman getracht fijner te maken, gelukt maar des ondanks zeer moeilijk aan te steken en ging steeds uit.

- 1 uur bij 125 graden in de oven (mot had in garage gestaan), gaf wel iets betering, maar al snel toch weer uit.

- besloten dat ik fijner rookmot nodig had, stad en land afgezocht in Zuid-Limburg op zondag, uiteindelijk gevonden bij Kookhuis aan de maes (Maastricht, filiaal oldenhof), echter alleen mot van American oak whiskeyvaten, bij fysieke uitputting en gebrek aan beter deze maar gekocht.

- met dit nieuwe mot ging de csg (weber) makkelijk aan en feest kon begonnen. Net na 9 uur koud roken, vis maar in de koelkast gelegd, echter csg is net over de helft opgerookt.. echter geen 2de zalmzijde meer...

- nu maar afwachten, ben bang dat de sterke rookmot de zalm gekilled heeft, maar goed daar komen we vanzelf achter, nu maar eerst afwachten...

- helaas vergeten foto?s te maken...

Leerzame dag geweest  :D
 
MACS zei:
Dit weekend me eens gewaagd aan het koud roken van zalm. 1 zalmzijde gekocht bij sligro, voorbereidingen volgens recept van Noskos. Bij de sligro ook rookmot gekocht, appel en eik.

- het rookmot (mix appel en eik) leek me erg grof, dus bij gebrek aan een elektrische, met een antieke koffiemolen van de overbuurman getracht fijner te maken, gelukt maar des ondanks zeer moeilijk aan te steken en ging steeds uit.

- 1 uur bij 125 graden in de oven (mot had in garage gestaan), gaf wel iets betering, maar al snel toch weer uit.

- besloten dat ik fijner rookmot nodig had, stad en land afgezocht in Zuid-Limburg op zondag, uiteindelijk gevonden bij Kookhuis aan de maes (Maastricht, filiaal oldenhof), echter alleen mot van American oak whiskeyvaten, bij fysieke uitputting en gebrek aan beter deze maar gekocht.
Wat jammer dat het niet naar je wens is verlopen.
Ik heb net voor Kerstmis ook gewerkt met de Weber csg, maar dan in combinatie met de rookmot Weber Beech Smoking Dust.
Die mot is zeer fijn van structuur, met 1 vulling (ca. 220 gram) kreeg ik gedurende bijna 16 uur een mooie subtiele rook en na 48 uur rijpen in de koelkast een overheerlijk gerookte zalm.
Probeer die Weber mot dus de volgende keer gerust ook eens!
De foto's spreken verder voor zich, dit moet bij jou zeker ook zo gaan lukken!














 
net wat redfox zegt: probeer (zsm) goede rookmot te scoren en nogmaals proberen.
het is echt heel simpel en waanzinnig lekker.
ik koop mijn mot bij onze forumsponsor, vuurenrook. perfect.
bij twijfel gewoon ff die gasten bellen. helpen je perfect.

succes alvast voor de volgende keer
 
Jammer MACS, maar even als hart onder de riem, zalm kan best wat eikenhout hebben hoor... het wordt vast zalig!
 
En nooit weggooien. Als de rook te sterk is voor zo te eten. Is het miss icm een gerecht zalig. Zalm met garnalen cocktail oid.
Aan de inspanning kan het niet gelegen hebben. Ben benieuwd naar je bevindingen.
 
Dank voor jullie berichten en tips! Super!

Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet langer bedwingen en heb zojuist een stukje zalm geproefd en vond het zelf eigenlijk superlekker! Nu maar eens kijken wat de gasten morgen vinden! Smaak van eiken is mijns inziens niet te sterk geworden!
 
Na het roken in de koelkast laten na-rijpen doet wonderen. Wordt het een stuk zachter van smaak ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan